@all: multumesc pentru sfaturi, chiar m-au ajutat sa ingustez aria
cautarilor. Ce concluzii am tras pana acum (poate sunt utile si altora ca
mine):

- nu sunt recomandate "journaled fs" pentru a tine pe ele baze de date.
Inca nu inteleg de ce doar ext4 e in principal vinovat; stiam ca
ext3/ext4/jfs/xfs folosesc toate jurnale, dar se pare ca jfs sau xfs sunt
totusi acceptabile (nu intru in discutia cu db pe raw partition). Motivul
pentru care (pana acum) nu am dorit sa renunt nici la DB forced writes nici
la FS journal/barriers a fost ca (speram eu) doua protectii pentru
consistenta/integritate nu strica, mai ales ca serverul se comporta
admirabil in productie (scriptul sql in cauza e foarte intensiv la
update-uri, pe cand in productie se fac multe select-uri si relativ putin
inserturi). I was wrong.

- ref. fs block size == db page size: db-ul meu are deja indecsi pe 3
nivele, la un page size de 8k; ideal ar fi sa fac page size de 16k insa nu
stiu cum se va comporta un fs cu astfel de block size. Pe de alta parte,
daca refac db page size sa fie egal cu 4k recomandat la fs, o sa imi
incetineasca performanta accesarii paginilor in db (indecsi pe mai multe
nivele, multe selecturi folosite in productie)

- de curiozitate am rulat scriptul pe o copie a bazei de date, pe o masina
virtuala - un container openvz cu mult mai putine resurse ca serverul de
productie, hdd sata desktop, insa cu firebird forced writes dezactivat;
pana m-am intors sa vad in ce stare mai este terminase deja (in mai putin
de doua ore). Am sa refac testul cronometrat cu time si separat un alt test
cu forced writes ON insa ext4 cu nobarrier/writeback/noatime/commit marit
etc etc.

Daca nu e cu banat, as schimba intrebarea din Subj in: "cum e mai bine?
sync la nivel de DB sau de FS?" Impreuna m-am lamurit clar ca nu
coabiteaza, nici macar institutional...

Multumesc,
Silviu