Valentin Grigore wrote:

> Va solicitam sprijinul intr-o situatie in care este
> invocata legea transparentei.
>
> Un cotidian local (de fapt un trust de presa) face o
> acheta de presa [...].
> Un redactor al respectivului cotidian, motivand ca
> face un material de documentare si invocand Legea
> Transparentei, solicita unor ONG-uri sa ii puna la
> dispozitie copii ale unor documente interne ale
> acestora: statutul, lista cu membrii fondatori, lista
> nominala a membrilor Consiliului de Conducere, lista
> cu membrii organizatiei (si la unele ONG-uri sunt de
> ordinul sutelor), alte acte/documente interne.

Daca este adevarat ce scrieti, este o aberatie / abuz / prostie  /
minciuna / ticalosie sau cum vreti sa o numiti...

Nu este clar la ce se refera termenul "Legea transparentei" pentru ca nu
exista un act normativ cu acest titlu dar exista mai multe acte
normative cu titlu asemanator sau / si care in limbaj curent sunt
poreclite cu aceasta demunire, de exemplu:
- Legea 52 / 2003 privind transparenta decizionala in administratia
publica
- Legea 161 / 2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei
in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul
de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei

Daca este vorba de prima lege (52 / 2003), ea nu are cum sa se refere /
sa instituie obligatii de transparenta la ONG-uri, pentru ca vizeaza
exclusiv administratia publica, deci nu persoaje juridice de drept
privat cum sunt ONG-urile.

Daca este vorba de a doua lege mentionata (161 / 2003 cu modificarile
ulterioare) nici ea nu instituie obligatii de transparenta sau de acces
la informatii pentru ONG-uri ci numai pentru institutii publice si
agenti economici detinuti de stat / autoritati publice si diverse
obligatii si reguli pt functionari publici, magistrati, demnitari etc.

Daca este vorba de solicitarea unor documente / informatii, dupa cum
reiese din textul Dvs, ar fi putut fi vorba de legislatia privind
liberul acces la informatiile de interes public (Legea 544 / 2001), insa
si acea legislatie instituie obligatii exclusiv pentru institutii
publice si anumite categorii de agenti economici cu capital de stat sau
subventionate de la bugete publice etc. - nimic legat de persoane
juridice non-profit cum sunt ONG-urile...

> ONG-urile care refuza sa ofere
> aceste documente sunt amenintate cu actionarea in
> instanta.

Individul merge "la cacialma" bazandu-se ca lumea nu cunoste legile si
se lasa aburita de "smecheri" care invoca legi inexistente...

> Intrebarile noastre sunt urmatoarele:
> - in ce masura solicitatarea respectivului cotidian
> face obiectul respectarii legii invocate?

Nici vorba. Minciuna sfruntata a ziaristului - sau poate ala habar nu
are si chiar crede in prostia / incultura lui ca ar exista asemenea
obligatii din partea unui ONG sa ii dea lui diverse documente...

> - poate presa sa oblige niste ONG-uri sa ii ofere
> copii ale unor documente interne ale acestora?

Nu !
ONG nu au obligatii in acest sens decat daca si le-au asumat ele
contractual sau voluntar ca si chestie de buna practica / imagine
publica (cu exceptia catorva cazuri particulare ex. ONG de utilitate
publica).

Radu MItitean
CCN

href="http://us.ard.yahoo.com/SIG=12ha9a2r8/M=362329.6886306.7839369.3040540/D=groups/S=1705239633:TM/Y=YAHOO/EXP=1124721429/A=2894321/R=0/SIG=11dvsfulr/*http://youthnoise.com/page.php?page_id=1992
">Fair play? Video games influencing politics. Click and talk back!</a>.</font>