Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2009-02-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Jeroen Asselman
Op zondag 25-01-2009 om 10:33 uur [tijdzone +0100], schreef Lambertus:

> Oude discussie, nieuwe informatie. Voor het beter inzichtelijk maken van 
> snelweg afslagen en de daar bijbehorende instructies is net een voorstel 
> op de wiki verschenen.
> 
> Route instructies: 
> 


Dat lijkt wel handig. Hoewel het mijn inziens niet helemaal de juiste
oplossing is. Waarom niet fysiek vastleggen hoe de weg loopt. Zoals de
linker 2 banen blijven de weg volgen, de rechter baan gaat naar een
nieuwe weg en een paar honderd meter wordt de rechter baan 2 baans.
Maar ik zag dit ook al voorbij komen op de discussie pagina, dus ik ben
benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.

- Jeroen
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2009-01-25 Berichten over hetzelfde onderwerp Lambertus
Oude discussie, nieuwe informatie. Voor het beter inzichtelijk maken van 
snelweg afslagen en de daar bijbehorende instructies is net een voorstel 
op de wiki verschenen.

Route instructies: 


Jeroen Asselman wrote:
> Hallo,
> 
> Ik vroeg me af hoe de volgende situatie gemapped moet worden:
> 
> De A2 bij eindhoven gaat over in de A58 / A2. Echter om op de A2 te 
> blijven moet je 'afslaan', de 2 banen rechtdoor worden de A58.
> 
> Situatie is eigenlijk als volgt (hoop dat dit over komt)
> 
> Vanaf den bosch gezien:
> 
> (noord / den bosch)
> 
>  A2  : A2  : A2  (lanes=3)
>  A2  : A2  : A2
>  A2  : A2  : A2
>  A2  # A58 : A58 (lanes=1 / lanes=2)
>  A2  # A58 : A58
>  A2  # A58 : A58
>  A2  # A58 : A58
> A2 : A2  # A58 : A58 (lanes=2 / lanes=2)
> A2 : A2  # A58 : A58
> A2 : A2  # A58 : A58
> A2 : A2  # A58 : A58
> A2 : A2  | A58 : A58
> A2 : A2  | A58 : A58
> 
> (zuid / eindhoven)
> 
> 
> Nu ben ik bezig met openstreetmap met in het achterhoofd voor een vrij 
> navigatie systeem. In deze situatie moet de bestuurder, in het geval 
> deze op de A2 wilt blijven, de instructie te krijgen om rechts aan te 
> houden (als je van noord naar zuid rijdt).
> Echter op dit moment zie ik niet hoe dit getagged moet worden. Op dit 
> moment gaat de wiki ervan uit dat navigatie software de ways aan elkaar 
> kunnen knopen omdat de namen hetzelfde zijn, dat gaat hier echter niet 
> op (en er zullen vast wel meerdere knooppunten zijn waar dit het geval is).
> Hoe moet dit getagged worden zodat duidelijk wordt dat de A2 de 
> afsplitsing is (ook volgens de belijning op het wegdek)? op dit moment 
> zijn beide motorway_links helemaal geen namen in osm had ik al gezien.
> Wellicht zou de A2 / A58 gewoon motorway moeten blijven, en de afslag 
> een motorway_link moeten zijn. Echter, eigenlijk is ook de afslag A2 
> niet echt een afslag, aangezien nou juist die afslag van de A2 de 
> voortzetting is van de A2.
> 
> - Jeroen
> 
> 
> 
> 
> 
> ___
> Talk-nl mailing list
> Talk-nl@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Oliver Heesakkers
On Friday 12 December 2008 22:40:41 Lennard wrote:
> Jeroen Asselman wrote:
> > Nou meen ik toch redelijk zeker te weten dat ik wel degelijk is een keer
> > op een snelweg een uitvoegstrook aan de linkerkant heb gehad. Nu alleen
> > nog herinneren waar dat ook alweer was. Of er ook daadwerkelijk
> > vervolgens pijlen naar links stonden weet ik niet meer, zou kunnen dat
> > beide weghelften geen pijlen bevatte.
>
> A2 Eindhoven zuidwaarts, afslag Strijp
>
> Even spieken bij de concullega's:
> http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=sk7tj5hfjhsm&style=b&l
>vl=2&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&scene=12191362&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1
>
> Al weet ik niet of de situatie nu nog bestaat, gezien al de
> werkzaamheden aan de ring van Eindhoven.

