On 02/10/2015 23:26, Nagy Máté wrote:
Szóval akinek van tapasztalata jó routermárkáról, ami megbízható, és a
Cisco-nál olcsóbb, szóljon!

Nem tudom a cisco ara miert kizaro ok. Minden azon mulik, mekkora savszelesseghez kell. Itt rugdosom a polcomon a labammal az evek soran ebayrol osszevasarolt 1841-es cisco routereket, 30-34 mbit/s sebessegig teljesen vallalhatoak. Onmagaban ez persze keves, ez modularis router, kell hozza egy hwic-3g-gsm (-cdma nem jo, az amerikaba kell ahol nem GSM van). A ketto egyutt 50-60ezer forint alatt megvan, ha kifogsz egy jo eladot.

Masik lehetoseg, kisebb savszelessegekhez, a cisco 881 sorozata, amibol van pcmcia-jellegu kartyat fogado verzio, ami egy 3g modem. az enyemet most epp nem talalom, de ebayen talalsz fent most is, a legolcsobb 49ezer forint korul. Viszont a 88x sorozat csak 20-25 mbit sebessegig mukodik es nem modularis.

Elismerem, nem tizezer forint, mint a tplink, de ezek mennek mint a gep, eveken at, nincs veluk gond. TCO-ban tuti veri az olcsobb markakat.

A masik lehetoseg, amit korabban mar javasoltam, lenyegesen olcsobb. Fogsz egy barmilyen androidos telefont es tetheringelsz, a tplink pedig mint wireless kliens kapcsolodik hozza, voila.

A harmadik: megepited linuxbol. Ne raspberry pi-bol, mert bar vonzonak nez ki, olcso is, de a kulso USB portok es az ethernet mind ugyanazon belso usb 1.0 porton osztoznak. Azaz ha halozat <-> usb iranyban hasznalod, akkor siralmas eredmenyt kapsz. Szamokra leforditva: a nevleges sebesseg 12 mbit/s, ezt osztod kettovel, merthogy duplex forgalmazas ==> az elmeleti plafon 6 mbit/s. A HSDPA elmeleti plafonja ennel magasabb (14.4 mbit/s), tehat egy raspberry pi egeszen biztosan szuk keresztmetszet lenne, a HSPA+ pedig meg ennel is tobbet tudna.

A kettes pi-t meg nem mertem (holnap fog meg csak megerkezni, ha a posta is ugy akarja), de nem hiszem, hogy nagy elorelepes lenne. Hasznalj normalis asztali PC-t, vagy szervert, tamogatott sticket es hajra. Meg allitom, sokkal rugalmasabb megoldast is kapsz, mint cisco vagy barmilyen mas kesz router termek eseten.

udv
adam