On Wed, Jan 06, 2021 at 07:49:55AM +0100, Csaba wrote:

> Van egy nagyméretű .tar fájlom. Kicsomagolni nincs hely. A tartalmát
> tömörítőprogrammal (pl. 7-zip) is át tudom nézni, ki tudom
> szelektálni: mi az ami kell és mi az, ami nem.
> Ha a 7-zip segítségével a .tar fájlból törlök fájlokat, akkor a
> törlési művelet során fájlsérülés, tehát a többi, .tar-ban lévő fájl
> sérülése előfordulhat?
> Nincs tömörítve mással, sima tar parancs segítségével van tömörítve,
> sem gzip, sem bzip2 programmal nincs rátömörítve.
> Tudom hogy ezt nem itt kellene megkérdezni, de sajnos jelenleg az a
> [...]

Nem egészen értem, hogy egy tar fájlhoz miért kellene 7-zip, miért nem
jó maga a tar. Viszont bármit is használsz törlésre, az helyben fogja a
fáljt felülírogatni, tehát ha menet közben történik valami (elmegy az
áram, vagy a helyi adatmaffia nyom egy Ctrl+C-t), akkor bizony fennáll
az adatsérülés veszélye.

Szerintem vágj bele - legrosszabb esetben visszaállítod backup-ból. Ha
nincs backup, akkor meg úgysem fontos az az adat, ugyebár...

Ugyan írtad, hogy a teljes archívumot kicsomagolni nincs hely. De ha a
megtartani kívánt részek összességének van elég hely, akkor a törlést
végezheted egy pipe segítségével, mert a doksi szerint a "tar --delete"
működik stdin/stdout használata esetén is. Ekkor biztosan nem fog
sérülni az eredeti adat.

Ja: "sima tar parancs segítségével van tömörítve" - ne beszéljünk
össze-vissza, kérem szépen. A tar _NEM_ tömörít, hanem csomagol. Könnyű
megjegyezni: egy tömörített izé kisebb, mint az eredeti izé, egy
becsomagolt izé viszont nagyobb, mint az eredeti izé. Még akkor is, ha
vékony papírba csomagolod.

Gábor