From: jano ko <ko_j...@yahoo.com>
Subject: Re: [wanita-muslimah] Kerajaan Arab Saudi, Menolak Gereja - Nabi
Ibrahim adalah Imam bagi seluruh manusia.
To: wanita-muslimah@yahoogroups.com
Date: Thursday, 20 August, 2009, 8:10 AM

Bung Dwi :
Entah sejauh mana konsep "Baitullah" ini,

----

Janoko menyampaikan :

[2.124] Dan (ingatlah), ketika ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat
(perintah danlarangan) , lalu ibrahim menunaikannya. Allah berfirman:
"Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". ibrahim
berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku" . Allah berfirman:"Janji- Ku
(ini) tidak mengenai orang-orang yang lalim".

[2.125] Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumahitu (Baitullah) tempat
berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam
ibrahim tempat shalat. Dan telah Kami perintahkan kepada ibrahim dan Ismail:
"Bersihkanlah rumah-Kuuntuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang rukuk
dan yang sujud".

[2.127] Dan (ingatlah), ketika ibrahim meninggikan( membina) dasar-dasar
Baitullah bersama Ismail(seraya berdoa): "Ya Tuhan kami terimalah daripada kami
(amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui".

[2.130] Dan tidak ada yang benci kepada agama ibrahim, melainkan orang yang
memperbodoh dirinya sendiri, dan sungguh Kami telah memilihnya di dunia dan
sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang saleh.

[2.132] Dan ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian
pula Yakub. (ibrahimberkata) : "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah
memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama
Islam".

--

Bung Dwi mengikuti Nabi Ibrahim atau tidak mengikuti Nabi Ibrahim ?

Janoko.

-o0o-