Rahman ...
Usahlah mentsabitkan seorang ulama' besar dgn
kejahilan anda sendiri. Sememangnya dari dahulu anda
hanya merujuk kpd kitab 'Talbis Iblis' [Rantaian
Syaitan semata-mata. Namun apakah anda telah
benar-benar memahaminya.

Dan jgn pula dgn kejahilan anda, maka anda menidakkan
semua hujah org lain.

Sebelum itu ... mari kita refer kpd kata-kata Imam
Syaafii sebagaimana anda telah nyatakan:
" Sufi ini di asaskan kepada kebodohan.  Sesiapa
yang memasukinya di pagi hari, tidak sampai petang
orang itu akan menjadi bodoh".

Well ... saya teringat kisah seorg sahabat yg telah
mengatakan:
1. Dia benci yg haq
2. Dia suka yg fitnah
3. Dia mempunyai sesuatu apa yg Allah tak ada.

Tatkala diberitahu kpd Saidina Umar, maka marahlah
beliau. Namun beliau akhirnya faham setelah kata-kata
tersebut dibenarkan oleh Saidina Ali serta mendapat
penjelasan drp Saidina Ali.

Rahman ...
Org yg mengharung lautan ilmu, akan merasa dirinya
sentiasa jahil dan kerdil. Sekali-kali mereka tidak
menganggap bahawa diri mereka semakin cerdik, bahkan
semakin jahil.

Apatah lagi ilmu Allah yang maha luas. Bandingan ilmu
anda dan saya dgn ilmu Allah adalah spt tujuh lautan
[ilmu Allah] dgn air yg yg melekat dihujung jarum
[ilmu kita].

Diharapkan anda dan netters yg lain boleh membuat
kesimpulan kpd ungkapan Imam Syaafii di atas. [Andai
shj ungkapan tersebut lahir dari Imam Syaafii, sebab
Rahman pun tak menyertakan sesiapa utk
mensahihkannya].

Rahman ...
Kalau anda benar-benar memahami Kitab Talbis Iblis
tersebut, maka anda akan faham bahawa segala kritikan
yg dilemparkan kpd golongan sufi adalah merujuk kpd
golongan sufi zindiq dan ghurur (tertipu), bukannya
kpd sufi yg haq. Contohnya ialah kumpulan sufi yang
telah menolak syariat, berzikir dgn diiringi alat
muzik dsb.

Dan jgn pula anda lupa bhw dalam kitab tersebut juga
banyak kritikan terhadap golongan yg mengejar
keduniaan sehingga mengabaikan ajaran agama.

---Menepis lagi---