On Mon, 4 Jan 1999, Tomahawk wrote:

> Z calym szacunkiem dla panskich pogladow, pragne nadmienic, ze niestety,
> ALE NIE.
> Znam znacznie lepszych, Pan rownie dobrze jak ja, bo Pan bedac oczytanym,
> zna zapewne opinie The Most.....J.J. na temat rzezi wlasnie BIALYCH
> CHRZESCIJAN w Pld Afryce, Egipcie i Indii.

  [...]

> Wilhelm Glowacki
> =====================

  Zamiast pytac o liczby ofiar tych "rzezi", bo w koncu kazde ludzkie
zycie jest swiete od Boga, zacytuje pewnego Madrego Dobrego Czlowieka:

"Wizyta w 'domu niewoli' przywodzi na mysl to niewolnictwo czarnych ludzi,
ktore Pius II opisal w 1462 roku w liscie do misyjnego biskupa jako
'straszna zbrodnie' (magnus scelus). Ci mezczyzni, kobiety i dzieci padali
ofiara obrzydliwego handlu, w ktorym uczestniczyli ludzie ochrzczeni, ale
nie zyjacy swoja wlasna wiara. Jak moglibysmy zapomniec ogromne cierpienie
i pogwalcenie najbardziej podstawowych praw czlowieka, zadane ludziom
deportowanym z afrykanskiego kontynentu? Jak moglibysmy zapomniec o
ludzkich istnieniach zniszczonych przez niewolnictwo? W calej prawdzie i
pokorze ten grzech czlowieka przeciw czlowiekowi, ten grzech czlowieka
przeciwko Bogu musi byc wznany. Z tego afrykanskiego sanktuarium czarnego
cierpienia wzywamy Bozego przebaczenia. Modlimy sie, aby w przyszlosci
uczniowie Chrystusa byli calkowicie wierni przestrzeganiu przykazania
braterskiej milosci, ktore pozostawil nam Mistrz."

Jan Pawel II, wyspa Gore'e, 22 lutego 1992.

(amk)

Odpowiedź listem elektroniczym