Hej!

Chciałbym odpowiedzieć na posta Tomka. Uważam, że jestem osobą w pewnym sensie uprawnioną do tego, bo od ponad półtora roku ja też jestem adminem oficjalnego profilu na Facebooku, co więcej, adminem największego pod względem liczby fanów spośród naszych profili - profilu Polskiej Wikipedii. Czyli: nasze role są czy były zbliżone. Nie zamierzam za mocno polemizować z Tomkiem w szczegółach, bo każdy ma prawo do swojego zdania i swoich emocji, ale takie postawienie sprawy wydaje mi się nieeleganckie i niesprawiedliwe wobec Natalii. Zwłaszcza, że Natalia wykonuje bardzo wiele pracy, o której być może tzw. przeciętny wikipedysta nie wie, ale ona jest wykonywana i jest ważna.

1. Przede wszystkim, ustalmy fakty. Jeśli dobrze rozumiem, logotyp i nazwa Wikipedii, Wikiźródeł i wszystkich innych projektów są własnością Fundacji Wikimedia. Co prawda po ostatniej zmianie polityki znaków towarowych Fundacji zasady ich wykorzystywania uległy znacznej liberalizacji, ale nadal naszą organizacyjną centralą jest Fundacja, która na mocy umowy przekazała część swoich uprawnień, zwłaszcza w zakresie czuwania nad tymi markami, do Stowarzyszenia Wikimedia Polska (WMPL). Dlatego, choć Stowarzyszenie nie ma i nie będzie nigdy miało kontroli edytorskiej nad projektami, to ma i powinno mieć szczególną pieczę czy wręcz kontrolę nad nazwami i znakami projektów.

2. Do wczesnej jesieni tego roku działania promocyjne Stowarzyszenia, w tym media społecznościowe, opierały się na pracy wolontariuszy. Najważniejszym z nas był Paweł Zienowicz jako rzecznik prasowy, ale w mniejszej skali ja czy Tommy Jantarek też mieliśmy swoje poletka. W lecie Zarząd podjął decyzję o ich profesjonalizacji, co ostatecznie przybrało formę dwóch osób na płatnych umowach: Krzyśka Machockiego jako rzecznika i Natalii Szafran-Kozakowskiej jako kierowniczki Biura Prasowego. I w tym momencie wszyscy wolontariusze powinni uszanować decyzję statutowego ciała WMPL i podporządkować się jej. Po pierwsze, ze względu na to, co napisałem w punkcie 1. Po drugie, bo tak jest elegancko i profesjonalnie. Po trzecie, bo elementarną częścią etosu wikipedysty, wikiskryby czy wikimedianina jest to, że nie robimy tego wszystkiego dla poklasku, dla własnego samozadowolenia, tylko dla dobra wspólnego, a mówiąc patetycznie wręcz dla dobra publicznego, jakie Wikimedia wnoszą w świat.

3. O ile wiem, Paweł Zienowicz z gracją i klasą przekazał swoje obowiązki Krzyśkowi, ja przynajmniej nie słyszałem o zgrzytach. Jeśli chodzi o mnie, oddałem się w tym zakresie do dyspozycji Natalii. Powiedziałem, że chętnie będę pomagał dalej, ale moim zasadniczym celem w Wikipedii jest pisanie haseł, a nie statusów na Facebooku, więc na każde życzenie Natalii czy Zarządu oddam swoje uprawnienia na FB. Natalia mojej niedoszłej dymisji nie przyjęła i poprosiła o kontynuowanie pracy, ale w ramach pewnego bardziej niż dotąd skoordynowanego systemu obiegu treści. Co więcej, Natalia zapowiedziała, a dla mnie to było naturalne, że niektóre statusy będzie tworzyć sama. I pracowaliśmy tak całą jesień, wchodzimy chyba w piąty miesiąc takiego systemu, i naprawdę uważam, że jest lepiej niż było. Nadal mogę prowadzić sobie ten profil w specyficzny sposób, z domieszką mojej prywatnej ironii i bezczelności (kto czyta, ten wie), ale jednak wspólnie staramy się, żeby on przekazywał takie treści, na których zależy Stowarzyszeniu. Nie tylko takie, ale takie również. I jest mi z tym naprawdę dobrze.

Podsumowując, emocje czasem biorą górę i nie miejmy Tomkowi tego za złe, każdy się czasem wścieka, a potem żałuje. Ja jednak uważam, że z przyczyn opisanych powyżej, powinien uszanować pewną zwierzchność, którą Zarząd WMPL i Natalia jako wyznaczony pracownik WMPL mają nad tym profilem. Zaręczam swoim słowem i doświadczeniem, że nie jest to reżim, w którym nie da się przetrwać czy realizować swojej wizji. Ja mam poczucie bycia częścią fajnego zespołu. I naprawdę mi wszystko jedno, że Natalia czy Krzysiek dostają za to jakieś pieniądze, a ja nie. Rekrutacja była otwarta, każdy mógł się o tę robotę ubiegać. Poza tym, odpukać, mam za co kupować chleb, zwykle starcza nawet na masło i dżem, więc mogę robić to dla przyjemności, której naprawdę mam z tego dużo.

Pozdrawiam!

Powerek38