I såna fall brukar jag radera allt utom två noder och sträckan därimellan
som jag sparar, och sen ritar jag resten på nytt genom att helt enkelt
fortsätta att rita på den gamla sträckan. Då behålls ID (och därmed
historiken) för sträckan, även om sträckan efter redigeringen kommer att
bestå av en massa nya noder, och några av de gamla har raderats.

Så brukar jag göra även om man ska göra en sträcka av nåt som tidigare har
varit ett punktobjekt (tex en junction=roundabout). Inkludera den gamla
noden i den nya sträckan, så behålls historiken för den noden. Kanske inte
lika noga i ett sådant fall dock..

/Tomas