Als het goed is gaat die afslag morgen weer open. Afrit rechts en dan links 
over de randweg heen.

Ik zal binnenkort weer eens met de GPS in de auto of op de motor stappen.

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Lennard
Jeroen Asselman wrote:

> Nou meen ik toch redelijk zeker te weten dat ik wel degelijk is een keer 
> op een snelweg een uitvoegstrook aan de linkerkant heb gehad. Nu alleen 
> nog herinneren waar dat ook alweer was. Of er ook daadwerkelijk 
> vervolgens pijlen naar links stonden weet ik niet meer, zou kunnen dat 
> beide weghelften geen pijlen bevatte.

A2 Eindhoven zuidwaarts, afslag Strijp

Even spieken bij de concullega's:
http://maps.live.com/default.aspx?v=2&FORM=LMLTCP&cp=sk7tj5hfjhsm&style=b&lvl=2&tilt=-90&dir=0&alt=-1000&scene=12191362&phx=0&phy=0&phscl=1&encType=1

Al weet ik niet of de situatie nu nog bestaat, gezien al de 
werkzaamheden aan de ring van Eindhoven.

-- 
Lennard

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek
On Friday 12 December 2008, Jeroen Asselman wrote:
> > En daarbij: er staan toch ook borden boven de weg? Laten dit soort
> > situaties niet gaan beredeneren zonder in het achterhoofd te houden dat
> > de automobilist nog altijd zelf moet nadenken en niet blind moet rijden
> > op de navigatie. Waar dat toe leidt lees je veel te vaak in de pers.
>
> Ja natuurlijk blijft de automobilist verantwoordelijk. Alleen een
> navigatie systeem dat zijn kop houdt als je niets hoeft te doen (geen
> afslag hoeft te nemen) is wel zo prettig, dat leidt immers ook weer
> minder af.
> Tegelijkertijd, een navigatie systeem dat instructies geeft die je niet
> kan plaatsen (ga hier linksaf terwijl je rechtdoor moet) gaat ook niet
> prettig werken.

Mee eens. Ik denk dus inderdaad dat dit soort informatie op een gegeven moment 
ergens bijgehouden zou moeten worden om fatsoenlijk te kunnen navigeren. 
Daarbij denk ik dan ook meteen aan de ANWB-borden boven/naast de weg. Van AND 
hebben we het één en ander aan gegevens hiervoor, maar daar is nog niks mee 
gebeurd:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AND_Data/Spec#Signpost_index_table_and_signpost_file_.28SIT.2C_SIP.29

Zie ook het volgende voorstel, het lijkt me dat je hier beide soorten 
informatie in kwijt kan:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relations/Proposed/Destination_Signs

Zoals je wel begrepen zult hebben is deze informatie in OSM nu nog niet of 
nauwelijks aanwezig.

> Maar als ik even het navigatie systeem vergeet en puur de belijning
> bekijk. Dan moet de A58 in mijn ogen gewoon de motorway worden (wat nu
> ook nog een motorway_link is), en de 'afslag' A2 moet motorway_link
> blijven (zoals nu het geval is).

Voor deze situatie lijkt me dat inderdaad wel een goede oplossing.

[Uit een ander mailtje.]
> Ik word dan geacht dit soort data weer beschikbaar te stellen volgens de
> licentie. Hoe zou hier dan vervolgens mee omgegaan worden?

Inderdaad. Waarschijnlijk zou er vervolgens weinig mee gebeuren als niemand 
het zich aantrekt... Daarom lijkt het mij op zich goed om het vanaf het begin 
in OSM te zetten.

-- 
Freek

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Jeroen Asselman
Op vrijdag 12-12-2008 om 14:32 uur [tijdzone +0100], schreef Maarten
Deen:


> wil, dan hoef je helemaal niet van rijbaan te veranderen. Als je de A58 op 
> wil, 
> dan moet je van rijbaan veranderen. Dat die linkse baan geen uitvoegstrook is 
> komt alleen maar omdat we in Nederland geen uitvoegstroken naar links willen 
> hebben, maar logisch gezien gaat de A2 gewoon rechtdoor en moet je voor de 
> A58 
> van rijbaan veranderen.

