Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Takajuik manarimo SMS dari baliak bumi, ditapi ombak nan badabua, urang lamo
di RN-ko, nan dulu pernah badiskusi intent jo ambo dan kawan2 disiko, di
rantaunetko. Tarutamo dalam mangambang ekonomi kelautan di ranah.

Dek alah banyak diskusi ko sajak saisuak, kini dijagokan dek mak Ngah jo
pengembangan deep water port di Sittwe <http://en.wikipedia.org/wiki/Sittwe>
di Myanmar nan dikengembangkan dek India. Jadi tanyo baa jikok awak sato
sakaki dalam maadokan fisilitas pelabuhan moderen nan bisa manampuang kapa2
samudra nan sering ilia mudiak (siliweran) dakek  ranah.

A kebutuahan kapa samudra, iyo bantuak nan dikembangkan di Sittwe tsb, Deep
Water Port. Kedalaman kolam 17 - 40 meter, kapa nan bisa dilayani min s/d
100rb Dwt.

Pertanyaan, apo indak bisa Taluak Bayua dikambangkan, bisa, jo modal nan
gadang. Dek, paralu pengembangan didarat dan di kolam pelabuhan.

Kolam pelabuhan nan ado kini, kedlaman maks 9 - 10 m, kapa maks ?35rb dwt?.
Untuak pengembangan kedalaman ko paralu dibangun break water nan panjang dan
dilauik dalam untuak malindungi Taluak Bayau dan Bungus dari ombak langsung
dari Barat.

Kemudian daerah penyangga di darat, sangat, sangat tabatas dan maha sakali
mamperluasno. Untuak malatakan tank faram sawit sajo susah bana ado tanahno.
Kini baru ado milik ciek perusahaan sawit. Kalau di Dumai alah ado lk 10
perusahaan sawit. Sawit ko akan meledak di tahun kadatang.

Lokasi Sumbar ko adolah diujuang daerah Melayu, sahinggo kapa nan ka singga
kanyiak adolah kapa nan masih panuah, saat tibo dan alah hampia panuah (draf
= kedalam kapal nan masuak kalauik gadang), sahingo sangat membutuhkan kolam
pelabuhan nan dalam.

Sumbar sabanano alah punyo pelabuhan alam nan dalam dan tanang dek
dilindungi pulau Cubadak, tapi kini iko memang jadi daerah wisata. Tapi
pantai Pulau Jawa di Selat Sunda, tajadi pulo tarik manerik wisata jo
ekonomi (laut) ko. Kini dibagi duo sajo, dengan bateh Sungai Tigris, eh
salah muara Sungai Anyer. Diutara Sungai adolah daerah Industri dan
diselatanno daerah Wisata. Salamoko akur2 sajo, dek kesadaran industri kini
alah tinggi ka Lingkungan hidup. Dan aturan international tentang
lingkungnko makin rumit dan indak bisa mainda lai.

Nan sabanano, nan paralu kini, apo awak iyo lai namuah mambuka tampuruang
diateh kapalo awak. Nan ekonomi jan bafokus ka Jawa (Jakarta) dan Jakarta
bafokus (diatur dek Singapore) sajo ............ baa jikok awak muloi
manciliang kesempatan nan lain, nan mungkin ado. Misa no sato dalam economic
growth Bay of Bengal.

Sumbar mampunyoi babarapo komoditi nan dibutuhkan bana dek India (pala,
pinang, sawit). Kok muloi dicaliak iko baa no. Dimuloi jo kunjungan,
mangirim mahasiswa, tukar budaya dll.

Dek indak dapek manyaingi Spore, baa jikok limpahanno diintip baa no. Kapa2
gadang alah banyak masalah ka masuak ka Singapore dan selat Malaka, jikok
ado fasilitas transit mutan di Pantai Barat Sumatra, rasono ka ado
customerno duh. Jiko ado fasilitas pelabuhan, separoh minyak sawit Sumatra
Tengah bisa distorage dan dikapakan lewat pantai Barat. Jan Sebalikno, Sawit
Sumbar nan diangkut ke Dumai untuk dikapalkan. Pado hal nan sabanano, kapa
Samudra alah maleh untuak Singah melewati Selat Melaka nan makin ramai dan
makin padek dari hari kehari.

Atau perusahaan nan mambutuhkan itu bana nan dibao sato sharing pembangunan
transit terminal di ranah. Pernah dilirik dek Perusahaan minyak Arab, tapi
dek rumitno bainvestasi dikampuang awak, iyo bapikia duo kali mereka.
Mungkinkah dipermudah dan diperlancar. Modal Singapura adolah mudah dan
lancar ......... indak baa gai tabaia maha doh, asa pasti dan jelas.

Banyak lai potensi lauik nan sabanano bisa digarap, inginkah kita?

Salam

Patiah 59 Jkt