[Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread Fredrik Ramsberg
Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i
Sverige, utan att skapa några licensproblem?

Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri
att användas efter 15 år:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
. Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?

Mvh,

/Fredrik
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread bengt bäverman
Hejsan

Det är säkert sant, men kanske inte speciellt intressant för just
gatunamn. På 15 år hinner det hända mycket. Gator tillkommer och byter
namn och en del gator försvinner(!).

Det säkraste sättet är ju förstås att du karterar ett område som man
känner till och alltså redan vet vad gatan heter.

Det näst bästa är att konsultera flera olika källor. Om de är
samstämmiga finns det skäl att tro att uppgiften är korrekt. Alla
kartor är inte korrekta och en del kartor innehåller avsiktliga fel
för att upptäcka eventuella kopior. Därför räcker det inte med att
kontrollera med bara en karta.  Tänk också på att hitta källor som i
sin tur inte använder samma kartor, t ex från Lantmäteriet.

vänligen
   Bengt

Den 23 juni 2014 10:12 skrev Fredrik Ramsberg :
> Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i
> Sverige, utan att skapa några licensproblem?
>
> Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri
> att användas efter 15 år:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
> . Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?
>
> Mvh,
>
> /Fredrik
>
>
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread Andreas Vilén
Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det förekommer
dock fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp Backmansgatan
på två sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera
andra källor för att reda ut vilken stavning som är korrekt.

Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta flera
vägnamn ifrån samma karta kan nog närma sig det.

Däremot tycker jag inte man ska vara så rädd för gamla kartor. På 15 år har
inte så mycket hänt, men för säkerhets skull bör man nog ändå kontrollera
att vägnamnen fortfarande stämmer mot moderna källor innan man lägger in
dem.

/Andreas


2014-06-23 10:12 GMT+02:00 Fredrik Ramsberg :

> Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i
> Sverige, utan att skapa några licensproblem?
>
> Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri
> att användas efter 15 år:
>
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
> . Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?
>
> Mvh,
>
> /Fredrik
>
>
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>
>
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread Fredrik Ramsberg
Jag har allmänt filosofin när jag karterar, och pratar om kartering, att
eftersom vi aldrig kommer uppnå hundraprocentig datakvalitet ändå, så är
det bättre att man karterar och får det 95% rätt, än att man helt avstår
att kartera för att man har någon liten osäkerhet kring om det blir helt
rätt. Är man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket
gjort. Och jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad
typ, än att den inte finns med alls.

På midsommarafton tog jag en promenad i ett område som är nytt för mig, och
fann att en vägbit som fanns på kartan inte fanns och rimligen aldrig kan
ha funnits i verkligheten. Det störde mig inte att det var fel på kartan,
men jag rättade det förstås.

I denna fråga innebär min filosofi att jag hellre lägger in ett gatunamn
från en 15 år gammal källa, än avstår för att det kanske har ändrats. Om
någon senare upptäcker att gatunamnet har ändrats får denna person förstås
gärna uppdatera informationen.

/Fredrik



2014-06-23 10:25 GMT+02:00 Andreas Vilén :

> Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det förekommer
> dock fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp Backmansgatan
> på två sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera
> andra källor för att reda ut vilken stavning som är korrekt.
>
> Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta flera
> vägnamn ifrån samma karta kan nog närma sig det.
>
> Däremot tycker jag inte man ska vara så rädd för gamla kartor. På 15 år
> har inte så mycket hänt, men för säkerhets skull bör man nog ändå
> kontrollera att vägnamnen fortfarande stämmer mot moderna källor innan man
> lägger in dem.
>
> /Andreas
>
>
> 2014-06-23 10:12 GMT+02:00 Fredrik Ramsberg :
>
>> Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i
>> Sverige, utan att skapa några licensproblem?
>>
>> Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri
>> att användas efter 15 år:
>>
>> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
>> . Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?
>>
>> Mvh,
>>
>> /Fredrik
>>
>>
>>
>> ___
>> Talk-se mailing list
>> Talk-se@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>>
>>
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>
>
___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread Jimmy Utterström
Jag håller med Fredrik här. Själv har jag försökt kartlägga lite stigar som 
inte funnits med i de områden jag vistas mest. Jag brukar skapa GPS-spår när 
jag är ute och cyklar MTB eller promenerar. Faktum är ju dock att så fort det 
börjar bli lite tätare med skog så är ju GPS spåren inte speciellt 
tillförlitliga. Men finns absolut inte stigen utmärkt sedan tidigare brukar jag 
ändå välja att lägga in den. För även om stigen ligger 20 meter fel på något 
ställe så är jag övertygad om att jag bidrar med ett större nöje genom att 
lägga till stigen istället för att strunta i det så att ingen vet att den 
finns. Sen kan man ju självklart justera den efter det att man har fått fler 
GPS-spår från samma ställe. 
/JImmy
Date: Mon, 23 Jun 2014 10:48:53 +0200
From: fredrik.ramsb...@gmail.com
To: talk-se@openstreetmap.org
Subject: Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

