Caro Charly:

  Conforme publicado na Computer World, em
http://www.computerworld.com/s/article/9025203/Gartner_gives_Oracle_increased_edge_over_IBM_in_database_market,
 em 18 de junho de 2007, a IBM já tinha menos da metade deste mercado, segundo
uma pesquisa do gartner:

Gartner today publicly released its database market numbers for 2006, saying
that worldwide sales
totaled $15.2 billion. Oracle had a 47.1% market share, thanks to $7.2
billion in database-related revenue, said Gartner, which published a full
report about the market last Wednesday.
Oracle's database revenue increased 14.9% year-to-year, and its market share
ticked up from 46.8% in 2005, Gartner said.
The
research and consulting firm gave second-place IBM 21.1% of the market,
with relational database sales of $3.2 billion -- up 8.8% from its
sales level during 2005. But IBM's market share dropped from 22.1% in
2005, and its revenue increase fell short of the 14.2% growth of the
market as a whole.
Microsoft Corp. remained in third place with a 17.4% market share last year,
according
to Gartner. But the firm said that Microsoft gained ground on IBM,
thanks to year-over-year sales growth of 28% that bumped up its revenue
total to $2.7 billion.
NCR Corp.'s Teradata division, which is being spun off into a separate company,
and Sybase Inc. rounded out the list of the top five vendors during 2006. But
Teradata
and Sybase lagged far behind the three leaders; each had a 3.2% market
share, according to Gartner.

  Isto pode ser confirmado no próprio site do Gartner, em
http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=507466.
  A Information Week também publicou, em 25 de abril de 2008, na URL
http://intelligent-enterprise.informationweek.com/showArticle.jhtml?articleID=207402368,
 o seguinte:

The relational database market grew 12.1% from $16.6 billion in 2006 to
$18.6 billion in 2007, according to figures released Friday by IDC.
Oracle's relational database revenue grew at 13% to $8.2 billion,
giving it 44.1% of the total market. In 2006, it held 43.7% of the
market.
IBM's revenue grew at a rate of 13.3%, a slightly faster clip
than Oracle's, shoring up IBM's second-place position. It's DB2 and
Informix systems produced $3.95 billion in revenue, or 21.3% of the
2007 market.

  Em 2008, o percentual da Oracle subiu para 48,9%, mas só conseguí esta
informação da própria Oracle, em
http://www.oracle.com/database/number-one-database.html.

  Repare que tais relatórios (do Gartner) explicitam quanto estas empresas
estão valendo no segmento "Banco de Dados".

  Com relação ao BEA (agora virou Oracle Weblogic Server): sempre entendí que
tal aquisição fosse melhor para a Oracle, e que este servidor de aplicação é
muito melhor do que o antigo Oracle Application Server - já trabalhei com o
OAS, e haja saco prá configurar toda aquela tranqieuira - mas, enfim:

  Sei que o Forms 11g roda sobre o Weblogic, e não mais sobre o Oracle
Application Server, mas e daí? Qual é o problema em mudar para o BEA? o BEA é
pior do que o OAS?