>     Po przeczytaniu kilku ostatnich Pana listow odnosze wrazenie, ze
> formulujac wnioski nazbyt powierzchownie traktuje Pan polska rze-
> czywistosc.

    Takie wnioski byly juz formulowane ;) Niedaleko pada jablon
  od jablek ;))))

> Prawdopodobnie jak dotychczas nie dostrzegl Pan co tak
> naprawde ostatnio sie stalo. Duza liczba obywateli poslugujacych sie
> najcenniejszym otrzymanym od Boga darem zdala sobie nagle sprawe, ze
> w wyniku funkcjonowania specyficznego ukladu medialnego wytworzyl sie
> calkowicie falszywy obraz polskiej rzeczywistosci politycznej: z jednej
> strony zreformowani socjaldemokraci i "ludzie rozumni", z drugiej
> zas faszyzujacy antykomunisci-awanturnicy. Zauwazylem, ze Pan ten
> falszywy obraz z upodobaniem propaguje. Nie Pan jeden na tej liscie.

    Ja nie uzylem slowa "faszyzujacy". Podzialy widzialbym inaczej:
  z jednej strony ludzie umiarkowani, zajeci takimi sprawami jak
  swoje wlasne zycie, osobiste szczescie, rodzina, praca,
  a z drugiej skrajni radykalowie, zreszta po obu stronach:
  weszacy spiski "czerwonych", "rozowych" badz "czarnych",
  fanatycznie religijni badz antyreligijni, nietolerancyjni,
  antysemiccy, siejacy fobie antyeuropejskie itp. "Uklad
  medialny" wytworzyl sie taki, ze w wiekszosci dostosowany jest
  do potrzeb i gustow pierwszej grupy. Oczywiscie ze ten czy ow
  pan w telewizji publicznej bywa wyraznie stronniczy i przewaznie
  na rzecz obecnego prezydenta, ale tez i ow prezydent caly czas
  zabiega o poparcie "umiarkowanych", a nie "radykalow",
  odcinajac sie od tych "swoich", lewicowych czy lewackich
  czy antyklerykalnych.
    Natomiast blad pana Krzaklewskiego polega na
  intensywnym zabieganiu o pozyskanie postaw skrajnych. Do skrajnych
  bowiem przemawia sie demagogia. Jak chocby w sprawie "ustawy
  uwlaszczeniowej" i rozgrywanej tu "karty niemieckiej".
  Albo pokazaniem Siwca i Kwasniewskiego w wiadomej sytuacji.
  To tez w gruncie rzeczy demagogia, bo obecny prezydent dal
  wiele konkretnych dowodow, ze z Kosciolem, hierarchia, Watykanem
  chce zyc w zgodzie.
    A propos: wczoraj w Warszawie otwarto nowy Most Swietokrzyski.
  Byli obecni m.in. prezydent i ksiadz prymas. Prezydent otwarl,
  prymas poswiecil, nie spieszac sie na zaden pociag. Ja to oczywiscie
  przewidzialem, ale nie sadzilem, ze stanie sie tak szybko. Z tego
  wniosek, ze cala ta awantura, ktorej pozostalosc znajduje sie
  chocby w polu subject, byla jednym wielkim biciem piany,
  rowniez i z mojej strony.

> [...]
> polskie srodowisko dziennikarskie, glownie tych, ktorzy kierujac mediami
> i majac dostep do informacji, blokowali ja i wypromowali fikcyjny obraz
> Kwasniewskiego. Mowimy o mediach, ktore nie dopelnily swojego podstawowego
> obowiazku. Istnieja pewne reguly demokratycznej gry, z ktorych jedna z
> wazniejszych jest informowanie obywateli. Przemilczanie lub falszowanie
> faktow to rodzaj manipulacji, ktory w normalnych warunkach demokratycznego
> kraju po prostu wychodzi na jaw, a ktory do pewnego stopnia daje sie ukryc
> w warunkach, nazwijmy to, chorego ukladu medialnego. Dzis taki uklad w

      Ja widze tu tak naprawde przygotowanie gruntu pod zwalanie
    wszystkiego co nie przebiega po naszej mysli na media
    czy "uklad medialny". Obawiam sie, ze jak Marian Krzaklewski
    zobaczy wynik wyborow, tez zaatakuje media zamiast zdobyc sie
    na autorefleksje czy wyciagnac wnioski co do swoich
    wspolpracownikow ze sztabu wyborczego. Pan zdaje sie
    miec pretensje do telewizji, ze nie pokazano nagrania
    z Kalisza. No wiec ja nie wiem, czy to byla az tak wazna
    i istotna sprawa, zeby pokazywac. Potem sie mowi,
    tyle Kwasniewskiego w telewizji, gdzie sie nie ruszy, tam
    telewizja za nim. Michal Ogorek zauwazyl, ze nawet jak
    juz Marian Krzaklewski dostal czas tylko dla siebie, zaczal
    pokazywac glownie swojego konkurenta :) Poza tym 3 lata temu
    jeszcze nie bylo mowy o zadnej kampanii, a glowa panstwa
    jest glowa panstwa i prezentowanie jej w sytuacjach
    nieoficjalnych a mogacych zaklocic nasze stosunki
    miedzynarodowe i wewnetrzne jest mocno kontrowersyjne.
    Odnosze poza tym wrazenie, ze zdaniem Pana i Panu
    podobnych dopiero jawnie antyprezydencka telewizja
    bylaby do zaakceptowania.

