> Wojciech Jeglinski:=20
> /../
>
> Courtois w "Czarna Ksiega.." podaje ta liczbe, ale zalicza do nich tych 43=
>  mln. ofiarow z glodu w Chinach i w Zwiazku Radzieckim.

Na marginesie powyzszych waznych rozwazan nasunela mi sie refleksja natury generalnej:
My liczymy juz tzw. gotowe zwloki jako efekt okreslonych zaszlosci historycznych a
wiec i konkretnych dzialan ludzkich. Mnie przypomnial sie troche inny epizod z
dziedziny liczenia ofiar.

Kiedy w r.1986 explodowal reaktor w Czernobylu na Ukrainie agencja UPI w kilka dni po
katastrofie nadala sensacyjna wiadomosc: 2000 ofiar smiertelnych! Pamietam zdziwienie,
konsternacje i oburzenie ta tak nieprawdziwa w danej chwili wiadomoscia: przeciez
niezylo wtedy zaledwie kilka osob! Tymczasem jak sie okazalo nie stal za tym jakis
slaby newsmaker. Poprostu skonsultowal z jakims fizykiem czy lekarzem rozmiar ekspozji
z iloscia narazonej na skazenie populacji ludzkiej i z po kilku przeliczeniach puscil
swoja zanizona prognoze jako FAKT. I co z takimi prosze panstwa robic? Czy zganimy
teraz UPI za to ze podala wtedy tak szokujaca wiadomosc? Czy nie oznacza to takze, ze
tam, gdzie  media sa silne nie jest juz mozliwa masowa exterminacja? Sprzedawanie
prognoz jako newsy wiaze sie oczywiscie z ryzykiem  ale dotyczy refleksji nad
przyszloscia. Podobnie mozna przewidziec ile osob zginie w wypadkach drogowych,
zostanie zatrutych nikotyna, narkotykami i atmosfera, zginie w katastrofach. Kazde
pieniadze mozna wydac obecnie na coraz wiecej sposobow. Wychowanych w komunie
przyprawia to o bol glowy i dlatego spora czesc wygenerowanego w panstwach
postkomunistycznych kapitalu idzie jeszcze na marne. Przyklad z Rosji: Solidny
petersbuski biznesmen zajmowal sie w latach 80-tych sprowadzaniem z zachodu
wyposazenia biurowego. Od roku jednak zmienil branze: sprowadza teraz kosmetyki dla
psow-lepsze zyski! Rubel na tym jednak nie zyska, ale zyska biznesmen.

Pozdrowienia
Jacek Gancarczyk
www.eurofresh.se