Bung Andiko, bung Jepe, dan para sanak sapalanta,

Masalah nan diangkek dek bung Andiko iko penting dan memang paralu kita bahas
sarato kito sapakati. Masalah iko indak sederhana, karano ado bamacam-macam
jinih jo bantuak masyarakat adat atau masyarakat-hukum adat tu. Kaadaannyo
baitu rupo sahinggo PBB sandiri indak marumuskan apo nan dinamokan masyarakat
hukum adat tu, nan dalam bahaso Inggirih bisa disabuik jo 'indigenous
peoples'dan 'tribal groups'. Disarahkan sajo kapado nan basangkutan untuk
manantukannyo surang, sasuai jo prinsip 'self-identification'. Bahkan dalam
Sensus 2000 nan diadokan RI juo dianuik prinsip 'self identification' ko.

Sekedar sebagai bahan masukan untuk manduduakkan faham kito tantang masalah ko,
ambo kutipkan pandangan Prof Soetandyo Wignyosoebroto, MPA, sabagai barikuik.

Manuruik baliau, paralu kito bedakan antaro 'masyarakat adat' jo
'masyarakat-hukum adat'.

Masyarakat adat adolah masyarakat nan relatif homogen, hiduik di kampuang
halamannyo jo hukum adatnyo surang, ado kapamimpinannyo. Masyarakat adat ko
indak paralu pangakuan dari negara, dan akan taruih ado salamo masih ado
anggotanyo.

Masyarakat-hukum adat -- atau kesatuan masyarakat-hukum adat -- adolah badan
hukum nan mampunyoi hak dan kewajiban, tamasuak untuk maadokan uji materil
undang-undang ka Mahkamah Konstitusi, kalau undang-undang tu dirasonyo
malanggar hak asasinyo nan dijamin dalam konstitusi, dalam hal ko dalam UUD
1945. Dasarnyo ado dalam Pasal 51 Undang-undang Nomor 24 Tahun 2003 Tentang
Mahkamah Konstitusi. Sabagai badan-hukum nan mampunyoi legal standing tantu ado
syarat-syarat nan haruih dipanuhi. Dalam hukum positif kini, hal itu diatur jo
peraturan daerah kabupaten.

Sacaro pribadi ambo mandukuang pandapek Prof Soetandyo, karano maagiah tampek
baiak untuk masyarakat adat maupun masyarakat-hukum adat. Salah satu program
Setnas MHA adalah maadokan inventarisasi MHA ko, sahinggo jaleh ma nan
masyarakat adat biaso dan ma pulo nan marupokan badan hukum.

Sacaro umum, pokok-pokok jawaban taradok masalah-masalah nan ditengarai bung
Andiko tu tamasuak dalam materi muatan RUU Pengakuan dan Perlindungan Kesatuan
Masyarakat-Hukum Adat nan disusun dek DPD RI, dan kini alah masuak dalam draft
Prolegnas 2010-2014 nan akan diputuihkan dek Sidang Pleno DPR RI tanggal 1
Desember nan akan datang.

Sampai di siko dahulu. Nanti kito sambuang.

Wassalam,
Saafroedin Bahar
(Laki-laki, masuk 73 th, Jakarta)