Assalamualaikum saudara, saya di sini suka berkongsi pendapat dan pandangan
tentang tulisan saudara. Kita sebagai seorang yang menuntut ilmu perlu tulus
dalam membuat panilaian terhadap sesuatu perkara. Saya bukanlah ahli PKS kerana
saya bukanlah warga indonesia. Tapi suka sekali saya berkongsi pendapat saya
yang mana saya pikirkan ada betulnya. Saya akan memberi pendapat yang saya tahu
sahaja, yang diluar kemampuan, saya tingalkan.

Beta Sagita <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> [...]
>
> Intinya:
> 1. harokah (pergerakan, khususnya pergerakan politik) tidak pernah
> dikenal secara terminologis di dalam Islam. intinya, harokah yang
> dimaksud di sini adalah pergerakan politik. khusus untuk PKS, inti
> pergerakannya diambil dari ajaran Ikhwanul Muslimin. banyak dari
> kalangan mereka yang membantah keterlibatan PKS dengan Ikhwanul
> Muslimin. terlepas benar tidaknya klaim ini, pola pemikiran yang
> sama antara kedua organisasi ini tidak bisa ditutupi. bahkan
> buku-buku rujukan, tokoh-tokoh idola, dan metode dakwahnya

=Apakah salah PKS menuruti metode ikhwanul Muslimin? Apakah tiada politik dalam
islam? Harakah (pergerakan politik) adalah salah satu medan dalam menegakkan
islam. Dengan adanya pergerakan polotik umat islam boleh menggunakannya untuk
memerintah negara. Apabila umat islam dapat memerintah negara mereka mudah la
untuk mereka untuk menghukum dengan hukum Allah.

> [...]
> sembunyi-sembunyi tersebut tidak menyangka bahwa ini adalah
> pengajian NII. sebelumnya, guru agama saya berhasil menjebak
> pengajian-pengajian pamong yang lain. dari sinilah saya tahu bahwa
> orang-orang yang ikut ke dalam ikhwanul muslimin merupakan aktivis
> PK (nama waktu itu). kesimpulannya, mungkin saja anggota PKS ada
> yang bukan Ikhwanul Muslimin, dan juga sebaliknya, tetapi sebagaimana
> sabda rosululloh: man tasyabaha bi qoumin, fa huwa minhu (HR Abi
> Dawud) barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, ia termasuk kaum
> tersebut. PKS sendiri sama berbahayanya dengan Ikhwanul Muslimin.

=Saya ingin bertanya, apakah ikhwanul muslimin itu salah? sehinggakan kita
tidak boleh mengikut mereka? apakah sebab sehingga ianya dianggap salah?
sesungguhnya Allah lah yang lebih mengatahui siapa yang salah dan siapa yang
betul.

> [...]
> diganti dengan aturan manusi?. aturan Alloh berdasarkan Al Qur'an,
> Sunnah, Ijma, Qiyas, berdasarkan pemahaman salafus sholih, diganti
> dengan suara terbanyak? ini suatu bentuk kesyirikan. mereka
> menyatakan bahwa demokrasi ditempuh karena terpaksa, tetapi mereka
> sendiri tak meyakini kebenarannya (sebagaimana kata Farid Nu'man
> dalam buku Ikhwanul Muslimin...). ini kedustaaan yang nyata!!!
> bahkan pemilihan anggota syuro PKS dipilih dengan demokrasi oleh
> kader mereka sendiri. kenapa para kader yang seharusnya sudah
> dibina tauhidnya masih tunduk dengan hukum orang kafir?

=Apakah benar bahawa demokrasi itu syirik? datang kan kepada saya dalil jelas
menunjukkan bahawa demokrasi itu syirik. Adakah saudara betul-betul faham
dengan konsep demokrasi? atau saudara memperkatakan sesuatu yang saudara belum
pasti. Mengikut apa yang saya fahami (jika saya salah perbetulkan saya)
demokrasi adalah berkonsepkan pilihan suara terbanyak. Bukankah itu konsep yang
digunakan ketika perlantikan Saidina Ali, ketika sebahagian para sahabat
menggangkat beliau (membai'at) dan sebahagian tidak membai'at. Konsep domokrasi
adalah sama dengan konsep syura, pendapat ijmak ulamak sama seperti pemenang
majoriti, manakala pendapat yg terkeluar dari ijmak adalah pendapat minoriti.