Jag har allmänt filosofin när jag karterar, och pratar om kartering, att 
eftersom vi aldrig kommer uppnå hundraprocentig datakvalitet ändå, så är det 
bättre att man karterar och får det 95% rätt, än att man helt avstår att 
kartera för att man har någon liten osäkerhet kring om det blir helt rätt. Är 
man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket gjort. Och 
jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad typ, än att 
den inte finns med alls. 

På midsommarafton tog jag en promenad i ett område som är nytt för mig, och 
fann att en vägbit som fanns på kartan inte fanns och rimligen aldrig kan ha 
funnits i verkligheten. Det störde mig inte att det var fel på kartan, men jag 
rättade det förstås.

I denna fråga innebär min filosofi att jag hellre lägger in ett gatunamn från 
en 15 år gammal källa, än avstår för att det kanske har ändrats. Om någon 
senare upptäcker att gatunamnet har ändrats får denna person förstås gärna 
uppdatera informationen.

/Fredrik


2014-06-23 10:25 GMT+02:00 Andreas Vilén :

Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det förekommer dock 
fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp Backmansgatan på två 
sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera andra källor 
för att reda ut vilken stavning som är korrekt.


Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta flera 
vägnamn ifrån samma karta kan nog närma sig det.
Däremot tycker jag inte man ska vara så rädd för gamla kartor. På 15 år har 
inte så mycket hänt, men för säkerhets skull bör man nog ändå kontrollera att 
vägnamnen fortfarande stämmer mot moderna källor innan man lägger in dem.


/Andreas

2014-06-23 10:12 GMT+02:00 Fredrik Ramsberg :


Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i Sverige, 
utan att skapa några licensproblem?


Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri att 
användas efter 15 år:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
 . Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?



Mvh,
/Fredrik




___

Talk-se mailing list

Talk-se@openstreetmap.org

https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se





___

Talk-se mailing list

Talk-se@openstreetmap.org

https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se





___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
  ___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread bengt bäverman
Ja,

det är självklart, tycker jag, att det är bättre att göra den del man
kan än inget alls. Det ligger liksom i open-source-tankarna. Nu
tolkade jag inte frågan som en undran om "hur gör ni", utan mer "hur
borde man göra".

Ur ett licensperspektiv är man ju centralt från OSM:s håll rätt noga
med att inte använda t ex Google Maps som underlag p g a att det
bryter mot Googles licenser. Bara Bing (tror jag) har givit OSM
tillstånd att använda deras satellit-bilder. Använder man flera källor
är det ju lätt upptäcka om de finns flera stavningar eller
uppfattningar om vägar existerar eller inte.

Gör det du kan. Är du osäker kan du kolla i flera källor eller skriva
en kommentar om att informationen är osäker. Då kan någon annan som
vet bättre komplettera. Open source som bäst!

