Se "How to Brew" af John Palmer (som er tilgængelig online i første
udgave): Der sker ikke noget ved at bruge meget varmt vand, hvis man bare
hælder en smule i ad gangen og skynder sig at røre det ud i det øvrige
vand. Det sænker temperaturen tilstrækkeligt, før det ødelægger
enzymerne.

John Palmer og mange andre benytter en ombygget køleboks, men ellers kan
du svøbe håndklæder og tæpper rundt om gærspanden.

Jeg mæsker i en gruekedel, og den holder varmen så fint, at selv i
frostvejr og uden at pakke gryden ind falder temperaturen ikke hurtigere,
end jeg nemt kan holde en næsten konstant tempereratur.

Quoting Søren Gjøde Fabricius <zur...@zurfer.dk>:

Hej Bryggere

Jeg er ikke så erfaren inden for brygning endnu, og har indtil nu
mæsket
i elgryde.

Nu fik jeg tilfældigvis lige fingrene i Mikkelers bog om øl og læser
at
man sagtens kan mæske i mæskekar.. Altså ala en gærspand.

Jeg har så lige et par spørgsmål som jeg håber at der er nogle der
kan
svare på.

1. Hvordan kan jeg holde en konstant temp på 65 C i en spand når der
ikke er varme på

2. Han skriver at man kan komme kogende vand i for at holde temp oppe
??? Men dræber kogende vand ikke enzymerne ??
Jeg har da hørt at det ikke må overstige 78c ?? Så hvordan kan det
lade
sig gøre ??

3. Hvordan gør i ??

Det ville jo være smart at have elgryden fri til at varme vand mens man
mæsker :)

På forhånd tak

Ole Wolf
Rødhættevej 4 • 9400 Nørresundby
Telefon: 9632-0108 • Mobil: 2467-5526 • Skype: ole.wolf