Jeg gode erfaringer med at brygge i en isoleret spand.

Mit mæskeudstyr består af en spand (32 l fra Lund Teknik) med masser af små
huller i bunden (jeg har indsat en hulplade, hvor huldiameteren er 3 mm),
som jeg sætter ned i en anden spand, hvor der er en hane for neden. Min
spand-i-spand sætter jeg på et sammenfoldet tæppe, svøber den i et ca. 6 cm
tykt lag skumgummi (fra en rulle fra Ikea eller Jysk), hælder vand ved
f.eks. 72 grader i, tilsætter under grundig omrøring den valsede malt,
måler temperaturen og lægger låg på (gerne et med et lille hul i), og
endelig kommer der et sammefoldet tæppe ovenpå. Hele herligheden lader jeg
stå i halvanden time, hvorefter jeg tapper første urt, gyder med 80 grader
varmt vand og tapper anden urt.

Det er efter min mening en meget enkel og nem måde at mæske på, og jeg kan
for tiden ikke finde nogen grund til at gå tilbage til indsatssi i elgryde
med recirkulationspumpe og så videre. Jeg har observeret, at temperaturen i
mæsken er 7 grader lavere end temperaturen af det tilsatte vand, og at
temperaturen i mæske aftager med højst 0,5 grader i løbet af halvanden
time. Så 72 grader varmt vand giver en mæsketemperatur på 65 grader.

Jeg kan mæske op til 9 kg malt ad gangen, så jeg kan f.eks. snildt lave en
stærk bygvin af første urt og en hæderlig IPA af anden urt. Eller jeg kan
hælde første og anden urt sammen og lave et enkelt bryg på ca. 25 liter.

Mvh. Emil Hedevang, Øllebryg