[OSM-talk-be] crab-import

2020-10-08 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi,

De gegevens van http://crab-import.osm.be/import.html zijn bijna eenjaar
oud.
Kan daar iets aan gedaan worden .

Sus
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


[OSM-talk-be] Hechtel_Eksel

2019-09-20 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi,
Ik gebruik nog regelmatig de Crab import tool om nieuwe huizen en adressen
op te sporen. bv:
http://crab-import.osm.be/import.html?pcode=3940=true=true=true=true=

Eksel had vroeger postcode 3940 en Hechtel 3941, die zijn nu samen onder
Hechtel-Eksel en enkel postcode 3940 werkt nog in de import tool, al de
vorige straatnamen van 3941 staan nu onder 3940 maar geven foutmeldingen
die ik er niet uit krijg. Postcode 3941 wordt niet meer aanvaard in de
import tool.

De adres validator van Bpost meldt  de 3941 nog  als bestaande postcode.

Wie helpt mij want om dat zelf op te lossen ben ik wat te oud geworden. ;-)

Sus
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Crab Addr import tool [solved]

2018-04-23 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi Glen,

Bedankt voor de vlotte oplossing, nu werkt het prima met de nieuwe link..

Sus

2018-04-23 13:14 GMT+02:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:

> Hi Sus,
>
> (EN below)
>
> Ik heb het in orde gebracht. in de XML kan je definieren dat de export
> niet geupload mag worden, daar stond 'upload=no' ipv 'upload=false' en er
> is recentelijk 'never' bijgekomen, sindsdien geeft JOSM een fout op die
> 'no' , voordien werkte dat gewoon, nu niet meer.
>
> De HTTPS versie van aptum werkt niet goed in combinatie met JOSM voor een
> resem technische redenen (+ lokale aanpassingen aan JOSM settings) , dus de
> enige echte die zeker moet werken voor iedereen is :
>
> http://crab-import.osm.be
>
> Bedankt voor de melding .
>
>
> ---
>
> I resolved the problem with exporting data, in the XML that is being
> exported we define a field called 'upload' and used to give it a value of
> 'no'.  So upload=no , which stopped working after another option got
> introduced : upload=never.  Since then the latest releases of JOSM started
> giving errors when you use upload=no as it should have been upload=false
> instead officially.
>
> the HTTPS version of the crab-import tool will not work, due to a number
> of technical reasons (+ local setting changes), so the one and only link
> that should definitely work is the non-https one.
>
> http://crab-import.osm.be
>
> Thanks for the headsup,
>
> Glenn
>
>
>
>
> On 23-04-18 10:54, Sus Verhoeven wrote:
>
> Het lukt mij niet meer de Crab gegevens in te laden in JOSM, enkel de
> straatgegevens van OSM worden nog ingeleladen als ik op een straatnaam
> klik. De gegevens zijn wel bijgewerkt tot 2018-03-26 .
> Ik gebruik http://aptum.bitless.be/
> Is er iets mis of doe ik iets mis ?
>
> Sus
>
>
> ___
> Talk-be mailing 
> listTalk-be@openstreetmap.orghttps://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Crab Addr import tool

2018-04-23 Per discussione Sus Verhoeven
Ik moet terug tot versie 13265 wil het werken.

Sus

2018-04-23 13:29 GMT+02:00 Sus Verhoeven <sus...@gmail.com>:

> Ik gebruik altijd de laatste versie van JOSM, nu 13576.
> Ik ben wel een tijdje inactief geweest.
>
> Sus
>
> 2018-04-23 11:52 GMT+02:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:
>
>> You need to use http://crab-import.osm.be/  or
>> https://crab-import.osm.be/
>>
>> Ik kan bevestigen dat er een probleem is bij het exporteren , blijkbaar
>> aanvaard JOSM de web request niet meer (JOSM heeft een interne webserver)
>>
>> Kan je uw JOSM versie eens doorgeven aub ?  Heb je recentelijk een
>> upgrade gedaan ?
>>
>> Glenn
>>
>>
>> On 23-04-18 10:54, Sus Verhoeven wrote:
>>
>> Het lukt mij niet meer de Crab gegevens in te laden in JOSM, enkel de
>> straatgegevens van OSM worden nog ingeleladen als ik op een straatnaam
>> klik. De gegevens zijn wel bijgewerkt tot 2018-03-26 .
>> Ik gebruik http://aptum.bitless.be/
>> Is er iets mis of doe ik iets mis ?
>>
>> Sus
>>
>>
>> ___
>> Talk-be mailing 
>> listTalk-be@openstreetmap.orghttps://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>>
>>
>>
>> ___
>> Talk-be mailing list
>> Talk-be@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>>
>>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Crab Addr import tool

2018-04-23 Per discussione Sus Verhoeven
Ik gebruik altijd de laatste versie van JOSM, nu 13576.
Ik ben wel een tijdje inactief geweest.

Sus

2018-04-23 11:52 GMT+02:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:

> You need to use http://crab-import.osm.be/  or https://crab-import.osm.be/
>
> Ik kan bevestigen dat er een probleem is bij het exporteren , blijkbaar
> aanvaard JOSM de web request niet meer (JOSM heeft een interne webserver)
>
> Kan je uw JOSM versie eens doorgeven aub ?  Heb je recentelijk een upgrade
> gedaan ?
>
> Glenn
>
>
> On 23-04-18 10:54, Sus Verhoeven wrote:
>
> Het lukt mij niet meer de Crab gegevens in te laden in JOSM, enkel de
> straatgegevens van OSM worden nog ingeleladen als ik op een straatnaam
> klik. De gegevens zijn wel bijgewerkt tot 2018-03-26 .
> Ik gebruik http://aptum.bitless.be/
> Is er iets mis of doe ik iets mis ?
>
> Sus
>
>
> ___
> Talk-be mailing 
> listTalk-be@openstreetmap.orghttps://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


[OSM-talk-be] Crab Addr import tool

2018-04-23 Per discussione Sus Verhoeven
Het lukt mij niet meer de Crab gegevens in te laden in JOSM, enkel de
straatgegevens van OSM worden nog ingeleladen als ik op een straatnaam
klik. De gegevens zijn wel bijgewerkt tot 2018-03-26 .
Ik gebruik http://aptum.bitless.be/
Is er iets mis of doe ik iets mis ?

Sus
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] CRAB-adressen met underscore

2017-07-26 Per discussione Sus Verhoeven
json
>  delete mode 100644 data/2610/oudestraatwi.json
>  delete mode 100644 data/2610/ringlaanbewi.json
>  delete mode 100644 data/2610/vaderlandstraatwi.json
>  delete mode 100644 data/2660/antverpiastraatho.json
>  delete mode 100644 data/2660/groenstraathowi.json
>  delete mode 100644 data/2660/heidestraatho.json
>  delete mode 100644 data/2660/kapelstraatho.json
>  delete mode 100644 data/2660/kloosterstraatho.json
>  delete mode 100644 data/2660/krijgsbaanho.json
>  delete mode 100644 data/2660/krugerstraatho.json
>  delete mode 100644 data/2660/leopoldleiho.json
>  delete mode 100644 data/2660/mariahenrittaleiho.json
>  delete mode 100644 data/2660/oudestraatho.json
>  delete mode 100644 data/2660/rodekruislaanho.json
>  delete mode 100644 data/2660/vanamstelstraatho.json
>  delete mode 100644 data/2660/weerstandlaanho.json
>  delete mode 100644 data/3290/wolvenstraat01.json
>  delete mode 100644 data/3290/wolvenstraat02.json
>  delete mode 100644 data/3470/krawatenstraat01.json
>  delete mode 100644 data/3470/krawatenstraat02.json
>  delete mode 100644 data/3473/krawatenstraat01.json
>  delete mode 100644 data/3473/krawatenstraat02.json
>  delete mode 100644 data/8460/oudebrugseweg01.json
>  delete mode 100644 data/8480/moerdijkstraat01.json
>  delete mode 100644 data/8480/moerdijkstraat02.json
>  delete mode 100644 data/8610/middenstraat01.json
>  delete mode 100644 data/8610/middenstraat02.json
>  delete mode 100644 data/9200/mechelsesteenweg02.json
>  delete mode 100644 data/9200/mespelarestraat01.json
>  delete mode 100644 data/9420/eetsvelde02.json
>  delete mode 100644 data/9970/vaartstraat02.json
>  delete mode 100644 data/9971/vaartstraat01.json
>
>
> Glenn
>
> On 10-07-17 13:07, Sus Verhoeven wrote:
> > Hooi Glenn,
> >
> > Dat zou fijn zijn.
> > Ik ben bezig in Heusden-Zolder 3550 en daar zijn tal van gevallen.
> > Schijnbaar is men afgestapt van het A,B,C systeem.
> > Op voorhand bedankt.
> >
> > Sus
> >
> > 2017-07-10 12:10 GMT+02:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be
> > <mailto:gl...@byte-consult.be>>:
> >
> >
> >
> >
> > On 08-07-17 15:16, joost schouppe wrote:
> > > Juist, die had ik nog niet gecheckt!
> > > Ik denk dat het correcte inderdaad is om in huisnummers met een
> > > underscore (een bisnummer dus, oftewel een volwaardig huisnummer,
> niet
> > > een busnummer) die te vervangen door een slash. Maar ik ben er niet
> > > helemaal zeker of dat in heel Vlaanderen van toepassing is.
> > >
> > > Maar de Crab import tool houdt daar dan helemaal geen rekening mee?
> >
> > Ik zal het nakijken/fixen indien nodig. Ik heb zelf een case hier in
> de
> > buurt, tx voor de background info over die underscores, ik wacht
> meestal
> > gewoon tot crab gefixt is, vaak is het in wijken waar druk verkaveld
> > wordt.
> >
> > Moet niet te moeilijk zijn om dit op te lossen.
> >
> > Glenn
> >
> >
> >
> > >
> > > Op 8 jul. 2017 10:46 schreef "Sus Verhoeven" <sus...@gmail.com
> > <mailto:sus...@gmail.com>
> > > <mailto:sus...@gmail.com <mailto:sus...@gmail.com>>>:
> > >
> > > Hooi,
> > >
> > > Die underscore geeft ook problemen in de housenumbers, onze
> crab
> > > import tool
> > "http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AGIV_CRAB_Import
> > <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AGIV_CRAB_Import>
> > > <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AGIV_CRAB_Import
> > <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AGIV_CRAB_Import>>" geeft die
> > > adressen terug als fout zijnde, wat vervelend is wanneer men
> een
> > > straat wil afwerken.
> > > OSMAND erkent die adressen niet, ook vervelend.
> > > De validator van Bpost neemt ze wel aan, maar vervangt de
> > underscore
> > > door een slash.
> > >
> > > Sus
> > >
> > >
> > > 2017-07-07 18:49 GMT+02:00 joost schouppe
> > <joost.schou...@gmail.com <mailto:joost.schou...@gmail.com>
> > > <mailto:joost.schou...@gmail.com
> > <mailto:joost.schou...@gmail.com>>>:
> > >
> > > Hoi,
> > >
> > > In het CRAB zie je soms adressen van de vorm Straatnaam_12,
> > > Straatnaam_AB of zelf Straatnaam_ABCD. Dit is niet de
&

