Én saját magamnál sallang mentesebb és hatékonyabb megoldást nem tudok. Igaz, még a plug and play kitalálása előtti időkben kezdtem a hardverezést, amikor még commodore-okba és pc/xt alaplapokba dugdostuk az 1 bites/4 bites ram chipeket és jumperrel konfiguráltunk isa kártyákat akár dokumentáció nélkül, próbálgatással.

Ezek után egy pnp id vagy egy pci/usb vid/pid már elég egyszerű dolog, ez alapján nem túl nehéz megtalálni a drivert. Illetve figyelembe kell venni a vendor specifikus dolgokat is, van olyan hardver aminél más gyártónál más beállítás van a háttérben, és csak a sajáttal megy 100%-osan. Tipikusan iylenek lehetnek a hangkártya driverek, i2c, gpio driverek (érintőképernyő, szenzorok, stb.), és ezeket a finomságokat tudomásom szerint egyik ilyen "okos" szoftver se tudja.

Nem is beszélve arról, amikor bizonyos gépeken bizonyos driverek bizonyos verziója működik együtt a másik driver bizonyos verziójával, vagy "csak" optimális teljesítményt lehet kihozni a megfelelő kombinációból. A szoftver meg ilyesmiknek még a közelében sincs, max. annyit tud hogy mindenáron frissíteni akar ha valahonnan valami magasabb verziójú driver kerül az adatbázisába. Ami igazából nem is biztos hogy szükséges, vagy jobb lesz tőle. Egy driver akkor jó, ha jól működik a gép, nem pedig akkor ha minél frissebb. Nekem többet ér a stabilan működő driver készlet, csak akkor érdemes frissíteni ha kimondottan valami tapasztalt hibát old meg (még talán a vga drivereknél a leggyakoribb az ilyesmi), nem pedig akkor, ha egy szoftver mondjuk az asus gépemre talál egy gigabyte-tól szipkázott drivert aminek a verziószám hetedik számjegye magasabb mint ami nálam működik...

Az én szoftverem a koponyámban még mindig jobb bármelyiknél.

Egyik esetem például: MSI netbook, pár hónap használat után jópár elkezdte csinálni, hogy menet közben eldobta a wifit, óra mellet piros X a wifi ikonon, a bill. kombinációval se lehetett ki-be kapcsolni. Újraindítás után jó volt megint, bár nem lehetett tudni hogy 5 perc vagy 5 óra után dobta el. Némi kutakodás után kiderült, hogy a megoldás az volt, hogy egy bizonyos verziójú Intel SATA (!!!) drivert kellett telepíteni, és ez megoldotta a dolgot, onnantól egy eldobálás sem volt.

Na ezt melyik ügyes szoftver oldotta volna meg?

Töredelmesen bevallom, én az összes ilyen driver ügyeskedő szoftvert útálom, a nálam megfordult gépeknél amelyiken volt ilyesmi, annak a nagy része menthetetlenül széttúrt windows volt, kevesebb gond volt a teljes újratelepítés mint kijavítgatni az okozott katyvaszt...

GyL