/B



Den 23 juni 2014 11:48 skrev Jimmy Utterström :
> Jag håller med Fredrik här. Själv har jag försökt kartlägga lite stigar som
> inte funnits med i de områden jag vistas mest. Jag brukar skapa GPS-spår när
> jag är ute och cyklar MTB eller promenerar. Faktum är ju dock att så fort
> det börjar bli lite tätare med skog så är ju GPS spåren inte speciellt
> tillförlitliga. Men finns absolut inte stigen utmärkt sedan tidigare brukar
> jag ändå välja att lägga in den. För även om stigen ligger 20 meter fel på
> något ställe så är jag övertygad om att jag bidrar med ett större nöje genom
> att lägga till stigen istället för att strunta i det så att ingen vet att
> den finns. Sen kan man ju självklart justera den efter det att man har fått
> fler GPS-spår från samma ställe.
>
> /JImmy
>
> 
> Date: Mon, 23 Jun 2014 10:48:53 +0200
> From: fredrik.ramsb...@gmail.com
> To: talk-se@openstreetmap.org
> Subject: Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?
>
>
> Jag har allmänt filosofin när jag karterar, och pratar om kartering, att
> eftersom vi aldrig kommer uppnå hundraprocentig datakvalitet ändå, så är det
> bättre att man karterar och får det 95% rätt, än att man helt avstår att
> kartera för att man har någon liten osäkerhet kring om det blir helt rätt.
> Är man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket gjort.
> Och jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad typ, än
> att den inte finns med alls.
>
> På midsommarafton tog jag en promenad i ett område som är nytt för mig, och
> fann att en vägbit som fanns på kartan inte fanns och rimligen aldrig kan ha
> funnits i verkligheten. Det störde mig inte att det var fel på kartan, men
> jag rättade det förstås.
>
> I denna fråga innebär min filosofi att jag hellre lägger in ett gatunamn
> från en 15 år gammal källa, än avstår för att det kanske har ändrats. Om
> någon senare upptäcker att gatunamnet har ändrats får denna person förstås
> gärna uppdatera informationen.
>
> /Fredrik
>
>
>
> 2014-06-23 10:25 GMT+02:00 Andreas Vilén :
>
> Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det förekommer
> dock fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp Backmansgatan
> på två sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera
> andra källor för att reda ut vilken stavning som är korrekt.
>
> Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta flera
> vägnamn ifrån samma karta kan nog närma sig det.
>
> Däremot tycker jag inte man ska vara så rädd för gamla kartor. På 15 år har
> inte så mycket hänt, men för säkerhets skull bör man nog ändå kontrollera
> att vägnamnen fortfarande stämmer mot moderna källor innan man lägger in
> dem.
>
> /Andreas
>
>
> 2014-06-23 10:12 GMT+02:00 Fredrik Ramsberg :
>
> Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i
> Sverige, utan att skapa några licensproblem?
>
> Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri
> att användas efter 15 år:
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
> . Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?
>
> Mvh,
>
> /Fredrik
>
>
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>
>
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>
>
>
> ___ Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread Joel Grafström
En källa som jag ibland använder, särskilt i nya områden där det inte 
kommit upp skyltar än, är kommunala handlingar. De är offentliga och får 
användas. Även här är det väl en gråzon angående kartor i handlingarna 
så det säkraste är att hitta gatunamnet i ren textform.


Äldre kommunala handlingar, exempelvis detaljplaner (äldre än 15 år) 
borde vara en guldgruva vad gäller att få ut gatunamn. Problemet är bara 
att de troligtvis inte är publicerade på nätet.


//Joel

bengt bäverman skrev 2014-06-23 13:09:

Ja,

det är självklart, tycker jag, att det är bättre att göra den del man
kan än inget alls. Det ligger liksom i open-source-tankarna. Nu
tolkade jag inte frågan som en undran om "hur gör ni", utan mer "hur
borde man göra".

Ur ett licensperspektiv är man ju centralt från OSM:s håll rätt noga
med att inte använda t ex Google Maps som underlag p g a att det
bryter mot Googles licenser. Bara Bing (tror jag) har givit OSM
tillstånd att använda deras satellit-bilder. Använder man flera källor
är det ju lätt upptäcka om de finns flera stavningar eller
uppfattningar om vägar existerar eller inte.

Gör det du kan. Är du osäker kan du kolla i flera källor eller skriva
en kommentar om att informationen är osäker. Då kan någon annan som
vet bättre komplettera. Open source som bäst!

