W piatek zmarl w Jeruzalem wybitny poeta izraelski, Yehuda Amichai. Uwazany
byl za jednego z najwybitniejszych wspolczesnych poetow Izraela, nazywano
go odnowicielem jezyka hebrajskiego i formy poetyckiej.  W 1972 roku
Encyclopedia Judaica pisala o Amichaiu: "Amichai wprowadzil do hebrajskiego
pojecia samolotu, czolgu, samochodu z paliwem i umowy administracyjnej -
pojecia nowoczesnosci, ktorych unikano, by nie niszczyc klasycznego piekna
tkanki jezyka". Miedzynarodowy rozglos przyniosly poecie te utwory, ktore
odwoluja sie do starozytnej zydowskiej tradycji. Wielokrotnie byl
kandydatem do literackiej Nagrody Nobla.

Amichai urodzil sie w Wuerzburgu w 1924 roku i wyemigrowal z Niemiec wraz z
rodzina w 1936.

Na Poland-l sylwetke Amichaia przyblizal wielokrotnie Tadeusz Gierymski:
http://listserv.acsu.buffalo.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9506C&L=poland-l&P=R8297
http://listserv.acsu.buffalo.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9506C&L=poland-l&P=R8721
http://listserv.acsu.buffalo.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9506C&L=poland-l&P=R8765
http://listserv.acsu.buffalo.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9507A&L=poland-l&P=R4824

to tylko niektore z linkow. Reszte mozna znalezc w archiwum...

                Jestem jak lisc

        Jestem jak lisc ktory znajac swoje granice
        Nie pragnie niczego ponadto co obejmuja
        Ani stopic sie z natura
        Ani rozplynac w przestrzeni
        Jestem juz tak cichy
        Ze nie potrafie przypomniec sobie
        Ze kiedykolwiek moglem krzyczec
        Ze moglem krzyczec bedac dzieckiem

        A moja twarz to tylko to co pozostalo
        Po tym jak odrabano z niej milosc
        Jest jak kamieniolom
        Dawno opuszczony

Yehuda Amichai
(tlum. Izabela Polonika)

"Common sense is my sense; other people's sense,
 when it is different from mine, is little better than nonsense."

Charles Ammi Cutter, "Common Sense in Libraries"

Odpowiedź listem elektroniczym