> Pemimpin dalam ISlam dipilih sengan dua cara: (lihat Ahkamul
> Sulthoniyyah, Imam Al Mawardi)
> a. Pengangkatan oleh pemimpin sebelumnya (contohnya Umar rhodiallohu
> anh yang diangkat oleh Abu Bakar rhodiallohu anh kemudian disepakati
> (ijma) para shohabat).
> b. dipilih oleh ahlul halli wal aqdhi (contohnya pengangkatan Abu
> Bakar dan Utsman rhodiallohu anhum)

=Seperti yang saya belajar dalam tarikh islam, perlantikan 4 orang khulafa'
ar-roshidin adalah melalui 4 cara.
1.Abu Bakar-Melalui proses syura para sahabat bersepakat untuk melantik Abu
Bakar.
2.Perlantikan Umar adalah cadangan oleh Abu Bakar.
3.Perlantikan Uthman adalah berdasarkan cadangan 10 nama yang di cadangkan oleh
Umar, dan para sahabat telah memilih Uthman.
4.Perlantikan Saidina Ali adalah berdasarkan pengangkatan oleh sebahagian
sahabat.

> [...]
> memimpin madinah. inilah tuntunan Rosululloh. Ya Akhi. kalau PKS
> itu berhasil menjadikan syariat Islam berlaku di negeri ini, siapkah
> rakyatnya? siapakah yang akan jadi Qodhi? Islam yang seperti apa
> yang akan mereka terapkan? lihat saja bank-bank syariah yang mereka
> gembar-gemborkan. membedakan Ijaroh dan Mudhorobah saja tidak bisa.
> membedakan Murobahah dan riba saja sangat sulit. apakah mereka itu
> yang akan dijadikan pegawai pemerintah? Bahkan ada caleg PKS (di
> dalam majalah tarbawi yang pernah anna baca) mengatakan bahwa
> hadits ahad bukan hujjah di dalam hukum.

=Setiap orang tidak terlepas dari kekurangan, saya percaya PKS berusaha sedikit
demi sedikit untuk melaksanakan syariat. Adakah kita berusaha untuk
menghidupkan bank-bank syariah, kita semua tidak terlepas dari kekurangan, dan
kita harus tahu bahawa bank syariah yang banyak kekurangan itu adalah lebih
baik dari bank mewah dan lengkap tetapi mempunyai riba. Kita seharusnya
menyokong penubuhan bank shariah dan jangan memandang kekurangannya sahaja, dan
kita tidak melakukan sesuatu untuk untuk menjauhi riba.

> kisahnya begini. seseorang berkata: Wanita itu boleh jadi presiden
> bahkan boleh jadi Imam sholat, haditsnya sohih lo
>
> Dijawab oleh si caleg: iya shohih, tapi kan tidak mutawatir.

=Apakah benar apa yang saudara katakan atau saudara mendengar kabar berita dari
seorang yang fasik. Semamangnya wanita boleh menjadi imam solat, tapi bagi
makmum wanita sahaja. Perihal wanita boleh menjadi presiden saya masih mencari
maklumat tentang itu, dan masih merujuk kitab-kitab muktabar.
Perihal darjat hadis sohih atau tidak saya tidak tahu, tapi saya akan cuba
mencari maklumat tentangnya.

