Assalamualaikum ww Sanak Yasrul Huda dan Ajo Buyuang,
Buliah ambo manyalo ? Saparati jo Sanak Yasrul Huda, ambo juo tatarik ka
konflik batin Syech Achmad Chatib dalam mamikiakan Minangkabau (pado zaman
baliau).
Di satu sisi, jaleh baliau mancintai Minangkabau sebagai kampuang halaman
baliau. Namun juo jaleh bahaso dalam kenyataannyo alun juo banyak garak ka
tagaknyo Islam - nan baliau hayati sapanuah jiwa - sacaro mendasar dan
malimbago di Minangkabau, walau alah lego pagai salamo 35 tahun ( 1803 - 1838).
Batua, baliau mamiliah untuak bamukim sajo di Makkah, sambia mandidik kader.
 Alhamdulillah, baliau berhasil, baiak untuak mameloki Minangkabau - dalam
babarapo aspek - maupun untuak mamajukan Indonesia sacaro manyaluruah, malalui
kader-kader pembaharu Islam nan baliau didik.
Maambiak tuah ka nan manang, Sanak Yasrul mamutuihkan ka-'manikam jajak' ulama
gadang kito tu. Ambo doakan sapanuah hati, supayo Sanak juo berhasil, walau
akan mamakan wakatu panjang.
Dalam pado itu, ado nan takana dek ambo, yaitu sasudah Minangkabau maju dalam
dasawarsa 1920-1930an, baa sabananyo keadaan Minangkabau kini, tahun 2011 ?
Maju, mundur, atau jalan di tampek ?
Kalau mamparatikan wacana di Rantau Net ko, rasonyo hampia indak ado nan
manilai Minangkabau tu maju. Nan banyak manilai Minangkabau tu mundur, atau
jalan di tampek, maju indak mundur indak.
Persoalannyo: 1) a nan bisa kito - urang Rantau - pabuek utk kampuang halaman ?
2) alah dianggap urangkah kito urang Rantau ko dek sanak kito di Ranah, untuak
dibao baiyo batido, atau masih dinilai 'karatau madang di hulu, babuah babungo
balun' ? 3) apo batua kecenderungannyo kini adolah 'marantau cino' saparati
nampak pado gejala banyaknyo rumah gadang nan indak lai bapanghuni ? 4) apo
tanggapan kito taradok alah mulai banyaknyo saudaro-saudaro kito sabangso nan
masuak mancari nafkah ka dan di nagari ? 5) Lai koh bafungsi 'Tungku Tigo
Sajarangan' sebagai 'baringin di tangah padang' atau indak ? 6) lai koh ado nan
mamparatikan dan meneliti kondisi Minangkabau tu sacaro bakalanjutan ? Atau
alah sibuk mamuji-muji tokoh-tokoh maso lampau sajo: Hatta, Sjahrir, Yamin,
Haji Agus Salim, Natsir, Hamka dan lain-lain?
Mari kito inok-inokkan sacaro jujur ka diri kito surang-surang.
Wassalam,

Saafroedin Bahar. Taqdir di tangan Allah swt, nasib di tangan kita.