/B



Den 23 juni 2014 11:48 skrev Jimmy Utterström :

Jag håller med Fredrik här. Själv har jag försökt kartlägga lite stigar som
inte funnits med i de områden jag vistas mest. Jag brukar skapa GPS-spår när
jag är ute och cyklar MTB eller promenerar. Faktum är ju dock att så fort
det börjar bli lite tätare med skog så är ju GPS spåren inte speciellt
tillförlitliga. Men finns absolut inte stigen utmärkt sedan tidigare brukar
jag ändå välja att lägga in den. För även om stigen ligger 20 meter fel på
något ställe så är jag övertygad om att jag bidrar med ett större nöje genom
att lägga till stigen istället för att strunta i det så att ingen vet att
den finns. Sen kan man ju självklart justera den efter det att man har fått
fler GPS-spår från samma ställe.

/JImmy


Date: Mon, 23 Jun 2014 10:48:53 +0200
From: fredrik.ramsb...@gmail.com
To: talk-se@openstreetmap.org
Subject: Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?


Jag har allmänt filosofin när jag karterar, och pratar om kartering, att
eftersom vi aldrig kommer uppnå hundraprocentig datakvalitet ändå, så är det
bättre att man karterar och får det 95% rätt, än att man helt avstår att
kartera för att man har någon liten osäkerhet kring om det blir helt rätt.
Är man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket gjort.
Och jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad typ, än
att den inte finns med alls.

På midsommarafton tog jag en promenad i ett område som är nytt för mig, och
fann att en vägbit som fanns på kartan inte fanns och rimligen aldrig kan ha
funnits i verkligheten. Det störde mig inte att det var fel på kartan, men
jag rättade det förstås.

I denna fråga innebär min filosofi att jag hellre lägger in ett gatunamn
från en 15 år gammal källa, än avstår för att det kanske har ändrats. Om
någon senare upptäcker att gatunamnet har ändrats får denna person förstås
gärna uppdatera informationen.

/Fredrik



2014-06-23 10:25 GMT+02:00 Andreas Vilén :

Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det förekommer
dock fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp Backmansgatan
på två sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera
andra källor för att reda ut vilken stavning som är korrekt.

Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta flera
vägnamn ifrån samma karta kan nog närma sig det.

Däremot tycker jag inte man ska vara så rädd för gamla kartor. På 15 år har
inte så mycket hänt, men för säkerhets skull bör man nog ändå kontrollera
att vägnamnen fortfarande stämmer mot moderna källor innan man lägger in
dem.

/Andreas


2014-06-23 10:12 GMT+02:00 Fredrik Ramsberg :

Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn medan man karterar i
Sverige, utan att skapa några licensproblem?

Hittade en not i detta stycke på wikin om att information i kartor är fri
att användas efter 15 år:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Dalkvist/ekonomiska_kartan#Ekonomiska_kartan_till_osm
. Det låter ju lovande. Råder det konsensus kring detta?

Mvh,

/Fredrik



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___ Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


___

Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread Erik Johansson
Vill säga två saker, eftersom Openstreetmap helst inte beblandar sig med
grå zoner:

1. Offentligt betyder bara att du får läsa det i pappers form, det är inte
fri data. Kommuners kartdata är ofta samkörd med data från Lantmäteriet
vilket gör att LM lägger sin copyright  på det.

2. Att det står samma sak i Google + Lantmäteriet + Kommunala handlingar
gör det inte till fakta som kan användas hur som helst. Det är fortfarande
inte ok att använda i OSM.

Vandra runt själv eller fri data är det enda som fungerar.


