Jag är ny användare här och anledningen att jag är intresserad av OSM är att jag vill ha en bra karta för ett visst område i norra Sverige. Området verkar just nu inte vara karterat överhuvudtaget. Det är här:

Jag har lite koll på GIS och kartor och tycker att ett effektivt sätt att få in grundläggande kartor för området skulle vara att importera Lantmäteriets öppna data, speciellt terrängkartan. Jag förstår att det kräver dels att användarna av OSM vill ha in det och dels att man kollar kollisioner vid importen så att man inte förstör något som redan är karterat. Eftersom Lantmäteriets kartor finns för hela landet undrar jag om man skulle kunna ta ett större grepp så att det finns struktur för att lägga in kartorna för andra områden om någon vill.

Jag hittar ingen större diskussion om Lantmäteriets öppna data varken här, på forumet eller på wikin. Har det diskuterats och vad har i så fall kommit fram?

Finns det intresse av att få in information från Lantmäteriets terrängkarta i OSM?

Är någon här som är mer erfaren när det gäller import av öppna data från myndigheter och kan ge råd eller hjälp?

Jag har sett att det finns en diskussion om Nationella Marktäckedata från Naturvårdsverket som också är öppna data och det ser ut som att arbete pågår för att få in det i OSM. Om terrängkartan ska läggas in får den naturligtvis inte krocka med NMD som ofta är bättre än terrängkartan. Jag undrar också: Har de som håller på med NMD någon åsikt om eller plan för Lantmäteriets öppna data?

Tack /Eva Lindberg