Tomku, przepraszam, ale mam wrażenie, że manipulujesz tym, co się stało.
Sądzę, że nie robisz tego celowo, tylko po prostu zagalopowałeś się w
emocjach, niemniej to, co piszesz nie jest zgodne z prawdą. Nie chcę
eskalować tej dyskusji, niemniej ponieważ moim zadaniem jest służyć
społeczności, nie chciałabym, żeby społeczność miała fałszywy obraz tego,
co robię. (Aczkolwiek w ciągu ostatnich tygodni współpracowałam z wieloma
wikimedianami i wierzę, że oni wiedzą, że zawsze starałam się im pomóc,
nigdy niczego nie narzucając).
1. Zarzucasz mi, że nie zaproponowałam ci żadnego modelu współpracy.
Zaproponowałam, że mogę zaangażować się w różnym stopniu, że możemy sobie
przegadać, że dostosuję się do tego, czego potrzebujesz. To była trudna
rozmowa, ponieważ od razu, w zasadzie na moje "cześć", zarzuciłeś mnie toną
pretensji, z których wiele odnosiło się do zachowania innych osób -
społeczności i adminów Wikiźródeł. Miałeś żal, że nikt ci nie pomagał, że
przez to czujesz się wypalony, że nikt nie promował twoich akcji. Przede
wszystkim deklarowałeś, że czujesz się niedoceniony przez społeczność i że
w związku z tym nie chcesz, żeby profil był w ogóle prowadzony. Chciałeś
większej widoczności - zaproponowałam posty na blogu SWMPL, Twittera
Wikiźródeł (bo przypadkiem odkryłam, że został kiedyś założony i nie był
prowadzony), repostowanie z innych profili. Zaproponowałam zapewnienie
gadżetów, gdybyś chciał robić konkursy, przygotowywanie grafik, gdybyś
potrzebował (robię takie dla innych projektów), przygotowywanie notatek o
ważnych wydarzeniach. A przede wszystkim zapewniłam kilkakrotnie, że nie
chodzi o zabieranie profilu tylko o zapewnienie ci pomocy w takim zakresie,
jak tego potrzebujesz. Naprawdę sporo konkretnych rzeczy ci zaproponowałam.
Odmówiłeś, pisząc, że Wikiźródła to projekt, który się popsuł, poszedł w
masówkę i ty do jego promowania nie będziesz się przykładał, bo uważasz, że
na to nie zasługuje.
2. Od początku mojej pracy w SWMPL i podczas procesu rekrutacji jasno
zaznaczałam, że zależy mi na tym, żeby zwiększyć nacisk promocyjny na
projekty siostrzane, ponieważ one bardzo tego potrzebują. Bo mają ogromny
potencjał, bo dzieją się na nich fantastyczne rzeczy, bo warto, żeby było o
nich głośno. Stąd moje zainteresowanie ich profilami. Ty w rozmowach ze mną
napisałeś wiele złych słów o Wikiźródłach i ich społeczności. Może więc
odwrócić pytanie - dlaczego upierasz się przy jednoosobowym prowadzeniu (a
w zasadzie nie prowadzeniu) profilu projektu, którego już nie lubisz?
3. Część zarzutów dotyczy tego, że dostaję wynagrodzenie od Stowarzyszenia.
Wolontariuszką Wikimediów jestem od 6 lat, przez ten czas przeprowadziłam
sporo projektów, angażowałam się w prace zarządu, wkładałam ogrom pracy,
czasu i pasji. Robiłam to z tego samego powodu, z którego robię to teraz -
z (jakkolwiek to głupio i przesadnie może brzmi ;) ) miłości do tych
projektów, frajdy z kontaktu z ich społecznością i z przekonania, że my,
wikimedianie zmieniamy świat na lepsze. To, że zostałam formalnie
zatrudniona przez SWMPL nie zmienia mojej motywacji. Sprawia po prostu, że
mam na to więcej czasu i trochę więcej możliwości, a Zarządowi pozwala
rozliczać mnie z moich działań i wyznaczać mi obowiązki (czego wobec
wolontariusza nie bardzo można robić). Umówmy się - gdybym pracowała w
biurze prasowym Jakiejś Korporacji, to nie wkładałabym w moją pracę tyle
serducha i nie czerpałabym z niej tyle frajdy, nawet gdybym zarabiała 10
razy więcej.
4. Mam wrażenie, że celowo pomijasz fakt, że dyskutował z tobą również
Wpedzich. Że podobnie jak ja starał się być otwarty i dogadać się, co było
trudne, ponieważ byłeś agresywny, ignorowałeś to, co piszemy i zarzucałeś
nas dość histerycznymi wiadomościami i groźbami, które kompletnie nie
uwzględniały tego, co piszemy. Sugerujesz, że działałam sobie samopas, a
przecież sytuację próbowała uspokoić jeszcze jedna osoba, której udział
kompletnie pomijasz, nie wiem dlaczego.
5. Nie było moim zamiarem przejęcie profilu - napisałam jeden post o ważnym
dla Wikiźródeł wydarzeniu. To wszystko. To ty wykasowałeś swoje posty -
miałeś do tego prawo, jako ich autor, nie ingerowałam, kiedy robiłeś,
chociaż uważam, że kurcze, szkoda, że tak potraktowałeś swoją pracę.
6. Z perspektywy uważam, że popełniłam błąd - powinnam była odpuścić i nie
publikować postu o dniu domeny publicznej. Chciałam, żeby Wikiźródła były
widziane i obecne (i udało się - ten post miał 400 wyświetleń!), bo są
projektem o dużym potencjale, stosunkowo niskich barierach wejścia,
ogromnej wartości edukacyjnej i fajnej społeczności. Zależało mi, żeby o
nich przy okazji dnia domeny publicznej przypomnieć i żeby ich fanów
zainspirować do proofreadowania. Nie wydawało mi się to kontrowersyjne. Ale
znając twój wybuchowy charakter (przepraszam, Tomku, ale nie bez powodu
masz blokady za ataki osobiste na bodajże 3 czy 4 projektach) powinnam była
uznać, że w tym wypadku uniknięcie potencjalnego konfliktu jest bardziej
celowe niż promowanie projektu. Źle oceniłam, za co przepraszam.

Jak napisał Polimerek - admina profilu ci oddam. Zresztą od początku
zaznaczałam, że dostaniesz go z powrotem.
Przykro mi z powodu tego zamieszania, na pewno mogło to wyjść lepiej,
przykro mi, że społeczność została w to wciągnięta. Jeśli już jednak tak
się stało, to może subskrybenci listy wykorzystają tę okazję, żeby pomyśleć
jak wyobrażają sobie funkcjonowanie Wikimediów w mediach społecznościowych,
co z mojej pracy im się podoba, a czego nie robię, a powinnam. I napiszą mi
maila z sugestiami. Jestem tu dla was, chcę was słuchać i wam pomagać.
Serio.

Natalia Szafran-Kozakowska
Kierownik Biura Prasowego
Stowarzyszenie Wikimedia Polska