Hej!

Vad kul att kartvisningen på bussarna leder till återkoppling och
förbättring av OSM! Det jag har ritat i Västerås är mest baserat på
Mapillary, vilket kanske förklarar en del konstiga luckor, till exempel vid
Centralen.

Huvuddragen i det system som används i större delen av Sverige, bland annat
Västerås, finns dokumenterade på [1]. Jag ska försöka undvika att upprepa
vad som redan står där, men några ytterligare kommentarer:

name= på public_transport=platform ska i första hand användas för
hållplatslägesbeteckningar (ofta A, B, C etc, VL skyltar dem vid större
hållplatser). Jag tänker ibland att det hade varit bättre att fortsätta
använda local_ref= för det ändamålet för bättre bakåtkompatibilitet, men
det är lätt att vara efterklok. Hållplatsens namn framgår av
stop_area-relationens name=, och för bakåtkompatibilitet av
stop_position-nodernas. (Jag har ofta varit för lat för att skapa
stop_area-relationer, men det betyder inte att jag ogillar dem.)

ref= på public_transport=platform eller public_transport=stop_area syftar
på bussbolagens interna hållplatskoder och är antagligen inte så
högprioriterat. Jag har inte sett att VL skyltar dem överhuvudtaget, men
det är möjligt att de står i finstilt på hållplatstidtabellerna. Ett bra
exempel på hur de kan se ut är [2].

route_ref= behöver bara läggas in på public_transport=platform-objekt och
är egentligen inte nödvändigt där heller om man kan lägga in hållplatsen i
rätt ruttrelation direkt. Det skadar inte att lägga in det ändå, men är mer
ett sätt för mappare att kommunicera med varandra än något som renderingar
eller andra verktyg använder.

public_transport:version= är en tagg som jag egentligen inte tycker om
eftersom den infördes av JOSM-programmerarna när de inte lyckades få
validatorn att skilja på de olika systemen för kollektivtrafikrelationer.
Jag har motvilligt accepterat den eftersom den underlättar mycket när man
redigerar kollektivtrafik i JOSM, men den har ingen effekt på annat än
route-relationer.

[3] hade fått hållplatserna listade baklänges, men det var kanske bara av
misstag?

[1]
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Public_transport#Hur_skall_vi_tagga_nu.3F
[2] https://www.openstreetmap.org/relation/2255483