Några ubuntu-användare fick för någon månad samma fel, det var i filen
/etc/hosts som det blivit knas, om man kör sudo nano /etc/hosts och
kollar in de första raderna:

127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 "Ditt Datornnamn"

Prova att ändra raderna så det blir såhär:

127.0.0.1 localhost "Ditt Datornnamn"
127.0.1.1 "Ditt Datornnamn".local

och starta om datorn. Det borde hjälpa.