At Wed, 27 Nov 2002 10:47:17 +0100,
[EMAIL PROTECTED] wrote:

> Tja, bliver loggen ikke opdateret hvergang en ssh session åbner og lukker ?

Jo, loggen vil altid indeholde information om hvornår forbindelsen er
lukket. Problemet er hvor lang tid der går før ssh-forbindelsen bliver
lukket.

Hvis ssh-forbindelsen bliver lukket korrekt ned fra klientens side, går
der ganske få sekunder.

Hvis ssh-forbindelsen ikke blive lukket korrekt ned fra klientens
side, f.eks. pga. nedbrud, er situationen en helt anden.

ssh-forbindelsen vil i givet fald kun blive lukket ned når der bliver
sendt data over forbindelsen, og TCP-protokolstakken herefter opdager
at der ikke er nogen maskine i den anden ende. Dette kan tage LANG
tid, flere minutter.

Hvis der ikke sendes data over ssh-forbindelsen, kan den forblive åben
i timer selvom klient maskinen er slukket.

Jeg ved ikke hvor lang tid det tager at hijacke en ssh/TCP session,
men på timer burde det kunne lade sig gøre.

Men pointen er med andre ord at det er nødvendigt løbende at sende
data via ssh-forbindelsen for at sikre at denne bliver lukket ned ved
nedbrud.

Eksempelvis laver jeg ofte suspend på min bærbare, de fleste
ssh-forbindelser kører stadig når jeg laver resume igen en time efter.

--
Yours

Per Marker Mortensen <[EMAIL PROTECTED]>
Consultant, Advanced Network Consulting
Phone : 32592041, Mobile: 20413070
Homepage : http://anc.dk/kontakt/marker/