       W badaniach opinii publicznej, na pytanie czy telewizja
    publiczna jest stronnicza w kampanii wyborczej, wiekszosc
    respondentow powiedziala "nie". Nastepna grupa nie miala
    zdania, a okolo 20 procent stwierdzilo, ze tak. Ponad polowa
    z nich uznala, ze telewizja sprzyja Kwasniewskiemu,
    a trzydziesci kilka procent wskazalo Krzaklewskiego. Pojawili
    sie tez Olechowski i Kalinowski. Nawet wiec jesli telewizja
    stara sie cos osiagnac, odbierane jest to bardzo roznie.
    W gigantyczna manipulacje, otumanienie mas ludzkich pod
    haslem, wbrew Walesie, "czarne jest biale a biale jest
    czarne", podobnie jak Uta nie wierze.

>     W swoich listach posluguje sie Pan argumentem, twierdzac ze czlowiek,
> ktory ma w sondazach 55% poparcia musi byc w porzadku. Argument ten nie ma
> zastosowania w przypadku gleboko zafalszowanej rzeczywistosci publicznej.

     O. I znowu. Ale jak to zmierzyc, jak okreslic "glebokosc
   zafalszowania". Powtarzam: wiekszosc ludzi naprawde nie rozumuje
   kategoriami: ladnie w telewizji wypadl, bede na niego glosowac.
   Nie czyta "Wyborczej", gdzie pewnie moglby Pan znalezc
   zakamuflowana zachete do glosowania na Kwasniewskiego, a jesli
   czyta, to nie zawsze rozumie. Sa i inne problemy, wazniejsze.
   Na przyklad trudna sytuacja materialna u nas jak i na calym
   swiecie sklania ludzi do wyrazenia w wyborach swojego
   niezadowolenia z rzadzacych. Aby im najbardziej dopiec, wybiera
   sie tych, ktorzy uwazani sa za ich najsilniejszych
   przeciwnikow. To wielekroc wazniejszy powod niz telewizyjne
   aluzje.

> Ponadto posluguje sie Pan nim instrumentalnie. Z Pana listow wynika, ze
> nie przyszloby Panu do glowy uzyc tego samego argumentu np. w przypadku
> Jorga Haidera, o pewnej postaci historycznej nie wspominajac.

      A dlaczego nie, w przypadku Haidera? Jesli ma 55%, niech
   rzadzi, tylko niech przestrzega prawa. Jezeli prawo zakazuje
   siania nienawisci do innych narodow czy odwolywania sie do
   wzorcow faszystowskich, sprawa wyglada inaczej. Co zas
   sie tyczy "pewnej postaci historycznej": porownanie mimo
   wszystko wydaje sie bardzo niestosowne.

> Mietek Zajac

     Tymczasem: z ostatnich sondazy wynika, ze Kwasniewski nieco
   przekracza 50%, ale nie bedzie mogl raczej byc pewny swego
   do samego konca. Jedynym kandydatem z poparciem kilkunasto-
   procentowym (ok. 15%) jest Andrzej Olechowski. Zdecydowanie
   wyprzedza on Mariana Krzaklewskiego, ktory zdaje sie wyrazac
   nadzieje, ze sondaze na reprezentatywnych grupach jakims
   cudem omijaja liczne rzesze jego zwolennikow, caly ten
   jak go nazwal kiedys Lysiak "mityczny utajony prawicowy
   elektorat". Krzaklewski 8%, tuz za nim Kalinowski (1-2% mniej).
   Nie wiem, czy w ostatnich dniach nie wytworzy
   sie tzw. "mini- efekt snieznej kuli" w przypadku Olechowskiego.
   Oznacza to szybki wzrost zwolennikow, ktory pociaga za soba
   dalszy szybki wzrost, jak rosnie kula sniegu spadajaca z dachu.
   Oczywiscie do pewnego nieprzekraczalnego nasycenia.
   Drugie miejsce pana Andrzeja wydaje sie prawie pewne,
   w zwiazku z czym niechetni Kwasniewskiemu przerzuca swoje
   glosy wlasnie na tego kandydata.
      Kwasniewski tymczasem bawi we Wroclawiu. Wazne to miasto ;)
   wybral widac na zakonczenie kampanii wyborczej, choc
   pojawi sie wieczorem takze w Walbrzychu, gdzie poparcie
   dla niego jest jeszcze wieksze. Moje miasto zostalo oplakatowane
   bardzo starannym graficznie "listem gonczym" za "Aleksandrem K.
   pseudonim Alek". Nawet mi sie spodobal, dowcipny, taki troche
   w duchu "Pomaranczowej Alternatywy". Zwolennikom prezydenta
   zapewne podoba sie mniej i wesza reke sztabu Krzaklewskiego.

   Andrzej

Odpowiedź listem elektroniczym