>cred ca ne batem capul inutil in incercarea de
>a purta un dialog cu cei care vor sa impuna minoritatii
>autoritatea majoritatii inclusiv in chestiunea
>personala numita credinta.

Dar nu vrea (citeste: nu poate) impune nici credinta,
nici aderarea la cultul crestin-ortodox. Doreste insa
sa nu-i fie stirbit dreptul de a se exprima public.

La urma urmei, e vorba de religia natiunii romane.
Incl. a minoritatilor roma, armeana, greaca, rusa,
ucraineana, sarba, croata, ceha, bulgara si, daca
facem abstractie de icoane (specifice ritului ortodox),
a principalelor natiuni conlocuitoare si "recepte"
in provinciile care facura parte pana in 1919 din
Austro-Ungaria: Ungurii si Nemtii. (Nemtii din Basarabia
si Dobrogea au emigrat cvasi toti in Germania in 1940.)
Plus marele grup baptist (format preponderent din fosti
ortodoc$i, mai ales din Ardeal).

Majoritatea covarsitoare a romanimii a fost, de la
etnogeneza (deci de peste un mileniu si jumatate)
pana de curand crestina, ba chiar crestin-ortodoxa.
Unitii au aparut pe fundalul unor evenimente legate
de extinderea spre Est a imperiului austriac. Romano-
catolicismul, de mai mica raspandire, la Români e
legat de alte imprejurari istorice si de anumite
regiuni (din Moldova).

Raspandirea unor culte neoprotestante printre Români
e ceva f. recent, de la finele sec. 19 incoace.

Nu se poate pune problema crestinismului in general
si a crestinismului de rit ortodox de parca ar fi
niste culte oarecare. Si nu se pune doar problema
*subventionarii* (de fapt nu obliga nimeni legiuitorii
romani sa opteze pentru forma asta de finantare). Ci
se pune si problema acordarii regimului fiscal
preferential (scutire de impozite). Or, pt. asta se
califica congregatii religioase autentice, nu orice
adunare care vede in mimarea cultului religios refugiu
intr'o... "oaza fiscala".

Chiar si in raport exclusiv cu romano-catolicii neromâni,
precum si cu evanghelicii-lutherani, cu calvinistii, cu
unitarienii, cu baptistii, chiar cu mozaicii si musulmanii
(care astazi sunt f. putini in RO), cultele unor grupuscule
(fie ca-s culte recunoscute, fie ca-s secte) nu pot pretinde
mai mult decat protectia legii, ca sa nu fie *persecutate*.

Frantza nu e exemplu bun, deoarece e tzara *catolica*
picata in extremism (cu sechele pana azi) din cauza
exceselor din primii ani de dupa caderea Bastiliei (mai
ales in timpul terorii iacobine). Mai bine v'ati orienta
dupa modul exemplar in care astazi Catolicii si Protestantii
pot convietui (cu exceptia Irlandei de Nord) dupa ce strabunii
le-au trecut prin maceluri grozave in sec. 16-17 si haraiturile
ulterioare (batalii de ariergarda, ca sa zic asa).