Jawadde... dat moet je vooral doen als je in heel de school gekend wil zijn als "die ambetanterik". Wie leeft volgens de letter van de wet, zal vroeg of laat gepakt worden volgens de letter van de wet.

De eerste vraag die ik mezelf zou stellen is: "Heb ik er enig bezwaar tegen dat ze mijn computer even bekijken?" Die ICT-mensen zijn meesal van goede wil (en voeren ook maar een opgelegd beleid uit).

Ofwel heb je effectief iets te verbergen - in dat geval kun je nog steeds zeggen dat je volle verantwoordelijkheid neemt voor wat er op je computer staat en bereid bent de gevolgen te dragen, mocht blijken dat er ten gevolge van illegale software schade aan de school zou worden toegebracht. In dat geval zou ik als ICT'er al even mijn wenkbrouwen fronsen en voor mezelf uitmaken die computer toch wel wat dichter op te volgen van zodra die in 't netwerk komt. (Ik weet wel... strikt genomen kun je zaken draaien onder Wine, of in een virtualbox... maar 'k denk niet dat die mensen een forensisch onderzoek willen verrichten)

In 't andere geval - je hebt niets te verbergen (allé, misschien die genante foto's), maar als ze enkel willen vaststellen dat je geen (illegale versie van) Windows draait... hoeven ze enkel te zien dat er geen FAT/NTFS partitie op je systeem staan (en als die er wel is, even checken of de windows systeemmap erop staat). Als je wel een windows draait, moet je aantonen dat die licentie (en de relevante aanwezige software) legaal is.

Ik zou zeggen: werk even samen met de mensen van ICT, en haal dat probleem gewoon van de baan. Bewijs even dat niet alle linux gebruikers uber-paranoia zijn en met een aluminium hoedje rondlopen :)

Grtz,
Jurgen.