> interesna diskusiq se zaformi ;-) tezi sys strahovete za svoq secret key
> systo imat osnovanie da se strahuvat, no pyk se pradlozhiha safe resheniq,
> kojto eliminirat tezi opaseniq ... Ostava po-vazhnoto problema s
> motivaciqta da se contribute-va po edin ili drug na4in... ili s dve dumi
> kym momenta zabravete v bg_BG da se pravi nesto svyrzano s free sotware
> initiatives (az systo sym v kupa de;-). Kakto se kazva nqma
> vreme/vyzmozhnosti/drugi. Tezi koito mogat obiknoveno sa full time zaeti
> ili ne im se zanimava s kyfto i da e contributing, s leki izklu4eniq...Edno
> [...]

Goergi e mnogo prav... za syzhalenie.

Pylna pornografia e vsichko, koeto ni zaobikalia.

Primerno nikoi ne iziavi zhelanie da ponauchi poveche za mehanizmite
na routirane na elektronnata poshta. Obache zavaliaha vyprosi ot roda
"kak da kopiram izhodiashtia mail na potrebitelite si". Na takyv vypros imam
podobavasht otgovor, koito v maskiran vid zvuchi "ah nananananananana
nananananana" i zasiaga blizki rodnini na pitashtia. Kato ne im otgovorish
pyk pochvat da se praviat na veliki i vmykvat obvinenieto "ne mi kazvash,
shtoto ne znaesh". Imashe mniakakyv ot Varna. Bil administrator vyv firma
za proizvodstvo na oborudvane za petrolnata promishlesnot. Dosta nizka
dushica, zhelaeshta da shpionira, a ne da administrira - edin iaryk primer
na agresivnatata glupost. Na vyprosyt mi kakvo shte pravi, ako niakoi ot
potrebitelite mu si kodira poshtata s RSA, toi mi naprikazva neveroiatni
gluposti ot roda na "nashata firma ima v Russia institut s profesori, v koito
shte gi decodirat vednaga". Mozhe bi traibvashe da ostana nadlezhno
vpechatlen ot podobna dryzka i bezmislena glupost za institut pylen s
potencialni nobelovi laureati po fizka, koito obryshtat RSA s lekotata, s
koiato smachkvat izpolzvana salfetka. Chuh i kanonada ot gluposti kak s
brute force se dekodirat kakvi ne neshta (bez primeri razbira se).

No (kakto se kazva v reklamni predavania nasocheni kym hora s nisyk
umstven potencial) tova ne e vsichko. Poiavi se pleiada fenove, koito
zapochnaha da mi iskat gotovi reshenia za kakvi li ne raboti. Razbira se
bazplatno i v srok. S kaprizi, koito mozhe bi imat pravo da proiaviavat
samo, ako si plashtata za tova.. no kakto i da e. Pomagah mesec, dva,
tri... no nakraia mi pisna. Iskaha reshenia, koito sa opisani v documentite,
koito sym pisal za BIND i Sendmail. No niamali vreme da gi chetat...
pristiskali gi sys srokove, ne znam si kvo, ne znam si shto... Posle razbrah,
che za edno ot resheniata, koito sym predostavil, edno lice e poiskalo na
shefovete si dosta krupna suma. A mi beshe predstavil projecta kato
chisto testov i nekomersialen.

Prosto ne mozhe v Bulgaria vseki da priema
free software i open source kato sredstvo za lichno oblagodetelstvane,
za bezplaten skok kym znania, koito inache shte poluchi sled solidno
zaplashtane. Niama ia obratnata vryzka. T.e. ima potreblenie na free i
open produkti, no pochti nikoi ne syzdava takiva. Haide, ne e nuzhno da
se pishat programi samo. Ami oshte ne sa documentirani sumati raboti.
Niakoi ne e kazal, che vseki traibva da pishe i pomaga. No pravi
nepriatno vpechatlenie malkia procent na uchastnicite.

Az sym napisal analozhi na
pochti vsichki recepti v Numerical Recipes na Pascal i FORTRAN. Pri tova
rabotiat viarno i sa provereni. Ako gi pusna free shte se nameriat vednaga
3-4 iniciativni predpriemacha, koito shte polzvat tezi proceduri za da
praviat sreshtu pari kursovi zadachi po Chisleni metodi na studentite
ot FMI ili FZF. Poznavam 4-ma dushi deto tochat zybi za tazi rabota.

Pone OpenPGP PKI e po silite ni stiga da ima zhelanie. Tova e edna ot malkoto
iniciativi, za koiato ne se iska nikoi s nishto chak tolkova da pomaga. Nuzhno
e samo zhelanie i entusiazym. Ne sa nuzhni nikakvi telefoni, nikakvi serveri i
tintiri mintiri. Ima si OpenPGP key mrezhi i hranilishta, shte gi polzvam za
da si postaviame tam kliuchovete. No syglasete se, che traibva da zapochnem
tezi kliuchove da gi polzvame, a ne samo da gi postaviame. A za da gi polzvame
traibva da gi podpishem. A za da gi podpishem, traibva da sme sigurni v tozi,
chiito kliuch podpisvame.

Taka shte postignem po-goliama stepen na doverie vyv vzaimnata ni
komunikacia. Shte mozhem da kodirame informaciata si i da opazvame lichnia
si zhivot lichen i t.n... T.e. tova sa neshta, koito dnes sa aktualni i lesno
realiziruemi, a ne samo dumi.

Dano da ima niakakyv otklik. Makar, che mislia, che na nikoi ne mu puka za
tova. Kvo e t'va OpenPGP... kvi sa tezi podpisi. Za kvo sa mi kato moga i
taka.. a ne e li vreme za syn, za bira, za rakia ili za pliuskane????

              • ... Vesselin Kolev
              • ... Valentin Tzankov
              • ... Vesselin Kolev
              • ... Васил Колев