Re: [OSM-talk-be] CRAB-adressen met underscore

2017-07-10 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi Glenn,

Dat zou fijn zijn.
Ik ben bezig in Heusden-Zolder 3550 en daar zijn tal van gevallen.
Schijnbaar is men afgestapt van het A,B,C systeem.
Op voorhand bedankt.

Sus

2017-07-10 12:10 GMT+02:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:

>
>
>
> On 08-07-17 15:16, joost schouppe wrote:
> > Juist, die had ik nog niet gecheckt!
> > Ik denk dat het correcte inderdaad is om in huisnummers met een
> > underscore (een bisnummer dus, oftewel een volwaardig huisnummer, niet
> > een busnummer) die te vervangen door een slash. Maar ik ben er niet
> > helemaal zeker of dat in heel Vlaanderen van toepassing is.
> >
> > Maar de Crab import tool houdt daar dan helemaal geen rekening mee?
>
> Ik zal het nakijken/fixen indien nodig. Ik heb zelf een case hier in de
> buurt, tx voor de background info over die underscores, ik wacht meestal
> gewoon tot crab gefixt is, vaak is het in wijken waar druk verkaveld wordt.
>
> Moet niet te moeilijk zijn om dit op te lossen.
>
> Glenn
>
>
>
> >
> > Op 8 jul. 2017 10:46 schreef "Sus Verhoeven" <sus...@gmail.com
> > <mailto:sus...@gmail.com>>:
> >
> > Hooi,
> >
> > Die underscore geeft ook problemen in de housenumbers, onze crab
> > import tool "http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AGIV_CRAB_Import
> > <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AGIV_CRAB_Import>" geeft die
> > adressen terug als fout zijnde, wat vervelend is wanneer men een
> > straat wil afwerken.
> > OSMAND erkent die adressen niet, ook vervelend.
> > De validator van Bpost neemt ze wel aan, maar vervangt de underscore
> > door een slash.
> >
> > Sus
> >
> >
> > 2017-07-07 18:49 GMT+02:00 joost schouppe <joost.schou...@gmail.com
> > <mailto:joost.schou...@gmail.com>>:
> >
> > Hoi,
> >
> > In het CRAB zie je soms adressen van de vorm Straatnaam_12,
> > Straatnaam_AB of zelf Straatnaam_ABCD. Dit is niet de officiële
> > straatnaam, die is gewoon Straatnaam.
> >
> > De reden dat deze schrijfwijze bestaat, is puur een gevolg van
> > hoe CRAB ooit opgesteld is. Daarbij werd op sommige plaatsen
> > geen rekening gehouden met het feit dat binnen één gemeente
> > dezelfde straatnaam meerdere keren gebruikt kan worden. Adressen
> > hoeven immers niet uniek te zijn door de combinatie van
> > administratieve gemeente, straatnaam en huisnummer. Ze moeten
> > maar uniek zijn door óók de postcode mee te nemen.
> >
> > Uiteraard gaan we deze database-technische bijzonderheid niet
> > meenemen naar OpenStreetMap. Het gebeurt nochtans toch wel eens,
> > zie deze query:
> >
> > http://overpass-turbo.eu/s/qdE
> >
> > Voel je vrij deze straatnamen te corrigen, en geef de mappers
> > die dit gebruiken een seintje. Ik doe dit zelf wel voor de
> > mappers die dit in Antwerpen deden.
> >
> > Er zijn wel degelijk data-consumers die geen rekening houden met
> > de polygonen van de postzones om adressen uniek te maken. Maar
> > dat is natuurlijk het probleem van die data-consumers, niet van
> > de OpenStreetMap database.
> > Eventueel kan je adressen wel de tag addr:postcode meegeven.
> > Aangezien de postcode van adressen open data is, maar de
> > geometrie van postcodes niet, lijkt mij dat zeker voor
> > twijfelgevallen geen slecht idee.
> >
> > (verschillende mappers gaven aan dat deze straatnamen met een
> > underscore niet in OSM horen op ons chatkanaal Riot. Vandaar dat
> > ik dit als een conclusie presenteer. U ben steeds welkom op
> > Riot: https://riot.im/app/#/room/#osmbe:matrix.org
> > <https://riot.im/app/#/room/%23osmbe:matrix.org> )
> >
> > --
> > Joost Schouppe
> > OpenStreetMap
> > <http://www.openstreetmap.org/user/joost%20schouppe/> | Twitter
> > <https://twitter.com/joostjakob> | LinkedIn
> > <https://www.linkedin.com/pub/joost-schouppe/48/939/603> |
> Meetup <http://www.meetup.com/OpenStreetMap-Belgium/members/97979802/>
> >
> > ___
> > Talk-be mailing list
> > Talk-be@openstreetmap.org <mailto:Talk-be@openstreetmap.org>
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
> > <htt

Re: [OSM-talk-be] CRAB-adressen met underscore

2017-07-08 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi,

Die underscore geeft ook problemen in de housenumbers, onze crab import
tool "http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AGIV_CRAB_Import; geeft die
adressen terug als fout zijnde, wat vervelend is wanneer men een straat wil
afwerken.
OSMAND erkent die adressen niet, ook vervelend.
De validator van Bpost neemt ze wel aan, maar vervangt de underscore door
een slash.

Sus


2017-07-07 18:49 GMT+02:00 joost schouppe :

> Hoi,
>
> In het CRAB zie je soms adressen van de vorm Straatnaam_12, Straatnaam_AB
> of zelf Straatnaam_ABCD. Dit is niet de officiële straatnaam, die is gewoon
> Straatnaam.
>
> De reden dat deze schrijfwijze bestaat, is puur een gevolg van hoe CRAB
> ooit opgesteld is. Daarbij werd op sommige plaatsen geen rekening gehouden
> met het feit dat binnen één gemeente dezelfde straatnaam meerdere keren
> gebruikt kan worden. Adressen hoeven immers niet uniek te zijn door de
> combinatie van administratieve gemeente, straatnaam en huisnummer. Ze
> moeten maar uniek zijn door óók de postcode mee te nemen.
>
> Uiteraard gaan we deze database-technische bijzonderheid niet meenemen
> naar OpenStreetMap. Het gebeurt nochtans toch wel eens, zie deze query:
>
> http://overpass-turbo.eu/s/qdE
>
> Voel je vrij deze straatnamen te corrigen, en geef de mappers die dit
> gebruiken een seintje. Ik doe dit zelf wel voor de mappers die dit in
> Antwerpen deden.
>
> Er zijn wel degelijk data-consumers die geen rekening houden met de
> polygonen van de postzones om adressen uniek te maken. Maar dat is
> natuurlijk het probleem van die data-consumers, niet van de OpenStreetMap
> database.
> Eventueel kan je adressen wel de tag addr:postcode meegeven. Aangezien de
> postcode van adressen open data is, maar de geometrie van postcodes niet,
> lijkt mij dat zeker voor twijfelgevallen geen slecht idee.
>
> (verschillende mappers gaven aan dat deze straatnamen met een underscore
> niet in OSM horen op ons chatkanaal Riot. Vandaar dat ik dit als een
> conclusie presenteer. U ben steeds welkom op Riot: https://riot.im/app/#/
> room/#osmbe:matrix.org )
>
> --
> Joost Schouppe
> OpenStreetMap  |
> Twitter  | LinkedIn
>  | Meetup
> 
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] CRAB tool data update - 2017-02-14