Nou meen ik toch redelijk zeker te weten dat ik wel degelijk is een keer
op een snelweg een uitvoegstrook aan de linkerkant heb gehad. Nu alleen
nog herinneren waar dat ook alweer was. Of er ook daadwerkelijk
vervolgens pijlen naar links stonden weet ik niet meer, zou kunnen dat
beide weghelften geen pijlen bevatte.


> 
> En daarbij: er staan toch ook borden boven de weg? Laten dit soort situaties 
> niet gaan beredeneren zonder in het achterhoofd te houden dat de automobilist 
> nog altijd zelf moet nadenken en niet blind moet rijden op de navigatie. Waar 
> dat toe leidt lees je veel te vaak in de pers.

Ja natuurlijk blijft de automobilist verantwoordelijk. Alleen een
navigatie systeem dat zijn kop houdt als je niets hoeft te doen (geen
afslag hoeft te nemen) is wel zo prettig, dat leidt immers ook weer
minder af.
Tegelijkertijd, een navigatie systeem dat instructies geeft die je niet
kan plaatsen (ga hier linksaf terwijl je rechtdoor moet) gaat ook niet
prettig werken.

Maar als ik even het navigatie systeem vergeet en puur de belijning
bekijk. Dan moet de A58 in mijn ogen gewoon de motorway worden (wat nu
ook nog een motorway_link is), en de 'afslag' A2 moet motorway_link
blijven (zoals nu het geval is).

- Jeroen
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Maarten Deen
Jeroen Asselman wrote:
> Op donderdag 11-12-2008 om 23:33 uur [tijdzone +0100], schreef Maarten 
> Deen:
>> Jeroen Asselman wrote:
>>
>> > Het probleem is, dat volgens de bewegwijzering op en boven de weg de  
>> > A2 de afslag is, en de A58 gewoon rechtdoor is.
>> > Als ze allebei een verbinding hun eigen way krijgen, kan een navigatie  
>> > software niet aangeven dat als de bestuurder de A2 op moet dat de  
>> > gebruiker rechts aan moet houden / afslaan.
>> > Als de bestuurder de A58 op wil richting eindhoven / son, dan moet de  
>> > bestuurder niets doen (gewoon de weg blijven volgen). De A2 wordt  
>> > namelijk de A58.
>>
>> Oh wacht, ik was de andere kant op aan het denken. Maar dan zie ik het 
>> probleem 
>> ook nog niet. De A2 is in feite "rechtdoor", voor de A58 richting Son moet 
>> je 
>> linksaf.
> 
> Nee, dat is dus het 'rare', voor de A58 richting son moet je rechtdoor / 
> de weg blijven volgen. Om de A2 te blijven volgen moet je juist rechtsaf.

Als ik op de luchtfoto's kijk dan staat er wel een pijl naar rechts op het 
wegvak, maar als je van de A2 uit zuidelijke richting komt en naar Den Bosch 
wil, dan hoef je helemaal niet van rijbaan te veranderen. Als je de A58 op wil, 
dan moet je van rijbaan veranderen. Dat die linkse baan geen uitvoegstrook is 
komt alleen maar omdat we in Nederland geen uitvoegstroken naar links willen 
hebben, maar logisch gezien gaat de A2 gewoon rechtdoor en moet je voor de A58 
van rijbaan veranderen.

En daarbij: er staan toch ook borden boven de weg? Laten dit soort situaties 
niet gaan beredeneren zonder in het achterhoofd te houden dat de automobilist 
nog altijd zelf moet nadenken en niet blind moet rijden op de navigatie. Waar 
dat toe leidt lees je veel te vaak in de pers.

Maarten

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Lennard
Jeroen Asselman wrote:

> Nee, dat is dus het 'rare', voor de A58 richting son moet je rechtdoor / 
> de weg blijven volgen. Om de A2 te blijven volgen moet je juist rechtsaf.

