Intervin si eu un pic pentru ca totusi inca sint ( mult mai putin decit in trecut dar inca sint ) oarecum insider.

- for [almost] all intents and purposes, CentOS nu mai exista. Tot ce mai exista sub eticheta pura "CentOS" e un cetatean ( Johny Hughes ) care cind isi aduce aminte sau e tras de mineca ( de mine sau de un britanic, Trevor H. ) face build si sign la pachetele lansate pentru RHEL 7. Toti cei care faceau parte din echipa "core CentOS" au fost realocati de RedHat altor proiecte/echipe sau au plecat de tot. In afara de Johny singurul care mai e activ din echipa initiala este Fabian Arrotin care acum e pe undeva pe la infrastructura. Sistemul de bug reports ( bugs.c.o ) al CentOS a fost desfiintat, asa zisul QA a disparut cind RH a preluat si transferat totul in curtea interna. Mai exista niste asa zice SIG-uri care insa sint tot ale RH care are o placere deosebita sa isi dea cu stingul in dreptul si mentine separate echipe care ar colabora mult mai bine daca ar fi impreuna. Pe de alta parte de cind sint si eu la corporatie vad ca e raspindita politica, desi nu o inteleg.

CentOS Stream este cu totul si cu totul alt animal. Unii il considera bun pentru productie, altii vedem in el un alfa al unui beta, fara niciun fel de garantie decit ca probabil se compileaza.

- Rocky au o atitudine foarte "combativa" si au calcat pe coada in nenumarate rinduri pe cei de la RH, inclusiv la Fosdem. In conformitate cu un prieten de la RH, *ei *( si nu Oracle, cum s-ar fi putut crede ) sint principalul motiv pentru care RedHat a facut schimbarile recente.  Cei de la Fundatia Almalinux sint mult mai "prietenosi" si colaboreaza mult mai apropiat cu RedHat. Ca sa il citez pe Trevor, "Rocky are basically going "fuck you, sue us" and Alma seem to be going more with "we think we can patch it all ourselves"". Ca paranteza, Greg [despre] care se pretinde ca e fondator al CentOS... nu e. Grosier explicat, a fost implicat cindva, foarte demult in inceputurile CaOS Linux dar cind m-am asociat eu proiectului CentOS ( prin 2004 ) nu era activ si nu era mentionat in niciun fel. Deja head of project era Karanbir Singh caruia i se asociau Johnny Hughes, Tim Verhoeven, Ralph Angenendt si Fabian Arrotin plus o multime de alti entuziasti.

- postul lui Mike McGrath la care face referire pagina mentionata de la rockylinux are si idei cu care sint de acord si altele care imi par dubioase. Bottom line, ceea ce a facut RH este perfect legal, GPL nu ii obliga sa dea sursele decit clientilor deci e la latitudinea lor daca sa continue sau nu politica lor din ultimii aproape 30 de ani de a da sursele public. Ca au ajuns sa isi inchipuie ca o sa faca mai multi bani limitind accesul... e discutabil dar cu certitudine decizia a fost luata undeva sus de tot in lantul trofic, avind pe masa toate cifrele. Pe de alta parte nu tot ceea ce distribuie RH e GPL si multi nu stiu sau ignora ca exista colaborari f strinse intre RedHat si unii producatori de hardware care contribuie cu cod si/sau binary blobs la kernelul distribuit de RH. Probabil ca in ultima instanta toate contributiile ajung upstream dar nu degeaba kernelele RH au mii de patchuri. In ferma in care rînesc eu acum sintem nevoiti sa utilizam versiuni de distributii de care cu mare mare drag ne-am desparti daca nu am fi obligati sa le folosim si fara suportul (platit, desigur) RH ar fi tristete mare.

- licentele de la RedHat sint mai generoase decit se stie. Cu cea gratuita pentru developeri se pot instala pina la 16 sisteme si este oferit acces la ENORM de multe chestii, nu doar la RHEL. Exista de asemenea o licenta pt small business care, ultima oara cind am verificat, era tot gratuita in limita a 16 sisteme.

- despre cine ce foloseste nu ma bag sa discut pentru ca nu am decit cifre pe care nu le pot face publice. Tot ce pot spune e ca Microsoft face ( sau va face ) angajari pe linux in Romania si ca la RH sint (sau au fost ) multi nemultumiti de politica "editoriala". Unii angajati au plecat singuri, unii au fost rugati sa ... nu stiu ce se intimpla acolo dar unele lucruri sint tulburi.

wolfy

Evident că ceea ce face RedHat e legal, nu aveam nici o dilemă aici. Până la urmă e unul din atuurile lor: legal, certificări, suport.

Întrebarea e dacă o să le aducă mai mulți bani, și am explicat de ce nu prea cred. Cei care cred că o să se rezolve totul prin mutarea în cloud uită că dacă ai o mie de angajați care accesează cloudul tot ai 1000 de laptopuri pe care să le întreții. Ce soluții ai pentru asta?  Active Directory și atât :)

(mă distrează asta cu Microsoft care angajează linuxari, mi-a luat o săptămână să îi conving să treacă într-un advertorial că implementasem un single sign on cu  Linux - făceam password sync din AD-  în vremea aia cuvântul ăsta avea "ban" la Microsoft. S-ar putea să fie prima apariție a cuvântului într-un text girat de MS în România :)  O tempora...)

Și apropo de Outlook, nu s-a găsit nimeni să facă naibii un frontend pentru Tb să arate și el un pic mai bine ca dracu'  :)  Și să aibă calendarul și adress book-ul integrat  ca să nu mai instalezi 5 pluginuri să meargă (apropo de alea 1000 de computere) . Că sincer de mers chiar merge, după ce kmail a capotat acum vreo 10 ani din cauza volumului de mailuri îl folosesc fără nici o problemă dar nu l-aș da la clienți tocmai ca să nu instalez eu alea 5 pluginuri sau câte îmi trebuie :) Geaba faci tu suită Office dacă nu ai și client de mail ...