2017-02-14 Per discussione Sus Verhoeven
Iedereen heedt zijn gewoontes ;-)
Ik het begin ging dat inladen heel vlot, vandaar...
Aan de grensstreek met Nederland zijn er nog gemeentes waar weinig huizen
genummerd zijn. Dan werk ik liefst met de kaart die onder de lijst staat,
en click ik op de bollekes.
Zo gaat het meer geordend gehucht per gehucht dan met de straten
alfabetisch.
Ik zit nu bezig in Bocholt. Sinds de laatste versie van JOSM worden ook de
Nederlandse PDOK luchtfoto's automatisch ingeladen, die zijn soms recenter
dan de Vlaamse en gaan tamelijk diep in Belgie. Veel dieper dan de Vlaamse
in Nederlend.
 Ik vraag mij af of dat voor iedereen is? Ik dacht dat men de Vlaamse zelf
moest instellen

Sus


2017-02-14 20:54 GMT+01:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:

> On 14-02-17 20:17, Sus Verhoeven wrote:
> > Hooi Glenn,
> >
> > Ik overdrijg niet, eens ik de data binnengeladen heb gebruik ik die een
> > ganse dag, behalve nu met dat uitproberen.
> > Zelfs na sleepmode blijven die gegecens bewaard.
> > Met filters moet ik de server meermaals aanspreken, ik veroderstel dat
> > dat nog meer tijd kost.
>
> De oppervlakte is kleiner als je dit op basis van straten filtert.  Vele
> kleintjes maken een grote zeg maar gerust.
>
> De overpass query die in je browser wordt uitgevoerd wordt zwaarder,
> afhankelijk van hoe groot het gebied is, maar hij doet het maar 1 keer.
>
> Als je dan in bv Antwerpen alles tesamen opvraagt: dat is echt een pak
> data, grote oppervlakte dus 'zwaarder' voor de service.
>
> Voorlopig zie ik geen oplossing door de beperking van de alternatieve
> Overpass services.
>
> Zelf werk ik veel kleinerschaliger, maar ik snap dat je op een bepaald
> punt het overzicht wil zien van wat er nog te fixen valt.  Die kleurtjes
> maken het aantrekkelijk om het resultaat van je werk te bekijken, ik doe
> het ook wel eens maar als dat langer duurt ga ik een tas koffie halen.
>
> Ik woon in een relatief kleine gemeente en heb praktisch alles compleet
> gemaakt, Mechelen is ook al redelijk goed in orde wat betreft de
> binnenstad, maar die volledig laden is bijna niet te doen. Ik werk dan
> alles alfabetisch af. (A*, B* , etc)
>
> Ook al is Overpass net gemaakt om van die massieve queries aan te
> kunnen, het is economischer en optimaler om het in stukjes te kappen.
>
> Ergens tussenin ligt wss het meest optimale, een straat of 10,20 a 30
> gok ik.  Je zal nooit klachten krijgen dat je teveel kleine queries doet
> in alle geval.  De hoeveelheid ervan is minder van belang dan het
> 'gewicht' ervan.
>
> Ik zal het toch eens bekijken of we het optimaler kunnen maken al zal
> dat niet voor deze maand zijn.
>
> Glenn
>
>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] CRAB tool data update - 2017-02-14

2017-02-14 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi Glenn,

Ik overdrijg niet, eens ik de data binnengeladen heb gebruik ik die een
ganse dag, behalve nu met dat uitproberen.
Zelfs na sleepmode blijven die gegecens bewaard.
Met filters moet ik de server meermaals aanspreken, ik veroderstel dat dat
nog meer tijd kost.
In ieder geval, bedankt voor de moeite.

Sus


2017-02-14 19:44 GMT+01:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:

> On 14-02-17 18:40, Sus Verhoeven wrote:
> > Bedankt iedereen voor de snelle antwoorden waarvan er enkele boven mijn
> > petje gingen en vooral aan Glenn voor de aanpassing van de data; maar
> > uiteindelijk gaat het nog niet sneller. ;-(
>
> Hi Sus,
>
> Ik heb de duitse versie terug moeten aanzetten.  De Franse overpass
> service laat niet toe dat we deze gebruiken op de huidige manier.
>
> Meer bepaald, CORS(*) restricties zijn van toepassing, zowel op de
> Russische als de Franse overpass service.
>
> Volgens mij doe je toch teveel straten in 1 keer, als ik een straat of
> 10 filter dan komt het wel snel genoeg terug.
>
> Vergeet niet dat dit een privelege is om hem te gebruiken, geen recht.
> Wij hebben de verantwoordelijkheid om er spaarzaam mee om te gaan, we
> betalen er geen bal voor.  Community sponsored dus.
>
> Probeer uw straatlijst klein te houden ipv steeds ganse gemeente te
> analyseren.
>
> Glenn
>
>
> * https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-origin_resource_sharing
>
>
> >
> > Sus
> >
> > 2017-02-14 17:04 GMT+01:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be
> > <mailto:gl...@byte-consult.be>>:
> >
> > Hallo
> >
> > In een van men vorige posts zei ik dat ik de tool niet vond om de
> data
> > te processen, maar niets was minder waar.  Alles was proper
> > gedocumenteerd, dus heb ik maar even een processing opgestart.
> >
> > Nieuwe CRAB data is processed en staat ter beschikking hier:
> > http://aptum.bitless.be/
> >
> > Pull request is ook aangemaakt , zie
> > https://github.com/aptum/aptum.github.io/pulls
> > <https://github.com/aptum/aptum.github.io/pulls> voor de status
> hiervan.
> >
> > Als deze wordt aanvaard en uitgerold wordt naar de originele site
> zal de
> > data ook hier te zien zijn later:
> > http://crab-import.osm.be/import.html
> > <http://crab-import.osm.be/import.html>
> >
> > Vergeet uw partner(s) niet vandaag met al die recente data
> >
> >
> > 
> >
> > Hello
> >
> > In one of my latest posts I claimed to be lacking the proper tools to
> > process the data but I was incorrect, everything was there to do this
> > succesfully so I went ahead and started a processing job to create an
> > update.
> >
> > New CRAB data has been processed and is at your service using the
> > following url : http://aptum.bitless.be/
> >
> > A pull request has been created on github to feed those updates back
> to
> > the original tool, once this has been processed and rolled out, the
> data
> > should become available on the original site @
> > http://crab-import.osm.be/import.html
> > <http://crab-import.osm.be/import.html>
> >
> > You can view the pull request status here:
> > https://github.com/aptum/aptum.github.io/pulls
> > <https://github.com/aptum/aptum.github.io/pulls>
> >
> > Don't forget to buy your spouse flowers/beer depending on what works
> for
> > you!
> >
> > Mvg,
> >
> > Glenn
> >
> >
> > ___
> > Talk-be mailing list
> > Talk-be@openstreetmap.org <mailto:Talk-be@openstreetmap.org>
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
> > <https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be>
> >
> >
> >
> >
> > ___
> > Talk-be mailing list
> > Talk-be@openstreetmap.org
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
> >
>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] CRAB tool data update - 2017-02-14

2017-02-14 Per discussione Sus Verhoeven
Bedankt iedereen voor de snelle antwoorden waarvan er enkele boven mijn
petje gingen en vooral aan Glenn voor de aanpassing van de data; maar
uiteindelijk gaat het nog niet sneller. ;-(

Sus

2017-02-14 17:04 GMT+01:00 Glenn Plas :

> Hallo
>
> In een van men vorige posts zei ik dat ik de tool niet vond om de data
> te processen, maar niets was minder waar.  Alles was proper
> gedocumenteerd, dus heb ik maar even een processing opgestart.
>
> Nieuwe CRAB data is processed en staat ter beschikking hier:
> http://aptum.bitless.be/
>
> Pull request is ook aangemaakt , zie
> https://github.com/aptum/aptum.github.io/pulls voor de status hiervan.
>
> Als deze wordt aanvaard en uitgerold wordt naar de originele site zal de
> data ook hier te zien zijn later: http://crab-import.osm.be/import.html
>
> Vergeet uw partner(s) niet vandaag met al die recente data
>
>
> 
>
> Hello
>
> In one of my latest posts I claimed to be lacking the proper tools to
> process the data but I was incorrect, everything was there to do this
> succesfully so I went ahead and started a processing job to create an
> update.
>
> New CRAB data has been processed and is at your service using the
> following url : http://aptum.bitless.be/
>
> A pull request has been created on github to feed those updates back to
> the original tool, once this has been processed and rolled out, the data
> should become available on the original site @
> http://crab-import.osm.be/import.html
>
> You can view the pull request status here:
> https://github.com/aptum/aptum.github.io/pulls
>
> Don't forget to buy your spouse flowers/beer depending on what works for
> you!
>
> Mvg,
>
> Glenn
>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] (no subject)

2017-01-13 Per discussione Sus Verhoeven
Of niet meer durven mappen. ;-)

Sus

2017-01-13 16:55 GMT+01:00 Santens Seppe :

