$Haji wrote:

> Kalau begitu, ulamak-ulamak saudara juga boleh diragui terutamanya saudara
> yang kurang faham akan erti matlamat hidup. Jadi jika ada ulamak saudara
> mengatakan yang sebaliknya...tidakkah ianya perkara khilaf ???? Sila belajar
> lagi.......sebenarnya ilmu saudara tak ke mana. Alasan dan hujjah anda semua
> sama belaka iaitu "perli, menyesatkan kaum lain, suka melaga-lagakan manusia
> dan alasannya meragui". Bukan ini caranya berdiskusi. Saya sarankan saudara
> tak payah berdiskusi di sini.

Orang2 yang pertama sekali MENGASINGKAN antara FURU' dan USUL di dalam ISLAM
adalah orang2 yang dari kumpulan MUKTAZILAH.

PAra sahabat, tabiin dan tabit tabiin TIDAK PERNAH MENGASINGKAN Islam kepada
USUL dan FURU'.  Ini adalah amalan MUKTAZILAH dan bukannya ASWJ.

Tetapi, aliran SUFI bergantung kepada KONSEP USUL dan FURU' ini kerana konsep
ini DAPAT menjamin KEBENARAN mereka.

Sufi ini hanyalah benar sekiranya MUKTAZILAH di anggap benar.