On Tuesday 11 Mar 2003 20:12, Васил Колев wrote:
> Lichen opit, ot ISP, koeto _vse oshte_ ima transparent proxy.
> 1) Pri poslednite analizi, koito pravih, polzvajki calamaris, spesteniq
> trafik beshe okolo 20% , i kato trafik, i kato broj zaqvki.
> 2) Pri dostatuchno localni resursi s golemite fajlove, tegleneto na
> takiva ot vunshni site-ove ne e osobeno golqm problem
> 3) Vseki, kojto ne zhelae da stoi zad transproxy-to, mozhem da go mahnem
> ottam.

Uvazhavam chuzdiat opit. Lichno az ne sym pravil izledvania za
ISP v provinciata... po prostata prichina, che sa mi prashtali po edna
maina kato se zagovori za iskane na logove ot edi kakvo si.

> I, razbira se, edno dobre nastroeno transproxy mozhe da si e tochno
> transparent, i da ne suzdava problemi na potrebitelite.

Taka e... no kogato potrebiteliat idva da ti stane klient, na nego mu se
kazva: minava se prez transparent proxy. Ima opasnost ot cache-irane
na lichna informacia i t.n.. A ne tezi raboti da se spestiavat na
potrebitelia. I tova ne traibva da se kazva samo za cache-iraneto. Podobna
informacia traibva da se dava za i za drugi uslugi.., kato e-mail naprimer.

Tochno kato se govoreshe za UK... Momiche bolno ot SPIN poseshtava
web-forum za vzaimopomosht m/u bolni ot syshtata bolest. Administratoryt
na localnia malyk dostavchik ima navika da preglezhda informaciata ot
cache na transparent proxy i popada na tozi interesen fact. Zapochva da
iznudva momicheto za pari, kato ia zaplashva, che shte napravi
dostoianie na rabotodatelia i fakta, che e bolna.. Pri tova tia ne e znaela,
che poseshteniata i se cache-irat.

Poznavaiki mantaliteta na bylgarina i vrodenoto mu zhelanie da pravi
mrysno na drugite pred ochite mi iznikva mila rodna kartinka. Pri tova az
sym bil svidetel kak drugi administratori roviat iz ca
che na proxyta i gledat
poseshteniat na potrebitelite si. Znam i otnoshenieto na tezi administratori
kym potrebitelite im... "lameri".. "gledai sega toia kak shte go pobyrkam"..
Pri tova se hvaliat s tova. Primerno administrator na burgaski dostavchik
govoreshe koi tochno potrebiteli na localnata mrezha kakyv vid porno
gledat. Koeto e napylno nesyvmestimo s vsiakakva firmena etika, koiato
vkliuchva zakrila nad lichnata informacia na potrebitelia... Tova stava v
IRC kanal... kydeto ima i oshte mnogo hora, koito chetat tazi informacia.

Nikoi ne kazva, che ne biva da se polzva proxy-server. No kakto i s drugite
neshta, tova neshto traibva da se polzva za da predostavi na potrebitelite
neshto v tiahna polza (naprimer da gi amonimizira i zashtitava). Ima kompanii
(kato Anonymizer.com), koito predlagat proxy kato zashtita.. a ne tolkova
kato cache (sirech naistina proxy se izpolzva taka, kakto go opisva imeto mu:
"predstavitel"). Az syshto izpolzvam pri men proxy (ne edno, a celi 3, pri
tova vkliucheni v sibling mrezha). No ne karam nikogo na sila da minava
prez proxy. Osven tova preduprezhdavam za efektite, kakto za polozhenitelnite
taka i za otricatelnite. Horata izbirat da minavat prez proxy s dobro, znaeiki
kakto e proxy, kak to mozhe da pomogne, no znaiat i s kakvo mozhe da
poprechi. Primerno mnogo hora, kogato si proveriavat lichnia web-mail
preminavat na directna vryzka bez proxy.