> Even binnenkijken in Marc zijn diepste zielenroerselen :-)
> Maar wel een erg nuttige uitleg vind ik, bedankt! En nu nog alles
> verbeteren wat we ooit verkeerd gemapt hebben :-)
>
> Seppe
>
> -Oorspronkelijk bericht-
> Van: Marc Gemis [mailto:marc.ge...@gmail.com]
> Verzonden: vrijdag 13 januari 2017 14:14
> Aan: OpenStreetMap Belgium
> Onderwerp: [OSM-talk-be] (no subject)
>
> Sorry voor de lange mail, maar het is toch slecht weer, dus heb je wat om
> te lezen :-)
>
> Jasper,
>
> De oorspronkelijke betekenis van landuse=forest was een bosgebied waarvan
> het hout gekapt wordt voor industriële doeleinden (bosbouw).
> Daarnaast had je natural=wood voor natuurlijk, niet onderhouden bos.
> Omdat het meeste bos hier niet meer natuurlijk is, maar aangeplant en
> onderhouden zijn meer mensen landuse=forest beginnen gebruiken. Hoewel niet
> elk onderhouden bos echt voor bosbouw is.
>
> Verder plakken sommige mappers gewoon op alles wat op een luchtfoto op een
> groepje bomen lijkt als landuse=forest. Er is geen echte tag voor een
> groepje bomen.
>
> Het volgende probleem is dan dat ook bosjes, zonder echte bomen maar met
> grote struiken via luchtfoto's als landuse=forest worden gemapped.
>
> Dit laatste kan je verhelpen door natural=scrub te gebruiken, ook voor
> struiken in meer stedelijke gebieden, ik denk dus ook voor het stukje grond
> dat jij aangeeft. scrub wordt ook wel als struikgewas of kreupelhout
> vertaalt (google translate). Dus dat pas wel.
>
> Dus in jouw geval zou natural=scrub beter zijn dan landuse=forest , toch
> als er meer struiken zijn dan bomen. Maar wat als er dan toch wat onderhoud
> aan te pas komt ?
>
> Voor je golf terrein, de belangrijkste tag daar is  leisure=golf
> natuurlijk. Ik zou nu voor landcover=trees gaan. Het is helemaal geen
> bosbouw, noch een bos. Dat het niet op de standaard kaart komt, het zij zo.
> Als er genoeg landcover tags gebruikt worden, gaan ze die ook wel tonen.
>
> Over het verschil tussen landcover=grass en landuse=grass Landuse zou het
> gebruik van het land moeten aangeven. Hier wonen mensen, hier werken ze,
> hier wordt gerecreëerd, hier wordt aan landbouw of veeteelt gedaan, enz.
> Maar wat is "hier wordt aan gras gedaan" ? Vandaar dat landuse=grass niet
> echt juist is, misschien enkel voor gebieden waar graszodes geteeld worden.
> Maar omdat het op de kaart getoond wordt, zie je landuse=grass overal
> verschijnen. (ipv het correctere landcover=grass)
>
> Landcover slaat op wat je op de grond vindt.
>
> Volgens mij moet in een ideale OSM map, elke plek op aarde [1] tot 2
> polygonen behoren:
> eentje met een landuse tag een eentje met een landcover tag. De ene geeft
> de bestemming aan, de andere wat je op de grond vindt. En dan kan je ook
> nog in sommige gevallen het type recreatie (leisure) of faciliteiten
> (amenity), etc. daarboven op gaan mappen.
>
> Dus voor een park
> - leisure=park (doen we nu al)
> - landuse=xxx (nog te definiëren)
> - dan voor verschillende delen landcover=trees of grass of bushes of sand,
> rocks, etc.
> -
> Momenteel mappen we meestal enkel leisure=park, en misschien al eens een
> landuse=grass of forest.
>
>
> Bij een woning met tuin
> - landuse=residential
> - landcover (zoals bij park) voor de tuin, misschien voor oprit, de plek
> van het huis, terras, e.d. nog andere landcovers Dus hier geen
> landuse=forest om de tuin aan te duiden. Er is geen bosbouw, er is ook geen
> bos om te recreëren, dus waarom landuse=forest ? Dat is taggen voor de
> renderer [1].
>
> Dat is volgens mij het doel van de landcover, om los van het gebruik
> bomen, struiken enz te kunnen aangeven. En dan kan landuse=forest terug
> voor bosbouw gebruikt worden. Eventueel kan het ook gebruikt worden voor
> bossen met een recreatieve of natuurbeschermende bestemming.
>
> Landcovers kunnen nooit overlappen. Ik heb nog niet hard genoeg nagedacht
> over landuses.
>
> Maar daar zijn we nog helemaal niet. En is het nu een zootje :-)
>
> m
>
> p.s.  Een van de problemen waar ik regelmatig mee worstel is dat je goed
> moet nadenken over de betekenis van een woord voor je het kan mappen. Wat
> is een park ? Wat is een tuin ? (of iets heel anders: ) wat is een
> parking/parkeerterrein ? (dit is niet hetzelfde als een
> parkeerplaats)
> p.s.  Ik ben al een half jaar aan het nadenken over dit thema, ik had me
> er vroeger nooit zo bezig gehouden met het mappen van
> landuse/landcover/natural, maar ik zag teveel fouten of gewijzgde
> situtaties en wou weten hoe ik ze kon verbeteren. Dan begin je te lezen
> over het thema, vragen op mailing lists te volgen,  en dan ben je nog niet
> wijzer.
> p.s. Joost, je schreef ooit dat het gemakkelijker wordt als je meer weet
> over OSM, maar dat is niet waar, zie de vorige p.s. :-)
>
> [1] toch in de bewoonde wereld, op Antartica is landuse misschien niet
> nodig [2] 

Re: [OSM-talk-be] straten zonder naam

2016-10-28 Per discussione Sus Verhoeven
Ik heb een volledige herinstallatie van mijn laptop moeten doen en hier was
het ook zo.
De AGIV beelden zijn ik gaan halen op
https://overheid.vlaanderen.be/producten-diensten/grootschalig-referentiebestand-grb
Gewoon op de gewenste map klikken en het adres in de browser in JOSM
invoeren.
Het beste vindt ik de WTMS.
De crab gegevens laad ik via de tool van Sander.

Sus

2016-10-26 18:51 GMT+02:00 Guy Vanvuchelen :

> Zowel onder windwos 10 als onder UnixMint zie ik met JOSM (10966 van
> 5/9/2016) standaard alleen (wat Vlaanderen betreft): AGIV
> (Vlaanderen/Flanders) most recent aerial images (winter) en AGIV aerial
> imagery 10 cm 2013-15.
> De kaarten die ik met +WMS inlaad werken niet.
>
> Guy Vanvuchelen
>
> -Oorspronkelijk bericht-
> Van: Verhoeven Fr [mailto:sus...@gmail.com]
> Verzonden: woensdag 26 oktober 2016 18:07
> Aan: OpenStreetMap Belgium
> Onderwerp: Re: [OSM-talk-be] straten zonder naam
>
> In de laatste versies van JOSM zitten die WMS links ingebakken onder BE.
> Men moet ze wel aktiveren.
> Die werken hier normaal Onder Ubuntu en Win 10
>
> Sus
>
>
>
> Le 26/10/16 à 16:13, Guy Vanvuchelen a écrit :
> > Ik wil dat ook eens proberen. De style in JOSM krijg ik op mijn scherm.
> Maar waar haal ik GRB/CRAB?
> > Bij 'lagen' heb ik grb.agvi.be:GRB-Basiskaart maar die kan ik al een
> hele tijd niet meer inladen. Is er misschien ondertussen een alternatief.
> >
> > Guy Vanvuchelen
> >
> > -Oorspronkelijk bericht-
> > Van: Glenn Plas [mailto:gl...@byte-consult.be]
> > Verzonden: woensdag 26 oktober 2016 14:33
> > Aan: OpenStreetMap Belgium
> > Onderwerp: Re: [OSM-talk-be] straten zonder naam
> >
> > On 26-10-16 13:59, Marc Gemis wrote:
> >> Er is ook een style in JOSM voor wegen zonder naam:
> >> https://josm.openstreetmap.de/wiki/Styles/Noname
> > Yup, die staat altijd aan hier, precies een neonlamp zo een naamloze
> > ways nu  Maar ja, dan moet je wel JOSM gebruiken ;-)
> >
> > Ik ben ook bezig met Q/A op straat niveau (momenteel vooral in Brussel).
> >
> > Onlangs via Jakka nog een mooie case doorgekregen waarbij straten niet
> matchte met de straatnaam informatie van GRB imports (Stekene was
> testcase), kleine stukje uit conversatie:
> >
> > " ...
> > adding housenumbers to GRB buildings
> > https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.18656686628599/3.973452888322
> > 4085 Huizen met straatnaam Oostvaart Maar dichtsbijliggende straten
> > getagd
> > als: Pereboomsteenweg en Klein Sinaaistraat Zijn deze building
> streetname auto imports ?
> > "
> >
> > Dus onderzocht en idd, de namen in OSM waren fout, kleine stukken straat
> voor de huizen hadden een foute naam, goed opgemerkt van Jakka.
> >
> > http://www.openstreetmap.org/changeset/43083825
> >
> > Ik ben dus gaan zoeken in alle validators die ik kon vinden (Osmose
> > etc..) en geen enkele pikte deze fout op.  Ook JOSM niet, maar wel
> > visueel met de addres tags validator mapCSS
> >
> > https://josm.openstreetmap.de/josmfile?page=Styles/AddressValidator
> > p=1
> >
> > adhv GRB en wegenregister overlays konden die uit bron GRB afgeleid
> worden dat ze correct waren en OSM fout was.
> >
> > Glenn
> >
> >
> >
> >
> > ___
> > Talk-be mailing list
> > Talk-be@openstreetmap.org
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
> >
> >
> > ___
> > Talk-be mailing list
> > Talk-be@openstreetmap.org
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] AGIV CRAB import

2016-06-20 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi Sander,

Met een "/" in plaats van een  "_" zijn er geen missings meer, maar dat is
toch niet helemaal juist. Ik ga de anderen met een "_" maar laten.