> [...]
> ini dan hukum-hukumnya silakan merujuk ke tulisan Ustadzuna Ahmad
> Sabiq hafizhahulloh di majalh Al Furqon.
>
> yang perlu dicatat di sini, si caleg menolak hadits karena hadits
> tersebut bukan mutawatir (tapi ahad). setiap orang yang menyatakan
> bahwa hadits ahad tidak bisa dijadikan hujjah dalam hukum, harom
> diangkat jadi qodhi (lihat Ahkamul Sulthoniyyah). Lha ini malah
> diangkat jadi caleg. bagaimana mau mengadili orang zina (saksi
> hanya perlu empat, masih ahad masyhur), li'an (saksi hanya satu,
> ahad ghorib), nikah (saksi hanya dua, ahad aziz). ini jelas rusak.

=Betul kata-kata saudara kita tidak boleh menolak hadis sama ada ianya ahad
atau mutawatir, akan tetapi yang lebih penting kita harus perhatikan darjat
hadis itu sama ada sohih, hasan, atau dhoif.

> [...]
> pengganti? mereka malahan menggandrungi acara-acara yang merusak
> aqidah, parahnya, mereka menganggap itu sebagai media dakwah. lihat
> saja sinetron kiamat sudah dekat yang mendapat penghargaan presiden.
> Anna waktu itu makan di rumah makan yang ada TVnya. waktu anna
> dengar ada lirik lagu: "Korupsi dianggap rezeki" (dengan nada
> menyalahkan). anna langsung bengong. Korupsi memang rezeki. tetapi
> rezeki yang harom. kalau itu bukan rezeki dari Alloh, lalu dari
> siapa? ini jelas-jelas aqidah qodariyyah (lihat Al ibanah karya

=Mencela goyang inul sememangnya baik, kerana jelek sekali goyang inul itu.
Kita kena paham berhibur adalah fitrah maknusia, kita tidak boleh menghalang
fitrah maknusia. Islam datang bukanlah menghalang fitrah maknusia akan tetapi
memperbetulkan caranya dan mengawalnya. Islam tidak menyekat hiburan akan
tetapi mengawal hiburan ini. Adalah lebih baik kita menonton lagu nasihat
(nasyid) dari menonton goyang inul, kerana dalam nasyid itu ada nasihat-nasihat
yang berguna.

> Anna juga pernah menyaksikan sebuah sinetron bersama para aktivis
> PKS di sebuah kosan. di situ ada suara dari dalam televisi
> (mengesankan suara ghoib), "Engkau sudah beribadah sekian tahun
> kemudian engkau berzina sehingga amalanmu hapus". Anna langsung
> kaget. ini aqidahnya Khowarij yang menyatakan bahwa dosa besar
> mengeluarkan pelakunya dari Iman. Bukankah Alloh berfirman:
> Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan walaupun sebesar dzarrohpun,
> dia akan melihat (balasannya)?

=Tidakkan saudara mendengar hadis ke 4 dalam arba'in nawawi? dalam hadis itu
menyatakan bahawa siapa yang melakukan amalan ahli jannah sehingga jaraknya
dengan syurga adalah sehasta, akan tetapi ia telah mendahului kitab amalannya
dengan melakukan amalan ahli neraka, maka ia akan memasukinya.(1)

> Anggap saja mereka berhasil mendirikan negara yang sejahtera, setiap
> orang sholat, zakat, puasa, haji. mereka menginfakkan harta benda
> mereka untuk jihad di jalan Alloh. Tapi aqidah mereka rusak. ini
> sangat berbahaya. rakyat terancam menjadi anjing-anjing neraka
> (khowarij). ummat terancam menjadi majusinya umat ini (qodariyyah).
> Ini jelas lebih rusak. memilih mereka dalam pemilu sama saja
> mengambil kepala dari mulut singa, disodorkan ke mulut buaya bahkan
> lebih dari itu.

Saya minta maaf jika tulisan saya ini mengandungi kesalahan, kerana saya tidak
terlepas dari melakukan kesalahan dan kesilapan. Jika saudara saudari menjumpai
kesilapan makan perbetulkanlah ia.
Wallahu rosulluhu a'lam.

(1) http://darululum.tripod.com/Kitab2/hadis_empat_puluh.htm#4

New Yahoo! Messenger with Voice. Call regular phones from your PC and save big.