Hej Tobias

Jeg har gjort det to gange. Den mange gange du skal finde en øl med
tydeligt bundfald som moder. Jeg har gode erfaringer med Blå Chamay,
Hoegaarden, Herslev bryghus og Hornbeer. Hver gang er det lykkedes
fint at få gæren til at blomstre. Jeg gør en flaske med 1 liter urt
klar. Urten er på 1040SG, 100g spraymalt til 1liter vand. Spraymalten
overhældes med kogende vand og stilles i vandbad til den rammer 20c.
Hæld hele indholder op i et glas og i samme bevægelse sjatten op i
urten. Lader 1cm være tilbage i bunden af flasken. Når slatten er
kommet op i den afkølede urt stilles den på en magnetomrørre. I løbet
af 10-12 timer vil den begynde af give aktivitet i gærrøret. Den får
lov at gære 2 dage, derefter kommer jeg den i køleskabet og lader den
bundfælde. Efter en uge hælder jeg det klare vand fra og tilsætter en
ny liter urt og flasken kommer igen på omrørren. Efter et par dage er
gæren klar til brygning.
De øl jeg har prøvet at brygge på høstet gær har alle en klar
henvisning til originalen.

Hvis du vil høste gær skal du finde en flaske med tydeligt bundfald,
den skal stå stille i køleskabet så der er så lidt gær ophvivlet som
muligt. Du skal hælde øllen forsigtigt op og være opmærksom på at lade
ca 1 cm være tilbage i bunden. Du kan også kikke på datoen for øllen,
den skal helst være så frisk som mulig.
Vær meget omhyggelig med at vaske flasken af og disinficere den inden
den kommes på køl og sprit halsen af inden du begynder at hælde af
den.

/Thomas