Toch bedankt en groetjes.

Sus



2016-06-20 15:24 GMT+02:00 Sander Deryckere <sander...@gmail.com>:

> Met de import hebben we geprobeerd om het formaat uniform te houden. Een
> ik denk dat enkel nummers als 10/4 aanvaard worden, en niet 10_4.
>
> Kan je eens met dat formaat proberen? Mogelijk werkt dit ook nog niet
> meteen, en moet er nog iets aangepast worden aan de code.
>
> Mvg,
> Sander
> Op 20-jun.-2016 14:24 schreef "Sus Verhoeven" <sus...@gmail.com>:
>
>> Dag Sander,
>>
>> In Balen 2490 zijn er missings omdat men daar bis-numbers gebruikt in de
>> vorm van Nr_1, Nr_2, Nr_3, enz.. in plaats van NrA, NrB, NrC enz..
>> CRAB en OSM slikken die alsook de zoekfunctie van OSM.
>>  Zie:
>> http://www.openstreetmap.org/way/139379759#map=19/51.15796/5.16556
>> In de Hoolsterberg alleen zijn er  een tiental.
>> Is daar iets aan te doen ?
>>
>> Sus
>>
>> ___
>> Talk-be mailing list
>> Talk-be@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>>
>>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


[OSM-talk-be] AGIV CRAB import

2016-06-20 Per discussione Sus Verhoeven
Dag Sander,

In Balen 2490 zijn er missings omdat men daar bis-numbers gebruikt in de
vorm van Nr_1, Nr_2, Nr_3, enz.. in plaats van NrA, NrB, NrC enz..
CRAB en OSM slikken die alsook de zoekfunctie van OSM.
 Zie:
http://www.openstreetmap.org/way/139379759#map=19/51.15796/5.16556
In de Hoolsterberg alleen zijn er  een tiental.
Is daar iets aan te doen ?

Sus
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Adressen

2015-11-07 Per discussione Sus Verhoeven
Als alles goed werkt zijn die pointer gedeeltelijk groen of geel.

Maar nu werkt het, bedankt.

Sus

2015-11-07 19:48 GMT+01:00 Sander Deryckere :

>
> Op 7 november 2015 18:21 schreef Louis van Boeckel :
>
>> hij zegt dat er nog een query is???
>>
>
> Ga eens naar http://www.overpass-api.de/api/kill_my_queries , en probeer
> daarna opnieuw, maar wel lang genoeg wachten.
>
> @Sus Agiv kaart komt rechtstreeks van de Agiv servers, dus daar kunnen wij
> niets aan veranderen (het zou mooi zijn moest MapBox - of een ander bedrijf
> met snelle servers - die willen hosten, maar dat is nog niet het geval).
> Als je rode pointers krijgt, dan heb je waarschijnlijk de "load data" niet
> aangevinkt. Kan je de url even delen?
>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Adressen

2015-11-07 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi Sander,
Hier voor de 3920 loopt het ook mis, ik krijg enkel de eerste kolom en de
kaart onderaan met enkel rode pointers.
De waarden van de kolom kan men wel oproepen en in JOSM krijgen.

Ook de AGIV kaart en de fotos zijn de laatste dagen heel traag.

susvhv

2015-11-07 18:14 GMT+01:00 Sander Deryckere :

> En wat gebeurt er als je op "run" klikt (links boven)? Zie je dan de kerk
> oplichten?
>
> Op 7 november 2015 18:12 schreef Louis van Boeckel :
>
>> als op de link klik verschijnt er een kaart,ik zit niet op een netwerk.
>>
>> Op 7/11/2015 om 18:06 schreef Sander Deryckere:
>>
>> Dan is het een probleem met Overpass.
>>
>> Zit je op een gedeeld netwerk, of ben je een andere overpass query aan
>> het uitvoeren?
>>
>> Kan je een query rechtstreeks runnen, b.v. deze:
>> http://overpass-turbo.eu/s/cwI ?
>>
>> Op 7 november 2015 17:55 schreef Louis van Boeckel :
>>
>>> is altijd  het zelfde,alle straatnamen worden geladen plus alle adressen
>>> dan stopt het,geen missing adressen geen missing overlapping totaal niets.
>>>
>>> Op 7/11/2015 om 17:46 schreef Sander Deryckere:
>>>
>>> Daarnet schreef je "straatnamen en aantal adressen word geladen en dan
>>> blijft het bij loading hangen." , dus vroeg ik als altijd dezelfde
>>> straten geladen worden van een gemeente, of als dit verschilt per keer dat
>>> de pagina geladen wordt.
>>>
>>>
>>>
>>> Op 7 november 2015 17:35 schreef Louis van Boeckel :
>>>
 Op alle straten.

 Op 7/11/2015 om 17:33 schreef Sander Deryckere:

 Altijd op dezelfde straat van een gemeente (zo ja, dewelke)? Of is het
 willekeurig?



 ___
 Talk-be mailing 
 listTalk-be@openstreetmap.orghttps://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be




 --
 [image: Avast logo] 

 Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast
 antivirussoftware.
 www.avast.com 


 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


>>>
>>>
>>> ___
>>> Talk-be mailing 
>>> listTalk-be@openstreetmap.orghttps://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> --
>>> [image: Avast logo] 
>>>
>>> Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast
>>> antivirussoftware.
>>> www.avast.com 
>>>
>>>
>>> ___
>>> Talk-be mailing list
>>> Talk-be@openstreetmap.org
>>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>>>
>>>
>>
>>
>> ___
>> Talk-be mailing 
>> listTalk-be@openstreetmap.orghttps://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>>
>>
>>
>>
>> --
>> [image: Avast logo] 
>>
>> Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast
>> antivirussoftware.
>> www.avast.com 
>>
>>
>> ___
>> Talk-be mailing list
>> Talk-be@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>>
>>
>
> ___
> Talk-be mailing list
> Talk-be@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be
>
>
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Adressen

2015-11-07 Per discussione Sus Verhoeven
Deze link doet het goed:
http://aptum.bitless.be/?pcode=3920=true=

Bedankt Glen

Sus

2015-11-07 19:51 GMT+01:00 Glenn Plas <gl...@byte-consult.be>:

