Malina:

> Zaczales... ". Od wielu juz lat udaje mi sie jakos przezyc tylko i wylacznie
> z polskim
> skonczyles..."  Kto wie, skoro tym innym dali paszport z wrona na

> Swietne!!! Samo zycie.
>

> Pozdrawiam
>
> Malina

Skoro tak Ci sie spodobalo, moze jeszcze dwie historyjki. Kilka lata temu
zdawalem egzamin w Goethe-Istitut. Oprocz mnie, dolnoslaskiego zabuzaka, bylo
kilka dziewczyn ze Slaska. Na poczatku kazano nam przygotowac paszporty lub inne
dowody tozsamosci. Nagle jedna z nich stuka mnie w plecy i pyta po swojemu: "A
ty jaki paszport dajesz?" Mowie, ze ten co mam - polski. A ona na to z
niedowierzaniem: "To ty nimosz innego?" Chwile pozniej zebraly sie te slaskie
panienki do kupy, zeby przedyskutowac sprawe, jaki paszport pokazac. Nie wiem na
czym stanelo ale w przerwie przed egzaminem ustnym patrzyly na mnie, jak na
ostatniego frajera.
Innym razem bylem wspoluczestnikiem wypadku samochodowego. Przy kontroli
dokumentow, policjant zapytal mnie, czy jestem -_eingedeutscht_, po naszemu,
powiedzmy: zniemczony i czy mam tez niemiecki paszport. Zaprzeczylem i spytalem
dlaczego sie w ogole pyta. A on na to, ze z tymi z  t a m t a d, niby z Polski
ciagle sa klopoty, jesli chodzi o dokumenty a ja mowie tak po niemiecku, jakbym
byl zasiedzialy i zniemczony.
To podwojne obywatelstwo i "zniemczanie sie" jest tu tak powszechne, ze tacy,
jak ja, na okraglo zaprzeczaja, ze kiedykolwiek mieli niemieckich przodkow. Ze
mna to jeszcze pol biedy. Gorzej z zaprzyjazniona Krakowianka. Ta bidula, nie
dosc, ze w Niemczech musi nasluchac sie opowiesci o Polakach przyjmujacych
niemieckie obywatelstwo na psa, to w dodatku w Polsce, tlumaczyc sie musi z tego
ze zechciala Niemca. A co ona, Karolinka albo Wanda?

Pozdrowienia z deszczowej Westfalii

Irek

Odpowiedź listem elektroniczym