From: pe...@tawoel.dk
To: p...@markblomst.dk; Brygforum@lists.haandbryg.dk
Date: Tue, 20 Apr 2010 07:20:01 +0200
Subject: Re: [Brygforum] Salg af haandbryg
Sagen var meget kompliceret. SKAT krævede registrering af lauget som
virksomhed, derudover registrering hos dansk returpant, selvom der ikke blev
helt noget på flasker. Også kontrol af fødevaremyndigheder og dokumenteret
egenkontrol samt miljøkontrol blev krævet.
Desuden også momsregistrering.

Herunder en oplistning af diverse krav fra SKAT i sagen mod nogle danske
bryglaug. Jeg kan ikke forestille mig at det bliver nemmere hvis man som enkelt
man vil sælge sit håndbryg.

? Foreningens regnskab samt tilhørende købs- og salgsbilag
? Fremstillingsregnskab med tilhørende bilag (herunder brygjournaler/logboger,
tappebilag, fakturaer pa indkøb af råmaterialer, flasker og brygudstyr)
? Udleveringsregnskab med tilhørende bilag (herunder interne udleveringsbilag)
? Lageropgørelser
? Egen-kontrolprogram
? Pantregnskab med tilhorende bilag (herunder tilmeldingsbeviser)

Det er sørgeligt, men sådan er det.

Men så længe man ikke sælger øllet, så kan man brygge havd man vil. Og der var
der i øvrigt også ved at blive sat en stopper for i 2009, indtil en målrettet
politisk indblanding  endte med en lovændring på området.

Højt skum,
Peter