Een soortgelijke situatie heb je zuidelijk van Eindhoven, waar je eerst 
de A2 volgt vanaf Batadorp richting Poot van Metz, dan de gecombineerde 
A2/A67 op gaat, om vervolgens verderop bij Leenderheide rechtsaf te gaan 
om op de A2 te blijven, waar rechtdoor de A67 blijft.

-- 
Lennard

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Jeroen Asselman
Op vrijdag 12-12-2008 om 09:01 uur [tijdzone +0100], schreef Frank
Fesevur:


> Ik denk dat dit niet zozeer een mapping probleem is, maar een
> uitdaging voor de schrijvers van de navigatiesoftware. Die zal per
> kruising/situatie moeten bepalen wat de juiste melding moet worden en
> ik denk dat hij in dit geval inderdaad zal zeggen dat je moet afslaan,
> ongeacht wat het wegnummer is. Het wegnummer is als je het strikt
> neemt ook anders. Je gaat van de "A2/A58" naar de "A2".


Maar wil je dit soort informatie dan niet juist ook kwijt in osm? 
Stel ik bouw een navigatie systeem, en ga dit soort gegevens voor mezelf
toevoegen aan de kaarten. Tevens voeg ik ook informatie aan de custom
kaarten om aan te geven dat bij een kruising de bestuurder naar de 3e
baan moet voorsorteren om rechtdoor te rijden. 
Ik word dan geacht dit soort data weer beschikbaar te stellen volgens de
licentie. Hoe zou hier dan vervolgens mee omgegaan worden?

- Jeroen
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Frank Fesevur
Op 12 december 2008 08:50 heeft Jeroen Asselman geschreven:
> Nee, dat is dus het 'rare', voor de A58 richting son moet je rechtdoor / de
> weg blijven volgen. Om de A2 te blijven volgen moet je juist rechtsaf.

Ik denk dat dit niet zozeer een mapping probleem is, maar een
uitdaging voor de schrijvers van de navigatiesoftware. Die zal per
kruising/situatie moeten bepalen wat de juiste melding moet worden en
ik denk dat hij in dit geval inderdaad zal zeggen dat je moet afslaan,
ongeacht wat het wegnummer is. Het wegnummer is als je het strikt
neemt ook anders. Je gaat van de "A2/A58" naar de "A2".

Gegroet,
Frank

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Jeroen Asselman
Op donderdag 11-12-2008 om 23:33 uur [tijdzone +0100], schreef Maarten
Deen:

> Jeroen Asselman wrote:
> 
> > Het probleem is, dat volgens de bewegwijzering op en boven de weg de  
> > A2 de afslag is, en de A58 gewoon rechtdoor is.
> > Als ze allebei een verbinding hun eigen way krijgen, kan een navigatie  
> > software niet aangeven dat als de bestuurder de A2 op moet dat de  
> > gebruiker rechts aan moet houden / afslaan.
> > Als de bestuurder de A58 op wil richting eindhoven / son, dan moet de  
> > bestuurder niets doen (gewoon de weg blijven volgen). De A2 wordt  
> > namelijk de A58.
> 
> Oh wacht, ik was de andere kant op aan het denken. Maar dan zie ik het 
> probleem 
> ook nog niet. De A2 is in feite "rechtdoor", voor de A58 richting Son moet je 
> linksaf.


Nee, dat is dus het 'rare', voor de A58 richting son moet je rechtdoor /
de weg blijven volgen. Om de A2 te blijven volgen moet je juist
rechtsaf.


> Vanaf de A58 komt een verbindingsweg naar de A2 en van de A2 gaat een 
> verbinding 
> naar de A58. Waarom zou het mis gaan zoals het nu gemapt is?
> 
> De software ziet dat de enige verbinding voor de A2 is om rechts te blijven 
> en 
> als je de A58 op moet moet je links rijden. Er is toch een "afslag" naar 
> links 
> daarvoor?

Het gaat dus mis, omdat je niet linksaf moet om op de A58 te komen, maar
je je weg gewoon moet blijven volgen.

Je moet juist rechtsaf om op de A2 te komen.

Werkt een tekening wellicht verduidelijkend?