> Probeer deze link eens, bij mij werkt die prima.
>
> http://aptum.bitless.be/?pcode=3920=true=
>
> Als die niet werkt, dan zit het tussen jouw computer en overpass.  Als
> je dat wil troubleshooten, dan kan je best een REST client nemen.
>
> Bv in google chrome installeer je de plugin:
>
> https://chrome.google.com/webstore/detail/advanced-rest-client/hgmloofddffdnphfgcellkdfbfbjeloo/reviews?hl=en-US_source=ARC
>
> In die chrome plugin kan je dan openen en dan neem je de volgende GET
> request:
>
>
> >
> http://overpass-api.de/api/interpreter?data=%5Bout%3Ajson%5D%3Barea%5B%22boundary%22%3D%22postal_code%22%5D%5B%22postal_code%22%3D%223920%22%5D-%3E.area%3B(node%5B~%22%5Eaddr%3A(official_)%3Fhousenumber%24%22~%22.*%22%5D%5B%22addr%3Astreet%22%5D%5B%22addr%3Apostcode%22!~%22.%22%5D(area.area)%3Bway%5B~%22%5Eaddr%3A(official_)%3Fhousenumber%24%22~%22.*%22%5D%5B%22addr%3Astreet%22%5D%5B%22addr%3Apostcode%22!~%22.%22%5D(area.area)%3Brelation%5B~%22%5Eaddr%3A(official_)%3Fhousenumber%24%22~%22.*%22%5D%5B%22addr%3Astreet%22%5D%5B%22addr%3Apostcode%22!~%22.%22%5D(area.area)%3Bnode%5B~%22%5Eaddr%3A(official_)%3Fhousenumber%24%22~%22.*%22%5D%5B%22addr%3Astreet%22%5D%5B%22addr%3Apostcode%22%3D%223920%22%5D(area.area)%3Bway%5B~%22%5Eaddr%3A(official_)%3Fhousenumber%24%22~%22.*%22%5D%5B%22addr%3Astreet%22%5D%5B%22addr%3Apostcode%22%3D%223920%22%5D(area.area)%3Brelation%5B~%22%5Eaddr%3A(official_)%3Fhousenumber%24%22~%22.*%22%5D%5B%22addr%3Astreet%22%5D%5B%22addr%3Apostcode%22%3D%223920%22%5D(a
>  r
> ea.area)%3B)%3Bout%20center%3B
>
> En je lanceert die query.  Dan ga je zoeken achter een response status.
>
> Screenshots hier te bekijken:
>
> http://aptum.bitless.be/screenshots/overpass1.png
> http://aptum.bitless.be/screenshots/overpass2.png
>
> Voor dit degelijk op te lossen is het die status die mij interesseert,
> kunnen we uitsluitsel krijgen of overpass bij u werkt en/of waarom hij
> niet werkt.
>
> Glenn
>
>
> n 07-11-15 17:31, Sus Verhoeven wrote:
> > Hooi Sander,
> > Hier voor de 3920 loopt het ook mis, ik krijg enkel de eerste kolom en
> > de kaart onderaan met enkel rode pointers.
> > De waarden van de kolom kan men wel oproepen en in JOSM krijgen.
> >
> > Ook de AGIV kaart en de fotos zijn de laatste dagen heel traag.
> >
> > susvhv
> >
> > 2015-11-07 18:14 GMT+01:00 Sander Deryckere <sander...@gmail.com
> > <mailto:sander...@gmail.com>>:
> >
> > En wat gebeurt er als je op "run" klikt (links boven)? Zie je dan de
> > kerk oplichten?
> >
> > Op 7 november 2015 18:12 schreef Louis van Boeckel
> > <lodd...@telenet.be <mailto:lodd...@telenet.be>>:
> >
> > als op de link klik verschijnt er een kaart,ik zit niet op een
> > netwerk.
> >
> > Op 7/11/2015 om 18:06 schreef Sander Deryckere:
> >> Dan is het een probleem met Overpass.
> >>
> >> Zit je op een gedeeld netwerk, of ben je een andere overpass
> >> query aan het uitvoeren?
> >>
> >> Kan je een query rechtstreeks runnen, b.v. deze:
> >> <http://overpass-turbo.eu/s/cwI>http://overpass-turbo.eu/s/cwI
> ?
> >>
> >> Op 7 november 2015 17:55 schreef Louis van Boeckel
> >> <lodd...@telenet.be <mailto:lodd...@telenet.be>>:
> >>
> >> is altijd  het zelfde,alle straatnamen worden geladen plus
> >> alle adressen dan stopt het,geen missing adressen geen
> >> missing overlapping totaal niets.
> >>
> >> Op 7/11/2015 om 17:46 schreef Sander Deryckere:
> >>> Daarnet schreef je "straatnamen en aantal adressen word
> >>> geladen en dan blijft het bij loading hangen." , dus
> >>> vroeg ik als altijd dezelfde straten geladen worden van
> >>> een gemeente, of als dit verschilt per keer dat de pagina
> >>> geladen wordt.
> >>>
> >>>
> >>>
> >>> Op 7 november 2015 17:35 schreef Louis van Boeckel
> >>> <lodd...@telenet.be <mailto:lodd...@telenet.be>>:
> >>>
> >>> Op alle straten.
> >>>
> >>> Op 7/11/2015 om 17:33 schreef Sander Deryckere:
> >>>> Altijd op dezelfde straat van een gemeente (zo ja,
> >>>&g

Re: [OSM-talk-be] Adressen via AGIV Crab

2015-03-24 Per discussione Sus Verhoeven
Een andere mogelijkheid is de zonegrens, die in AGIV soms zichtbaar is als
gemeentegrens, op de juiste plaats te leggen in OSM. Dat werkt ook tal van
fouten weg. Het duurt wel een tijdje voor de resultaten weergegeven worden.
Hopelijk valt daar niets op te zeggen.

Groetjes

Sus



2015-03-20 8:33 GMT+01:00 Marc Gemis marc.ge...@gmail.com:


 2015-03-19 12:57 GMT+01:00 Verhoeven Fr sus...@gmail.com:

 - De grens die Sander gebruikte is fout ( men heeft die toch ook ergens
 anders gaan halen, mocht dat ?)


 ja, want AGIV heeft de expliciete toestemming gegeven. Hoewel het dan
 natuurlijk weer de vraag is waar hebben zij de data gehaald. En mogen zij
 die dat wel herverdelen.

 Is het wel zo dat de post belang heeft bij juiste postcodes ? Of hebben
 zij een bestand dat ze verkopen aan grote bedrijven waarmee ze geld
 verdienen. Dan zullen ze liever niet hebben dat je dat ook via een gratis
 tool kan (die gebaseerd is op hun data).
 In de UK en Canada lacht de post er dus niet mee. Daar mag je de postcodes
 niet van hun site halen.

 mvg

 m




___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Adressen via AGIV Crab

2015-03-17 Per discussione Sus Verhoeven
Ik heb met de import tools van Sander op de 3800 (Sint-Truiden) de
Amstenradelaan genummerd en alles verliep normaal., De gebouwen waren daar
al getekend.
Ik moet in OSM wel nadien tot het uiterste inzoomen om de nummers zichtbaar
te krijgen.Ook Nominatin kan er mee overweg. Alles is dus normaal, alhoewel
er daar nog meer dan 13.000 gebouven te nummeren zijn.
Op de import tools van Sander zijn de aanpassingen nog niet zichtbaar, maar
dat kan wel nog een tijdje duren.
Sander, hoe dikwijls per dag wordt die import tool aangepast ?
Ook in Crab zitten er fouten in de zone nummering, maar er is nog Bpost
voor de controle, ook voor missende huisnummers. Fouten op zonenummers in
CRAB gebeuren meestal op straten die een zonegrens overschreiden.

Ik zit nu terug rustig bezig op de 3582, nog ogeveer 1000 te gaan ;-)

Sus

Ik doe nu rustig verder opde 3582





2015-03-17 10:30 GMT+01:00 Sander Deryckere sander...@gmail.com:

 Oh, da's jammer.

 Misschien kunnen de adrespunten gebruikt worden om de postcodegrenzen te
 schatten? Ziet iemand dit zitten?

 Groeten,
 Sander



 Op 17 maart 2015 06:49 schreef Marc Gemis marc.ge...@gmail.com:

 In Limburg ontbreken nog veel postcode grenzen omdat er nog veel
 deelgemeente grenzen ontbreken.
 Dikwijls vallen die grenzen samen. 'k ben daar dus moeten stoppen met het
 toevoegen van postcode grenzen

 m

 2015-03-17 0:37 GMT+01:00 Erik Beerten ebe...@gmail.com:

  Voor Sint-Truiden zijn er nog geen postcode grenzen vastgelegd.
 Naast 3800 zijn ook 3803 en 3806 postcodes in Sint-Truiden.
 En er zijn veel deelgemeenten.

 Groeten,

 Erik

 Op 16-03-15 om 22:51 schreef Sander Deryckere:

 Mijn eerste idee is dat er iets fout is met de grenzen. De postcode
 grens is nodig om de correcte adressen uit OSM te halen. Als die ontbreekt,
 of niet correct is, dan kan overpass geen adressen vinden, waardoor alle
 staten dus op 0 blijven staan.

 Ik zal morgen eens kijken naar die grenzen, maar het probleem kan nog
 een eindje blijven bestaan. Overpass is niet zo snel met het updaten van
 gebieden als met het updaten van andere objecten, omdat het wat meer
 rekenkracht vraagt om vanuit een OSM relatie een geografisch gebied te
 maken. Ik verwacht dat er dus enkele dagen vertraging op kunnen zitten.

 Groeten,
 Sander
 Op 16-mrt.-2015 21:09 schreef Guy Vanvuchelen 
 guy.vanvuche...@gmail.com:

  De laatste maanden maak ik dankbaar gebruik van de mogelijkheid om
 adressen in te brengen. Iemand maakte mij de opmerking dat in Sint-Truiden
 geen enkel adres ingebracht is. Daar wilde ik wel iets aan doen. Dus begon
 ik met de straat met de meeste adressen: de Luikersteenweg. Voor wie die
 straat kent, het was met niet te doen om de ‘uitstalramen’! Nadat ik een
 honderdtal adressen ingebracht had wilde ik bewijzen dat de teller niet
 meer op nul stond…maar er was niets gewijzigd. Dan heb ik enkele straten
 met weinig (of slechts 1 huis) ingebracht maar ook nu blijkt er niets te
 wijzigen. Eigenaardig genoeg kwam ik straten tegen waar slechts één huis
 ontbreekt terwijl er wel 20 huizen ontbreken (Halingenstraat bijvoorbeeld).

 Kan iemand dat verklaren? Sint-Truiden heeft postcode 3800.



 Guy Vanvuchelen



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing 
 listTalk-be@openstreetmap.orghttps://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Adressen via AGIV Crab

2015-03-17 Per discussione Sus Verhoeven
Een middel is voor elke straat éénmaal Bpost op te roepen, die geeft het
goede zonenummer., Zelden heeft een straat 2 zonenummers, en in dat geval
geeft men de uiteinden op. En stillaan zou de zone grens zichtbaar worden.
De Amstenradelaan ligt in 3800.

