> Jo, bevara historik är viktigt!!!

Det är inte svart och vitt.

Per objekt historik är inte viktigt in absurdum, speciellt inte om du
ritar om hela geometrin. Kom ihåg att vi talar om ett specifikt fall;
öar i skärgården, detta gäller till viss del Corine Land Cover, PGS
och andra importer.

Här är några argument:
Öar och kustlinjer är oftas helt orörda sedan Lars Aronssons import av
PGS runt 2007, och PGS är helt ointressant.
Geometrisk historik i OSM är helt trasigt,  e.g. uppdelning av geometrin.
När öarna inte är PGS så är det oftast bara delar av öarna man
raderar, då fungerar inte replace geometry.
Replace geometry mer än 7 sekunder för mig på stora objekt, rent
praktiskt så blir det mycket mer per ö det är mycket tid i absoluta
tal.

Visst det sved lite när folk raderar mina GPS ritade vägar, och ja det
är lite kul att hitta gamla taggar från tiden innan highway=* fanns.
Fast jag skulle säga att detta snarare är argument för att historiken
som finns per objekt inte är nog, och att förlita sig på den är mycket
naivt.