- Jeroen
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Maarten Deen
Jeroen Asselman wrote:

> Het probleem is, dat volgens de bewegwijzering op en boven de weg de  
> A2 de afslag is, en de A58 gewoon rechtdoor is.
> Als ze allebei een verbinding hun eigen way krijgen, kan een navigatie  
> software niet aangeven dat als de bestuurder de A2 op moet dat de  
> gebruiker rechts aan moet houden / afslaan.
> Als de bestuurder de A58 op wil richting eindhoven / son, dan moet de  
> bestuurder niets doen (gewoon de weg blijven volgen). De A2 wordt  
> namelijk de A58.

Oh wacht, ik was de andere kant op aan het denken. Maar dan zie ik het probleem 
ook nog niet. De A2 is in feite "rechtdoor", voor de A58 richting Son moet je 
linksaf.
Vanaf de A58 komt een verbindingsweg naar de A2 en van de A2 gaat een 
verbinding 
naar de A58. Waarom zou het mis gaan zoals het nu gemapt is?

De software ziet dat de enige verbinding voor de A2 is om rechts te blijven en 
als je de A58 op moet moet je links rijden. Er is toch een "afslag" naar links 
daarvoor?

Maarten

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Jeroen Asselman


Op 11 dec 2008, om 23:05 heeft Maarten Deen het volgende geschreven:


Jeroen Asselman wrote:

Hallo,

Ik vroeg me af hoe de volgende situatie gemapped moet worden:

De A2 bij eindhoven gaat over in de A58 / A2. Echter om op de A2 te
blijven moet je 'afslaan', de 2 banen rechtdoor worden de A58.

Situatie is eigenlijk als volgt (hoop dat dit over komt)

Vanaf den bosch gezien:

(noord / den bosch)

 A2  : A2  : A2  (lanes=3)
 A2  : A2  : A2
 A2  : A2  : A2
 A2  # A58 : A58 (lanes=1 / lanes=2)
 A2  # A58 : A58
 A2  # A58 : A58
 A2  # A58 : A58
A2 : A2  # A58 : A58 (lanes=2 / lanes=2)
A2 : A2  # A58 : A58
A2 : A2  # A58 : A58
A2 : A2  # A58 : A58
A2 : A2  | A58 : A58
A2 : A2  | A58 : A58


Wat is het probleem om het precies zo te taggen? Ik ben daar wel  
eens geweest,

maar er wordt nu geloof ik nogal wat omgebouwd?


Ja, er wordt flink wat omgebouwd, maar net dit stukje wordt met rust  
gelaten.
( http://www.openstreetmap.org/?lat=51.49417&lon=5.42747&zoom=17&layers=B000FTF 
 )


Als je de A2 vanuit Den Bosch en de A58 vanaf de N265 elk hun eigen  
way geeft
met op een strategische plaats een verbinding van de een naar de  
ander zodat je

met routing beide kanten op kunt? Dat lijkt mij het handigste.
Wat dan motorway en wat motorway_link wordt is datatechnisch gezien  
helemaal

niet zo interessant. ref= en name= tags kun je op beide zetten.


Het probleem is, dat volgens de bewegwijzering op en boven de weg de  
A2 de afslag is, en de A58 gewoon rechtdoor is.
Als ze allebei een verbinding hun eigen way krijgen, kan een navigatie  
software niet aangeven dat als de bestuurder de A2 op moet dat de  
gebruiker rechts aan moet houden / afslaan.
Als de bestuurder de A58 op wil richting eindhoven / son, dan moet de  
bestuurder niets doen (gewoon de weg blijven volgen). De A2 wordt  
namelijk de A58.
Of is dit wellicht waar Relations voor bedoeld zijn (hier ben ik nog  
niet mee bekend).



- Jeroen




smime.p7s
Description: S/MIME cryptographic signature
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Maarten Deen
Jeroen Asselman wrote:
> Hallo,
> 
> Ik vroeg me af hoe de volgende situatie gemapped moet worden:
> 
> De A2 bij eindhoven gaat over in de A58 / A2. Echter om op de A2 te  
> blijven moet je 'afslaan', de 2 banen rechtdoor worden de A58.
> 
> Situatie is eigenlijk als volgt (hoop dat dit over komt)
> 
> Vanaf den bosch gezien:
> 
> (noord / den bosch)
> 
>   A2  : A2  : A2  (lanes=3)
>   A2  : A2  : A2
>   A2  : A2  : A2
>   A2  # A58 : A58 (lanes=1 / lanes=2)
>   A2  # A58 : A58
>   A2  # A58 : A58
>   A2  # A58 : A58
> A2 : A2  # A58 : A58 (lanes=2 / lanes=2)
> A2 : A2  # A58 : A58
> A2 : A2  # A58 : A58
> A2 : A2  # A58 : A58
> A2 : A2  | A58 : A58
> A2 : A2  | A58 : A58