Sus

2015-03-17 15:41 GMT+01:00 Sander Deryckere sander...@gmail.com:



 Op 17 maart 2015 15:04 schreef Sus Verhoeven sus...@gmail.com:

 Ik heb met de import tools van Sander op de 3800 (Sint-Truiden) de
 Amstenradelaan genummerd en alles verliep normaal., De gebouwen waren daar
 al getekend.
 Ik moet in OSM wel nadien tot het uiterste inzoomen om de nummers
 zichtbaar te krijgen.Ook Nominatin kan er mee overweg. Alles is dus
 normaal, alhoewel er daar nog meer dan 13.000 gebouven te nummeren zijn.
 Op de import tools van Sander zijn de aanpassingen nog niet zichtbaar,
 maar dat kan wel nog een tijdje duren.
 Sander, hoe dikwijls per dag wordt die import tool aangepast ?


 De OSM data komt live van Overpass iedere keer dat je de pagina vernieuwt
 of op Update klikt. En normaal heeft overpass slechts enkele minuten
 vertraging (hoewel er natuurlijk op iedere server wel eens grotere
 vertragingen voorkomen).

 Het probleem is echter dat er geen postcode grens bestaat in Sint-Truiden
 (zoals https://www.openstreetmap.org/relation/3366823 voor postcode
 8840). Sint-Truiden zelf heeft 3 postcodes, en een adres is maar
 gedefinieerd onder een postcode (twee verschillende huizen in Sint-Truiden
 kunnen perfect hetzelfde huisnummer hebben en dezelfde straatnaam, maar een
 verschillende postcode).

 Ik heb geprobeerd om ook addr:postcode als tag toe te staan, maar dan werd
 de overpass query verschrikkelijk traag (die moest immers alle adressen in
 Vlaanderen gaan filteren.

 De enige mogelijkheid is dus om die grenzen te tekenen (ook al zijn ze
 slechts bij benadering), en dan zal Sint-Truiden meteen heel wat groener
 zijn.


 Ook in Crab zitten er fouten in de zone nummering, maar er is nog Bpost
 voor de controle, ook voor missende huisnummers. Fouten op zonenummers in
 CRAB gebeuren meestal op straten die een zonegrens overschreiden.

 Ik zit nu terug rustig bezig op de 3582, nog ogeveer 1000 te gaan ;-)

 Sus

 Ik doe nu rustig verder opde 3582


 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] wadi

2015-03-06 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi Jorieke
Een probleem van de wadi's is dat de satbeelden waarschijnlijk in het droge
seizoen opgenomen zijn, al staat er in sommigen nog wat water. Op de
hoofdwegen is er gewoonlijk wel een zichtbare brug als ze een wadi kruisen.
De meeste 'farmlands' liggen wel in de buurt van de wadis en ik
veronderstel dat ze in het regenseizoen wel belangrijk zijn.
De meeste mappers mappen in de dorpen enkel gebouwen met een platen dak en
verwaarlozen al de gebouwen met strooien daken, vooral de hutten. Op de
foto's lijken die toch even belagrijk.
Is het waar dat in de dorpen de mannen soms tot vier vrouwen hebben en dat
deze telkens een andere hut krijgen ?
Sommigen mappen die hutten met een speciale hut tag, maar ik denk dat dat
fout is , dietag  is toch meer bedoeld voor berghutten?

Ik heb ook opgemerkt dat er een overlap is van het noorderlijk deel van de
zone #794 en een andere zone zuidelijk van Bamako. Dat kan wel vervelend
zijn. Het nummer kan ik nu niet vinden maar ik kan het wel opzoeken.

In ieder geval, een goede reis.

Sus

2015-03-05 22:02 GMT+01:00 Jorieke Vyncke jorieke.vyn...@gmail.com:

 Dag Sus,

 Super dat je nog aan het mappen bent geweest voor HOT!
 't is inderdaad niet altijd gemakkelijk om te mappen in Afrika of ergens
 anders waar de context helemaal anders is dan wij gewoon zijn.
 En als ik de linken lees die jullie doorstuurden denk ik inderdaad ook dat
 Glenn en Marc gelijk hebben.

 Trouwens het toeval wil dat ik binnen twee weken in Mali ben! Dus ik ga
 een keertje goed uitkijken voor wadi's of seizoensgebonden rivieren en
 meertjes voor je.

 Groetjes, Jorieke



 Op 4 maart 2015 20:48 schreef Marc Gemis marc.ge...@gmail.com:

 er is wat discussie op de tagging mailing list aan vooraf gegaan:
 http://gis.19327.n5.nabble.com/waterway-wadi-problem-tt5829991.html#none

 mvg

 m

 2015-03-04 18:48 GMT+01:00 Sus Verhoeven sus...@gmail.com:

 Hooi,
 Na de mapparty in Antwerpen ben ik nog bezig geweest in Mali #794 en heb
 er enkele wadi's gemapt.  Toen stond de Wadi nog vermeld onder de
 waterways. Daarna stelde ik vast dat een andere mapper sommige van  deze
 wadi's  veranderd had in *stream*  en*.* intermittent
 https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:intermittent=yes
 IK ben terug  de wiki gaan bekijken onder Waterways en daar is van wadi
 geen sprake meer.  Er is nog wel een item wadi
 https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:waterway%3Dwadi
 met de melding: Dont'use
 In Eid wordt wadi niet meer vermeld onder waterways, maar in de nieuwe
 versie van JOSM staat wadi nog steeds.
 Wie kan hier iets aan doen ? Dat melden ligt boven mijn petje.


 En Bref:
 D'après le wiki waterway:wadi  en Français Oued semble avoir avoir été
 abandonné et remplace par stream ou river  et  intermittent
 https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:intermittent=yes
 On ne retrouve plus wadi dans Eid mais il est toujours présent dans la
 nouvelle version de JOSM.
 Qui peut rectrfier la chôse? Ceci me dépasse.

 susvhv





 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


[OSM-talk-be] wadi

2015-03-04 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi,
Na de mapparty in Antwerpen ben ik nog bezig geweest in Mali #794 en heb er
enkele wadi's gemapt.  Toen stond de Wadi nog vermeld onder de waterways.
Daarna stelde ik vast dat een andere mapper sommige van  deze wadi's
veranderd had in *stream*  en*.* intermittent
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:intermittent=yes
IK ben terug  de wiki gaan bekijken onder Waterways en daar is van wadi
geen sprake meer.  Er is nog wel een item wadi
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:waterway%3Dwadi
met de melding: Dont'use
In Eid wordt wadi niet meer vermeld onder waterways, maar in de nieuwe
versie van JOSM staat wadi nog steeds.
Wie kan hier iets aan doen ? Dat melden ligt boven mijn petje.


En Bref:
D'après le wiki waterway:wadi  en Français Oued semble avoir avoir été
abandonné et remplace par stream ou river  et  intermittent
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:intermittent=yes
On ne retrouve plus wadi dans Eid mais il est toujours présent dans la
nouvelle version de JOSM.
Qui peut rectrfier la chôse? Ceci me dépasse.

susvhv
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Mapper van de maand

2014-12-02 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi Sander,

Het invoeren van huisnummers moet men met het nodige korreltje zou nemen.
Ik gebruik reeds enkele tijd de script vanuit mijn luie zetel en het is
niet altijd makkelijk om een ganse straat zonder missings te mappen. Wat ik
al het meest ontdekt heb, buiten de fouten in CRAB zelf, zijn fouten in de
straatnamen, zelfs op plaatsen waar al de rest fatsoenlijk gemapt is, en
dan heb ik wel last met de relaties, die ik slecht beheer, als ik de
straatnaam volgens CRAB aanpas.

Elke methode om te nummeren heeft zijn nadelen. Deze week heb ik met CRAB
in Mol een pleintje ondekt van een vijftal huizen dat nog niet in OSM
stond. In AGIV GRB, extra uitgezomd, is de naam op die plaats ook niet te
vinden, maar er staan er wel de huisnummers in. Ter plaatse was en geen
enkele straatnaamplaat te bespeuren. Ik hoop dat het nu fatsoenlijk in OSM
staat.
Ik heb ook al in OSM een huis gevonden rond een CRABnummer op een plaats
waarvan de grond nog te koop is. ;-)

Wat volgens mij in de script nog zou nuttig zijn is naast het zonenummer de
naam van de gemeente. Ook de som van iedere kolom, dan heb ik een idee van
wat mij voor het zonenummer nog te wachten staat.

Groetjes

Sus



2014-12-02 13:37 GMT+01:00 Sander Deryckere sander...@gmail.com:

 Mooi werk.

 @Guy: We zijn wel tot de conclusie gekomen dat er in de data van AGIV ook
 wel veel fouten zitten. Dus gaat er niets boven manueel gemapte adressen.

 Momenteel zal de import zo zijn dat, als er manueel gemapte adressen zijn,
 en die komen overeen met de AGIV data, dan is zijn die adressen compleet,
 en moet er niemand nog naar kijken. En in ieder geval gaan we nooit manueel
 gemapte adressen verwijderen of aanpassen zonder controle.

 Bij mij komt de individuele mapper op de eerste plaats, en met de tools
 wil ik enkel het mappen van adressen eenvoudiger maken, zonder daarbij aan
 te zetten tot massa-importeringen of het mappen van plaatsen die je niet
 kent.

