Hej,
Nu har jag skurit Sverige i bitar :-)! Här
https://drive.google.com/open?id=1JfAidyqIdelsRj1tjrpG-OR6IkJuHxWE (400 MB)
finns en arkivfil med 291 GeoTIFF-filer motsvarande till samtliga kommuner.
Kommunernas gränser hittar man här som SHP-filer:
https://atakua.org/p/nmd/kommuner-shp.tar.bz2
Det var gjort med det här skriptet:
https://github.com/grigory-rechistov/nmd-osm-tools/blob/master/get-kommun-raster.sh

För varje  GeoTIFF-fil behöver man göra följande steg:
1. Vektorizera (gdal_vectorize)
2. Jämna ut vektorn med GRASS-Chaiken och GRASS-Douglas-Peucker verktygen
3. Exportera till OSM-XML (genom GeoJSON som mellanformat). JOSM läser nämligen
varken SHP eller GML som QGIS producerar.
4. Konvertera etiketter, gallra datafil.
5. Conflate nya datat med det befintliga datat, fixa kvarstående överlappande
ytor manuellt eller med ett verktyg.
6. Få tillstånd och ladda datat upp till OSM under ett särskilt konto.
7. Ha koll genom osmose.openstreetmap.fr att inga problem dykt upp, eventuellt
rätta dem till.

Jag är fortfarande upptagen med conflate-skriptet för det femte steget.

Vi behöver även skapa en allmän tabell någonstans för att ha koll på vilka
delar redan har laddats upp till OSM, vad för problem uppstod, vem håller på
att bearbeta vilka kommuner osv.

>Låter som en bra ide att bruta upp importen i mindre bitar.
>
>Det ger oss också möjlighet att förbättra algoritmen om så behövs undervägs.

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,
Grigory Rechistov