Innan man ger sig in i licens diskussionen måste man fråga sig om det över
huvud taget finns någon upphovsrätt. Rena faktauppgifter som tex
positioner, djup, höjd etc omfattas inte av upphovsrätt.
Man kan alltså inte skydda ett telefonnummer, eller positionen och höjden
på en bergstopp.
Däremot skyddas en större samling data av det som ibland kallas
katalogskydd (eller databas skydd). "Samlingen" i en hel telefonkatalog,
eller samlingen av alla positioner för Sveriges sjöar är skyddade.
Det som är oklart i upphovsrätten är hur stor samlingen av data måste vara
för att omfattas av katalogskydd. Det som är skyddat kan ju sedan förses
med villkor / licenser av rättighetsinnehavaren.

Mitt enkla tips är att man måste respektera licenserna om man vill göra
automatiska uppdateringar från en större databas. Men det är samtidigt
alltid tillåtet att manuellt plocka fram enskilda uppgifter för att
korrigera osm.