 Groeten,
 Sander

 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] import AGIV CRAB-data

2014-11-01 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi,
Leopoldsburg heeft 2 zonenummers, 3970 en 3971 (vroeger Heppen).
De Vaartstraat loopt door de 2 zones. Nummers 120 en 134 liggen in 3971,
maar 122,126, 128, 130 en 132 die er tussen liggen vindt men in 3970, wat
fout is, ook volgens Bpost.
Fout dus in CRAB.

Sus
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] import AGIV CRAB-data

2014-10-27 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi,s
Bij de  Balen Neetlaan wordt alles als missing opgegeven al is bijna alle
in orde met de goede zonenummers. De huizen met pare nummers staan op Mol
2400, de onpare staan op Balen 2490. Voor beide gemeenten draagt de baan
dezelfde naam. De gegevens komen wel fatsoenlijk binnen in JOSM.

Bij Mol 2400 op het Beneluxplein staan veel missing maar het zijn allemaal
garages. In de buurtstraten rondom zijn al de alleenstaande garages
genummerd en worden als missings opgegeven.

De link naar Sandert17 gaat voor het ogenblik niet meer.

Sus
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] import AGIV CRAB-data

2014-10-25 Per discussione Sus Verhoeven
Hooi,
Het is gefixt dank zij de script van Jo uw de goede uitleg.
Ik gebruik het enkel om de CRAP gegevens op het scherm te krijgen. Als het
te ingewikkeld wordt zet ik gewoon niets in OSM.
 Ze moeten maar bij de geburen gaan bellen. ;-)

Sus


2014-10-25 9:55 GMT+02:00 Sander Deryckere sander...@gmail.com:



 Op 25 oktober 2014 09:21 schreef Verhoeven Fr sus...@gmail.com:

  Hooi Sander,
 Hopelijk blijft uw tool as is beschikbaar.


 Momenteel wel, ik heb er geen kosten of onderhoud aan. Al het rekenwerk
 gebeurt door Overpass of door je eigen computer.


 Ik gebruik het nu in Leopoldsburg om de reeds vroeger door mij
 ingetekende huizen te nummeren samen met de GRB gegevens. Al de Crab data
 ligt in Leopoldsburg op  de perceel-centroid,  dus soms ver van de
 gebouwen, en de percelen zijn daar soms uitgestrekt.
 Ik heb ook al vastgesteld dat de AGIV mappers ook hun eigen stijl hebben,
 ( zoals bij OSM ;-)  ), en er volgens de regio verschillen zitten. In
 Agiv ligt het huisnummer, in dezelfde straat, soms op de gebouwen, soms op
 de percelen, zonder vaste regel. Ik leg ze i, OSM op de gebouwen.
 Het enige opmerking is dat het huisnummer op de tagnode heel klein is en
 soms moeilijk leesbaar, althans op een netbook


 Dat kan opgelost worden met de mapCSS van Jo:

 node[addr:housenumber]:new::
 housenumber
  {text-color: blue;
   font-size: 25;
   text:  tag(addr:housenumber);
   text-halo-radius: 2;
   text-offset-y: 30;}

 Kopieer deze CSS code naar een tekst bestand, en noem het b.v.
 huisnummers.mapcss. Dan ga je in JOSM naar View - Map pain styles - Map
 paint preferences. Daar klik je rechts op het +-teken, geef je een naam in,
 en laad je het huisnummers.mapcss bestand.

 Als je nu de stijl aanvinkt onder View - Map paint styles, dan zullen de
 huisnummers beter leesbaar zijn.

 Let wel op, die CSS is nog voorlopig, en zal misschien verbeterd worden in
 de toekomst (waar we dan verschillende types misschien verschillende
 kleuren kunnen geven).




 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] import AGIV CRAB-data

2014-10-25 Per discussione Sus Verhoeven
In Leopoldsburg 3970 op de Koningin-Louisalaan is er in CRAB een hele reeks
huizen met dubbele huisnummers niet op dezelfde plaats, in GRB staat er
maar een van deze reeksen.
Eigenaardig.

Sus
___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] Problemen met AGIV WMS

2014-02-25 Per discussione Sus Verhoeven
 Het is de server die niet kan volgens. In de voormiddag gaat alles
normaal, vanaf 16 uur begint het en wordt het slechter en slechter om
verbinding te krijgen. Eens men verbinding heeft  blijft ze werken, maar
trager  en trager. In de WE heeft men de ganse dag prijs. Ik denk dat er
dan te veel OSM'ers aan de link hangen. .-)
Die WMS wordt hoe langer hoe meer gekend. :-(
JOSM reageert niet altijd op dezelfde manier als er een time-out aankomt en
vraagt soms een paswoord, soms niet.

Sus


2014-02-25 21:05 GMT+01:00 Gilbert Hersschens gherssch...@gmail.com:

 Dat probleem met het paswoord kreeg ik lang geleden ook al eens. Door de
 wms link opnieuw te installeren kreeg ik het weg. Maar dat lukt vandaag dus
 ook niet ;-(

 Gilbert

 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


Re: [OSM-talk-be] De OSM/JOSM praatbarak is open

2013-10-19 Per discussione Sus Verhoeven
Bedankt  voor de voordrachten, ik heb weer wat bijgeleerd. Nu nog de bus op
;-).
Het was ook mijn eerste gebruik van Hangout. Hopelijk heb ik niet te veel
verstoord. Is daar een regelingin  voor het geluid. Het volume van beide
sprekers was nogal verschillend.


Misschien kan een volgende keer wat gezegd worden over de nieuwe Potlach op
OSM, of draagt die editor een andere naam ?

Sus




2013/10/19 Marc Gemis marc.ge...@gmail.com

 Ik vond het alvast een heel leerrijke sessie. Bedankt aan alle aanwezigen.

 Als iemand zin heeft om een klein verslagje op de Belgian Activity page te
 plaatsen, ga gerust je gang. Anders probeer ik het wel in een van de
 komende dagen.

 Een belangrijke vraag die aan bod kwam en waarom Ben misschien het
 antwoord kent: Tot voor kort waren er veel meer WMS gegevens beschikbaar
 bij AGIV. Is er een mogelijkheid die terug beschikbaar te maken ?

 En dan de toekomst van de praatbarak:

 proberen we zoiets iedere maand te laten doorgaan, maar dan moeten we wel
 telkens een topic hebben om over te praten, of houden we het gewoon op als
 er nood aan is ?

 Mogelijke topics:

 - nog wat meer JOSM: 'F', 'CTRL-'SHIFT'-G, A en AA, X + ALT-muisslepen,
 - meerdere lagen, splitsen van gebouwen
 - tips voor het toevoegen van meerdere tags
 - iemand die iets zinnig kan komen zeggen over aligneren van gebouwen en
 luchtfoto's
 - importeren van wikipedia gegevens van onroerend erfgoed
 - OpenData plugin voor importeren van gegevens
 - mogelijkheden voor het importeren van AGIV data onderzoeken

 buiten JOSM

 - waar vind ik OSM informatie (algemeen, taggen, ...)
 - welke kaarten zijn er zoal
 - hoe moeten we bv. parking:lanes interpreteren
 - Overpass API
 - Zelf kaarten maken met Leaflet, OpenLayers

  andere ?

 graag jullie commentaar over wat anders, beter kan, etc.

 groeten

 m




 2013/10/18 Jo winfi...@gmail.com

 Ik hoop dat jullie nog wat aan m'n uitleg gehad hebben. 't Is wel veel
 ineens, maar het belangrijkste om mee te nemen is dat er heel wat
 mogelijkheden zijn... :-)

 Ik voeg de bestanden toe die mee verantwoordelijk zijn voor al die hocus
 pocus. mapcss om te zorgen dat wat op een gegeven moment belangrijk is,
 eruit springt.

 Die presetfile met dat speciale XML-block achteraan om te zorgen dat
 namen van objecten samengesteld kunnen worden uit tags van de relatie of
 zijn parents.

 De Overpassquery om te zorgen dat je alles wat relevant is voor openbaar
 vervoer in Vlaanderen en dat al in Openstreetmap zit, kan afhalen.

 En het script dat ways zoekt die in de buurt van bushaltes liggen. Zodat
 het creëren van routerelaties een kwestie van 'fill in the blanks' wordt.

 De scripts die de database opvullen en die die routerelaties met daarin
 alle haltes in de juiste volgorde aanmaakt, zijn hier te vinden:

 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/De_Lijndata

 Daar zie je ook waarom ik eerst in Oost-Vlaanderen haltes en routes heb
 toegevoegd. (Ze hebben daar PDF-bestanden met alle haltes en hun zones in
 tabelformaat...)

 Om de scripts waarvan sprake op die pagina te kunnen gebruiken moet je
 wel Python 3 en PostGIS installeren. Maar ik kan natuurlijk die stap ook
 voor jullie uitvoeren, als je zelf met een busroute aan de slag wilt.

 mvg,

 Jo



 2013/10/18 Marc Gemis marc.ge...@gmail.com


 https://plus.google.com/hangouts/_/4fa2140719b5cc2e87029d16e6f99daa368dff66?hl=en

 volg de link, installeer eventueel nog de plugin en kom erbij :-)

 m

 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be



 ___
 Talk-be mailing list
 Talk-be@openstreetmap.org
 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be


___
Talk-be mailing list
Talk-be@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-be