Thanks for the explaination about Abu Lahab ...Umm Sulayman Davis..i
appreaciate that.
-----Original Message-----
From: hidayahnet@yahoogroups.com [mailto:hidayah...@yahoogroups.com] On
Behalf Of Umm Sulayman Davis
Sent: Thursday, 15 January 2009 5:10 AM
To: Ikhwanul Muslimun
Subject: RE: Help Palestine [hidayahnet] Melayu tak ada harga satu sen
pun

Assalaamualaikum Sdr Nazli Ali,

Maaf menyampuk because I am not Muhd Hafif, but I feel compelled to
answer InshaAllah.

Saya rasa bapa saudara Nabi (saw) yang di maksudkan oleh penulis di
bawah ialah Abu Lahab - Abu Lahab ialah anak kepada Abdul Mutallib dan
adik kepada Abdullah (Bapa Nabi Muhammad (saw) tetapi ibu yang berbeza.

Memang Abu Lahab sudah di janjikan oleh Allah swt akan masuk neraka
dalam surah al Masad (111) di mana Allah swt menyatakan "He will be
burnt in the fire of blazing flames" (referring to Abu Lahab)

Sementara Abu Jahal bukan bapa saudara Nabi Muhammad (saw) tetapi adalah
dari Banu Makhzum dari Kaum Quraysh. Dia juga adalah salah satu ketua
Kaum Quraysh yang sangat benci kepada Islam dan Allah swt menceritakan
mengenai Abu Jahal dalam surah Al Alaq ayat 9-19 di mana Allah
menyatakan "We will call the guards of Hell (to deal with him)"

Jadi memang betul Qiyamat belum sampai dan kita tak tahu siapa yang
masuk Jannah atau Jahannam tetapi Allah The All-Mighty sudah memberi
berita di dalam Al-Qur'an tentang kedudukan Abu Jahal dan Abu Lahab.
Jadi sebagai Umat Islam yang memegang kepada Al-Qur'an, kita mestilah
percaya dan mengetahui bahawa Allah tidak pernah memungkiri janjiNya.

--- On Mon, 12/1/09, Nazli Ali (Kuala Lumpur)@yahoo.com <Nazli Ali