Shto se kasae za ikonomiata na traffic... Neka da porazsyzhdavame malko...
Znachi az sym tvoi klient. Iztegliam obekt i toi se cache-ira na tvoeto proxy.
Sled tova drug klient go vzima ot cache-a.. a ne go izteglia. Da kazhem,
che tozi klient si plashta na traffic. Ta pita se.. ti shte prispadnesh li ot
cenata na tozi, koito plashta na traffic tova, koeto e izteglil ot cache-a?
Zashtoto tova e localen traffic kakto i da go poglednesh. Taka izliza, che
naprimer chovek, koito si plashta na skorost izteglia neshto, koeto sled
tova drug zaplashta na traffic i to ot cache, t.e. ne e nalice zaplashtane po
dogovorenata usluga... Ili pyk haide, dori vsichki da sa na skorost
.. Ako ti si pravil razcheti za cenata na uslugata na baza realno potreblenie,
bez da si vkliuchval v balansa nalichnia cache... tova si izliza pak
smetka bez krychmar i pak v tezhest za potrebitelia. Ne mozhe da ima
opravdania ot roda na tova, che trudno se prekarvala linia v provinciata.
Prosto na potrebitelite se kazva.. "imame proxy. Ako zhelaete da polzvate
nalichnia v nego cache i da se anonymizirate, molia napravete slednite si
nastroiki. Izpolzvaiki
proxy, vie traibva da imate predvid, che se izvyrshva cache-irane na
vashite poseshtenia. Ako zaplashtate na trafic, imaite predvid, che
dobrovolno se otkazvate ot pretencii kym cenovata ni politika i niama
da prediaviavate pretencii za korekcii v cenata poradi iztegliane na
localno syhraneni obekti"... Chisto, chestno i prosto...

Tova, koeto shte napisha po-dolu ne kasae teb, Vasile. Stava duma za
mantaliteta na dostavchicite vyobshte. Povecheto (ne kazvam vsichkite)
dostavchici pecheliat na principa: "V tzarstvoto na slepite i ednookia e
tzar". A uzh vseki govori za ISO standarti, za evropeisko obsluzhvane...
Pomagal sym na mnogo moi poznati da gradiat svoite mrezhi. Imal sym
dopir s mnogo dostavchici... Otvratil sym se ot povecheto. Primerno kakvo
znachi web traffikyt na advokatska kantora da se prekarva prez
transparent proxy bez preduprezhdenie i kogato razbera tova i otida
pri dostavchika da prostestiram... te da me gledat v ochite i da me lyzhat?

> btw, Veseline, uzhasno shte te obicham, ako pratish tvoite izsledvaniq
> v/u neshtata, da vidq kak tochno si gi napravil, i da gi prilozha pri
> mene, rezultata mozhe da se okazhe mnogo interesen.... mozhe da se
> probva da se subere informaciq ot mnogo mesta i da se napravi edin
> globalen analiz na smisula ot caching proxy-tata

Ne e nuzhno da me obichash. Obichta mnogo dobre e opisana dvuliko v
Bibliata. I bez obich moga da ti dam metodikata i algorityma.
Vsychnost az v edin preden posting mai go i opisah. No ako iskash i
po-podrobno mozhe da stane. Taka i taka sym obeshtal da pisha za
statisitcheski analiz na traffic za poshta sled 2-ri april, zashto da ne
napisha i za proxy. No ne ochakvai da ti dam logovete, koito sa mi
predostaveni. Sam razbirash, che tezi, koito sa mi gi dali niama da sa
nikak vyv vyztorg ot tova, che sym dal informacia zasiagashta tehni
klienti na 3-to lice... T.e. mozhe da poluchish krainite danni, no ne i
logovete. Dyrzha na sporazumeniata, koito postigam. Poniakoga edno
ustno sporazumenie e mnogo po-zadylzhavashto ot edin pismen
dogovor. I v internet e kato na fondov pazar... doverieto krepi akciite...

  Pozdravi
     Vesselin Kolev

        • ... Jordan Merachev
  • lu... Jordan Merachev