Mas Donie, itulah yang saya maksud dengan ilmu pengetahuan yang selalu akan
berubah selama dunia masih berputar. Kalau manusia hanya mendasarkan diri pada
ilmu pengetahuan yang sesaat kebenarannya, dan akan berubah lagi kebenarannya
setelah diadakan riset yang lebih canggih dikemudian hari, apalagi ini termasuk
pada hak (pakai) hidup seseorang yg harus dia pertanggungjawabkan kepada Allah
(bukan kepada iptek), piye toh?

Eh mas Donie, segala para akhli psikiater ahli obat2an ahli kedokteran ahli
fisika dalam membuat kesimpulan dari riset2nya itu apakah selalu bebas nilai
atau bebas dari tekanan dan pesanan si penguasa?

wassalam,