Wat is het probleem om het precies zo te taggen? Ik ben daar wel eens geweest, 
maar er wordt nu geloof ik nogal wat omgebouwd?

Als je de A2 vanuit Den Bosch en de A58 vanaf de N265 elk hun eigen way geeft 
met op een strategische plaats een verbinding van de een naar de ander zodat je 
met routing beide kanten op kunt? Dat lijkt mij het handigste.
Wat dan motorway en wat motorway_link wordt is datatechnisch gezien helemaal 
niet zo interessant. ref= en name= tags kun je op beide zetten.

Voor wat betreft die motorway_link, kijk ook eens naar google maps. Daar zijn 
aansluitingen smaller, ik neem aan dat dat gelijkwaardig is met OSM's 
motorway_link. IMHO wordt dat bij Google te veel gebruikt: A58 vanuit Tilburg 
naar A2 richting Veldhoven, A2 noordwaarts naar A2 oostwaarts op datzelfde 
punt, 
de aansluitingen bij de poot van Metz. Dat zou ik zo niet doen in OSM. IMHO 
zijn 
dat allemaal motorways. Een afslag is motorway_link, een overgang van de ene 
autosnelweg in de andere niet.
Maar dat is ook alles IMHO.

En als puntje bij paaltje komt: maken zoals je het zelf goed vindt, laten 
renderen voor de informationfreeway kaart en om commentaar vragen.

Maarten


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Lanes / 'afslagen' A2/A58 (eindhoven)

2008-12-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Jeroen Asselman

Hallo,

Ik vroeg me af hoe de volgende situatie gemapped moet worden:

De A2 bij eindhoven gaat over in de A58 / A2. Echter om op de A2 te  
blijven moet je 'afslaan', de 2 banen rechtdoor worden de A58.


Situatie is eigenlijk als volgt (hoop dat dit over komt)

Vanaf den bosch gezien:

(noord / den bosch)

 A2  : A2  : A2  (lanes=3)
 A2  : A2  : A2
 A2  : A2  : A2
 A2  # A58 : A58 (lanes=1 / lanes=2)
 A2  # A58 : A58
 A2  # A58 : A58
 A2  # A58 : A58
A2 : A2  # A58 : A58 (lanes=2 / lanes=2)
A2 : A2  # A58 : A58
A2 : A2  # A58 : A58
A2 : A2  # A58 : A58
A2 : A2  | A58 : A58
A2 : A2  | A58 : A58

(zuid / eindhoven)


Nu ben ik bezig met openstreetmap met in het achterhoofd voor een vrij  
navigatie systeem. In deze situatie moet de bestuurder, in het geval  
deze op de A2 wilt blijven, de instructie te krijgen om rechts aan te  
houden (als je van noord naar zuid rijdt).
Echter op dit moment zie ik niet hoe dit getagged moet worden. Op dit  
moment gaat de wiki ervan uit dat navigatie software de ways aan  
elkaar kunnen knopen omdat de namen hetzelfde zijn, dat gaat hier  
echter niet op (en er zullen vast wel meerdere knooppunten zijn waar  
dit het geval is).
Hoe moet dit getagged worden zodat duidelijk wordt dat de A2 de  
afsplitsing is (ook volgens de belijning op het wegdek)? op dit moment  
zijn beide motorway_links helemaal geen namen in osm had ik al gezien.
Wellicht zou de A2 / A58 gewoon motorway moeten blijven, en de afslag  
een motorway_link moeten zijn. Echter, eigenlijk is ook de afslag A2  
niet echt een afslag, aangezien nou juist die afslag van de A2 de  
voortzetting is van de A2.


- Jeroen




smime.p7s
Description: S/MIME cryptographic signature
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-nl