Pozdrawia Grzegorz Swiderski!
W poniedzialek, 10 maja 1999 o godzinie 5:57 po poludniu
Pan Bartek Rajwa napisal:

> (...)
> Ja nie mialbym nic przeciwko wspanialym pro-socjalnym
> pomyslom, gdyby mozna bylo po prostu pozostac na marginesie
> tego wszystkiego. Poza nawiasem. Gdybym mogl pojsc do
> jakiegos urzedu i powiedziec tak: "zawieramy umowe - wy mi
> nic nie dajecie, ale ja od was nic nie chce. Nie place
> przymusowych skladek na `ubezp. spoleczne', nie place na
> szkoly, sluzbe zdrowia. Ale za to nie mam prawa to tych
> wszystkich zdobyczy socjalizmu. Nic nie dostaje od panstwa
> `za darmo'. Zastawcie mnie w spokoju! Ryzykuje - jesli mi sie
> [...]

Ja juz to wymyslilem dawno temu. Propozycje taka spisalem w
postaci nastepujacego projektu:

Wykup z niewoli

W Polsce jest wielu ludzi o pogladach konserwatywno-liberalnych.
Wiekszosc z nich popiera program UPR-u, ale niektorzy boja sie
glosowac na kandydatow UPR-u, bo uwazaja, ze nasze propozycje
ustrojowe sa eksperymentem. Nie jest to prawda. UPR proponuje
wycofanie sie panstwa z utopijnych, socjalistycznych
eksperymentow, ktore sie nie sprawdzaja nigdzie na swiecie.

Proponuje przemyslec propozycje ustawy, pozwalajacej OCHOTNIKOM
wykupic sie z niewoli socjalizmu. Nawet jak nazwiemy to
eksperymentem, to jest on moralny, bo przeprowadzany na
ochotnikach, w przeciwienstwie do socjalistycznych
eksperymentow, ktore sa przeprowadzane pod PRZYMUSEM. Oto
propozycja:

Zarys ustawy pozwalajacej ochotnikom, dobrowolnie wykupic sie z
niewoli socjalizmu.

Cale socjalistyczne panstwo zostaje bez zmian, z cala przymusowa
pomoca socjalna, duzymi podatkami itd... z jednym malym
wyjatkiem: ustawa zezwala ochotnikom dobrowolnie wykupic sie z
tej niewoli socjalnej. Otoz kazdy obywatel po uzyskaniu
pelnoletniosci mialby prawo - po uiszczeniu oplaty i podpisaniu
notarialnego oswiadczenia - stac sie wolnym od socjalizmu. Po
tym oswiadczeniu nie moglby juz do konca zycia powrocic do
opieki socjalnej panstwa. Oswiadczylby, ze nie chce od panstwa
darmowej sluzby zdrowia, szkolnictwa, emerytury i calej pomocy
socjalnej, za wszystko musialby placic z wlasnej kieszeni, a
jakby nie mial to trudno, panstwo by mu nie pomoglo, musialby
prosic o pomoc prywatnie. Bylaby to jego dobrowolna, suwerenna,
odpowiedzialna i nie odwolywalna decyzja. Natomiast podatki
placilby na takich samych zasadach jak niewolnicy socjalni... z
jedna mala roznica: wszystkie te zobowiazania pomniejszaloby
sie o tyle, o ile wszystkie wydatki panstwa na dziedziny, z
ktorych wyzwoleniec sie wykupil, pomniejszaja budzet panstwa.
Po prostu kazda ustawa budzetowa mialaby wyliczony
wspolczynnik, przez ktory mnozyli by swoje podatki wyzwolency.
Mozliwosc wykupienia sie bylaby absolutnie dobrowolna i nikt
nie bylby do tego zmuszany.

Caly ten projekt nie powoduje zadnej dodatkowej pracy ze strony
urzednikow panstwa. Koszty wprowadzenia go w zycie sa znikome i
pokryte bylyby z oplat wyzwolencow. W ten sposob wyzwoleniec
placilby podatki tylko na cele wspolne, takie jak wojsko,
policja, administracja panstwowa, sadownictwo. Byloby to
uczciwe i sprawiedliwe, a jednoczesnie nie powodowaloby
rzucania ludzi od razu na gleboka wode wolnej gospodarki
rynkowej. Skakali by tylko ochotnicy. Byloby to rozwiazanie na
wskros demokratyczne, bo bez zadnych kosztow mozna by policzyc
ile ludzi naprawde popiera socjalizm, a jednoczesnie mniejszosc
(niezaleznie czy stanowiliby ja wyzwolency czy niewolnicy
socjalni) nie musialaby podporzadkowywac sie wiekszosci. Nawet
ktos kto nie popiera UPR-u moze sie zgodzic na wprowadzenie w
zycie takiej ustawy, bo zwolennikowi socjalizmu nic nie powinno
szkodzic, jak inni wykupia sie z opieki socjalnej i panstwo nie
bedzie musialo sie nimi zajmowac. Im mniej bedzie osob
pobierajacych pomoc od panstwa, tym lepiej panstwo bedzie
pomagac tym, ktorzy sie nie wykupia.

Bardzo prosze wszystkich, ktorzy glosza teze, ze liberalizm jest
niemoralny o odpowiedz czy moja propozycja jest niemoralna, a
jesli tak, to dlaczego?

Z powazaniem,
Grzegorz Swiderski,
[EMAIL PROTECTED]