On Mon, May 20, 2019 at 8:02 PM Janos Steiner <janos.stei...@gmail.com> wrote:
> • Jag undrar om det finns någon möjlighet (tagg) i OSM för att  hantera
> SVAR-polygonerna som en egen helhet (tema), tex som Natura 2000 områden i
> fastlandet?

Jag har inte koll på vad ett vattenadministrativt område är, men jag
misstänker att ingen sådan tagg finns. Och eftersom jag inte vet vad
meningen med dessa är så är det svårt att hitta på en.

> • En viktig fråga också, om dessa vattenadministrativa polygoner är någon
> värdefull detalj för openstreetmaps?

Jag såg att vissa av dessa har namn som kan vara intressanta, men jag
kan inte bedöma om formen verkligen motsvarar det de benämner e.g. vet
jag inte om  Mysingen verkligen fyller överallt. Så namnen ja formen
nej.

> - Objekt som pirar, bryggor, ankringsplattformar osv är ett unika objekt, men
> de visas ofta i OSM som en delsträcka i kustlinjen ("natural=coastline").

Om piren är solid ner till botten så har jag själv alltid kartlagt den
som coastline, men om det är en brygga så ska det vara man_made=pier,
men ja det förekommer att även dessa inkluderas i kustlinjer.

Bra jobb med Shape filerna, det går ju att tanka hem kustlinjer för
hela världen om du vill jämföra dessa med Sveriges kustlinjer.
http://openstreetmapdata.com/data/water-polygons

Jag kan inte tillägga mer just nu, hoppas jag har tid under sommaren.

Hälsningar Erik