Hej,
Här är en liten rapport på sammanblandningsprocessen. Mitt skript visar
någonting intressant, men det kräver några förbättringar innan det blir
brukbart på riktigt. Vad är bra är att skriptet är väldigt snabbt. Som förut
använder jag Vingåkers kommun som ett exempel där mycket skogsyta inte är
kartlagd.

1. Här är vad som redan finns i OSM-databasen:
https://atakua.org/p/nmd/conflation/vingaker-befintlig.png . Lite skog och
åkermark här och där.
2. Här är hur importlagret ser ut innan "conflation":
https://atakua.org/p/nmd/conflation/vingaker-importlager-fore.png . Mycket tätt
skog överallt.
3. Här är importlagret efter bearbetningen:
https://atakua.org/p/nmd/conflation/vingaker-importlager-efter.png . Man kan se
nya ungefärligt rektangulära hål i skogar.
4. Om man samtidigt kollar importlagret och gamla datat ser man att hålen
motsvarar till platser där skog redan finns på det nedre lagret:
https://atakua.org/p/nmd/conflation/vingaker-importlager-med-bakgrund.png

Det är precis min avsikt — att gamla och nya data inte överlappar varandra.
Varför blir hålen rektangulära? Eftersom jag använder rektangulära "bounding
boxes" för att upptäcka eventuella överlappningar. Jo, man tappar lite data av
importlagret på grund av  onödiga raderingar, men man undviker värre problem
med motsägelsefulla objekt. Dessutom är "bounding boxes" galet snabbare än att
försöka ta reda på huruvida två friformade polygoner korsas eller inte.

Slutsatser:
1. Mer uppmärksamhet på multipolygonerna. De är nämligen otänkbart finurliga.
2. Mer datafiltrering. Fortfarande för mycket fina små detaljer som måste bort.

Med vänliga hälsningar,
Grigory Rechistov
With best regards,
Grigory Rechistov