On Wed, 27 Nov 2002 [EMAIL PROTECTED] wrote:

> Hmm, virker det virkelig godt nok ??
> Jeg havde forventet at selvom deres pakker blev prioriteret ned, hvis de
> så bare sender pakker nok ud, så generer dede andre brugere med
> større latency.

Erfaringsmæssigt fungerer det fint på Amager Kollegiet (WRR).

Det er rigtigt, at folk spilder store mængder båndbredde på denne måde,
men man generer ikke andre med dårlig latenstid (dette er netop en af
WRR's store styrker).

Sætter jeg mig med en ssh uden at bruge yderligere båndbredde kører det
helt flydende. Så snart jeg sætter en større download i gang, bliver
linjen næsten ubrugelig (pingtider stiger fra ~20ms til 300ms på en
fuldt belastet linje). Jo mere båndbredde man bruger, jo større
latenstid.

Shaping (a' la' WRR) sikrer god latenstid for 'flinke' brugere, men den
sikrer naturligvis ikke mod groft spild af båndbredde, når folk ikke
lukker deres p2p-programmer ned (og det gør de ikke).

/Rasmus

cat complaints > /dev/null