Bukan sulap. Sulap itu cuma tipuan mata.

"kunfayakun..."
Jika Allah menghendaki sesuatu, Ia hanya berkata,
"Jadilah". Maka jadi.... (Kata menjadi realita, atau
kata adalah realita).

Manusia hanyalah sebutir debu dibandingkan dengan
cemerlang gemilang matahari Allah. Namun jika sebutir
debu itu menenggelamkan diri dalam matahari,
ia mendapat kecemerlangan dan kegemilangan matahari...

Orang yang berpikir, berbuat, berkata dan menyerahkan
seluruh hidupnya untuk Allah, pada dasarnya adalah
debu yang telah tenggelam dalam matahari. Maka di
Quran ada kalimat yang kira-kira bunyinya begini:

"..ketika kamu melempar panah, sebetulnya bukan kamu,
tetapi Kamilah yang melempar.....dst..."

Artinya, seluruh kehendak Allah telah menyatu dalam
ucapan dan seluruh gerak langkah orang tersebut. Orang
itu mengira, dia memukul, bekerja, berupaya, tetapi
semua itu hakekatnya adalah "karya Allah" melalui
dirinya. Di sini, konsep atau pemisahan tegas antara
"doa" dan "upaya" itu sudah tidak relevan lagi.
Sebagaimana, "Kata" bagi Allah adalah "Realita."

Catatan saya, dalam konteks hidup duniawi kita:
1. Sangat sedikit orang yang mencapai tingkatan yang
saya paparkan di atas, kecuali hamba-hamba Allah
terpilih.
2. Yang jadi persoalan adalah: Banyak orang berdoa dan
berdzikir, tapi ia tidak betul-betul percaya....

Satrio

http://promotions.yahoo.com/new_mail

http://us.click.yahoo.com/L5YrjA/eSIIAA/yQLSAA/BRUplB/TM

Baik, in Commonality & Shared Destiny. www.ppi.4t.com