Hiliadi izvinenia, no uslugata predlagana po prenosnata sreda ot cabelnite
televizii e za domashni klienti bez nikakvi pretencii. Nabliudeniata, koito
za zhalost imah pri 3 takiva dostavchika sa:

 - zaguba na paketi;
 - vlianie na konstrukciata na prenosnata sreda;
 - nevyzmozhnost za localen obmen na danni.

Zagubata na paketi si varira v zavisimost ot chasovata zona, v koiato chovek
pravi izpitanieto. Opredeleno vecher zagubata mozhe da dostigne nad 10%.
Kogato se obadite na technicheskiat ekip na dostavchika na internet, te shte
vi obiasniat uchtivo, che ne mozhe da sa otgovorni za problemi v prenosnata
sreda na kabelnata televizia. Ako se obadite v kabelnata televizia, to ako
poluchite otgovor, to toi shte e po-neiasen i ot obryshtenie na politik.

Az naprimer izhiviavah absoliuten koshmar kato mi se nalagashe da puskam
SSH conzoli i da se svyrzavam distancionno sys serveri. SSH protocola,
opredeleno "strada" ot problemite sys zagubi na paketi. Razbira se, tova
edva li kasae tolkova liubiteli na bavni downloadi i chateri, no opredeleno
ne dava goliamoto kachestvo, ot koeto se nuzhdae po-vziskatelnia
potrebitel.

Koaksialniat kabel relaizira nisyk prenosen kapacitet. Kazano s dumi prosti,
ako chovek reshi da spodeli mrezhovi resursi sys sysedi po mrezha, to
tova mozhe da pretovari syvsem lesno liniata (drug e vyprosyt, che
povecheto dostavchici ne pozvoliavat tova). I kakvito i protocoli za
vryzka da se praviat i kakvito i compresii da se realizirat, ako sredata
ne pozvoliava goliam kapacitet, to vsichki extri sa slabi podobriteli.

Shto se kasae do LAN mrezhite, to mozhe da se izgovori mnogo i mai v
90% ot sluchaite shte se kazhat loshi neshta. Prichinata e, che makar
napravata na LAN da izglezhda lesno zanimanie, tova ne e dalech taka
na praktika. Pyrvata goliama boza za zabyrkva oshte pri proektiraneto na
mrezhata kato topologia, a posle i po resursi. Stremezhyt pri izgrazhdane
na LAN e da izleze vsichko mnogo evtino i na tazi ideia se podchiniavat
vsichki nemarlivosti, koito syznatelno se dopuskat.

Chovek mozhe da izhabi tonove nervi kato vidi kakvi topologii se praviat.
Ne e problem, che horata, koito tvoriat tova niamat opit. Problemyt e, che
dori ne se uchat ot greshkite si. Losho planiranata topologia vodi do tova,
che localniat traffic debalansira globalnia (internet) i vodi do goliam broi
kolizii, koito vloshavat prenosnata sposobnost na mrezhata.

Problemyt s mylniite stoi dosta ostro pri vynshno okachvane na UTP cable.
Mnogo riadko se izpolzva FTP cable. I se poluchava taka, che pri
vyznikvane na mylnia v UTP cabela se inducira dosta visoko naprezhenie,
koeto mozhe da unishtozhi kakto mrezhovite koncentratori, taka i samite
platki na PC-tata. FTP cable riadko se postavia poradi tova, che e skyp,
a i mnogo hora ne znaiat kak se postavia. Edna chesto sreshtana greshka
e da ne se syedini opletkata s "masata" na PC-to ili mrezhovia koncentrator.
Tova vodi do vyznikvaneto na dosta goliama potencialna razlika, koeto e
opsano. Viarno, che evtinite switchove i hubove (za posledenite shte stane
duma po-natatyk) niamat metalni cokli za koito sa se zahvane primerno
RJ nakrainik s shapka, koiato da kontaktuva s opletkata, no togava mozhe
da se polzva obshto zazemiavane za switcha i opletkata i taka da se
tushira potencialnata razlika.

Izpolzvaneto na hubove v golemi LAN mrezhi e samoubiistvo. Pyrvo samata
technologia na hub-a e neracionalna i e trudno chovek da si predstavi,
che i dnes se polzvat takiva ustroistva pri takiva golemi natovarvania. Iasno
e, che LAN v edin blok shte se polzva poniakoga za intenziven localen
obmen na failove. Za celta e dobre da se postaviat switchove. Ako se
vyrnem pak na hubovete, to stava iasno, che ako edin entusiast si vklichi
cartata v promisc. mode mozhe bi niama da napravi goliama belia, no ako
oshte niakolko fenove napraviat tova, to mozhe da ima seriozni posledici
vyrhu skorostta v localnata mrezha.

LAN opredeleno e na poriadyci po-kachestveno reshenie ot tova, koeto
se predlaga s cablenite modemi. Celiat problem e v tova kak shte se napravi
LAN-a.

Shto se kasae do osigurniavaneto na vynshen kanal.. niama da komentiram
tova, zashtoto tova ne vliza v temata.

Pozdravi
     Beco