2014-06-23 17:06 GMT+02:00 Joel Grafström :

> En källa som jag ibland använder, särskilt i nya områden där det inte
> kommit upp skyltar än, är kommunala handlingar. De är offentliga och får
> användas. Även här är det väl en gråzon angående kartor i handlingarna så
> det säkraste är att hitta gatunamnet i ren textform.
>
> Äldre kommunala handlingar, exempelvis detaljplaner (äldre än 15 år) borde
> vara en guldgruva vad gäller att få ut gatunamn. Problemet är bara att de
> troligtvis inte är publicerade på nätet.
>
> //Joel
>
> bengt bäverman skrev 2014-06-23 13:09:
>
>  Ja,
>>
>> det är självklart, tycker jag, att det är bättre att göra den del man
>> kan än inget alls. Det ligger liksom i open-source-tankarna. Nu
>> tolkade jag inte frågan som en undran om "hur gör ni", utan mer "hur
>> borde man göra".
>>
>> Ur ett licensperspektiv är man ju centralt från OSM:s håll rätt noga
>> med att inte använda t ex Google Maps som underlag p g a att det
>> bryter mot Googles licenser. Bara Bing (tror jag) har givit OSM
>> tillstånd att använda deras satellit-bilder. Använder man flera källor
>> är det ju lätt upptäcka om de finns flera stavningar eller
>> uppfattningar om vägar existerar eller inte.
>>
>> Gör det du kan. Är du osäker kan du kolla i flera källor eller skriva
>> en kommentar om att informationen är osäker. Då kan någon annan som
>> vet bättre komplettera. Open source som bäst!
>>
>> /B
>>
>>
>>
>> Den 23 juni 2014 11:48 skrev Jimmy Utterström :
>>
>>> Jag håller med Fredrik här. Själv har jag försökt kartlägga lite stigar
>>> som
>>> inte funnits med i de områden jag vistas mest. Jag brukar skapa GPS-spår
>>> när
>>> jag är ute och cyklar MTB eller promenerar. Faktum är ju dock att så fort
>>> det börjar bli lite tätare med skog så är ju GPS spåren inte speciellt
>>> tillförlitliga. Men finns absolut inte stigen utmärkt sedan tidigare
>>> brukar
>>> jag ändå välja att lägga in den. För även om stigen ligger 20 meter fel
>>> på
>>> något ställe så är jag övertygad om att jag bidrar med ett större nöje
>>> genom
>>> att lägga till stigen istället för att strunta i det så att ingen vet att
>>> den finns. Sen kan man ju självklart justera den efter det att man har
>>> fått
>>> fler GPS-spår från samma ställe.
>>>
>>> /JImmy
>>>
>>> 
>>> Date: Mon, 23 Jun 2014 10:48:53 +0200
>>> From: fredrik.ramsb...@gmail.com
>>> To: talk-se@openstreetmap.org
>>> Subject: Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?
>>>
>>>
>>> Jag har allmänt filosofin när jag karterar, och pratar om kartering, att
>>> eftersom vi aldrig kommer uppnå hundraprocentig datakvalitet ändå, så är
>>> det
>>> bättre att man karterar och får det 95% rätt, än att man helt avstår att
>>> kartera för att man har någon liten osäkerhet kring om det blir helt
>>> rätt.
>>> Är man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket
>>> gjort.
>>> Och jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad
>>> typ, än
>>> att den inte finns med alls.
>>>
>>> På midsommarafton tog jag en promenad i ett område som är nytt för mig,
>>> och
>>> fann att en vägbit som fanns på kartan inte fanns och rimligen aldrig
>>> kan ha
>>> funnits i verkligheten. Det störde mig inte att det var fel på kartan,
>>> men
>>> jag rättade det förstås.
>>>
>>> I denna fråga innebär min filosofi att jag hellre lägger in ett gatunamn
>>> från en 15 år gammal källa, än avstår för att det kanske har ändrats. Om
>>> någon senare upptäcker att gatunamnet har ändrats får denna person
>>> förstås
>>> gärna uppdatera informationen.
>>>
>>> /Fredrik
>>>
>>>
>>>
>>> 2014-06-23 10:25 GMT+02:00 Andreas Vilén :
>>>
>>> Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det
>>> förekommer
>>> dock fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp
>>> Backmansgatan
>>> på två sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera flera
>>> andra källor för att reda ut vilken stavning som är korrekt.
>>>
>>> Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta flera
>>> vägnamn ifrån samma karta kan nog närma sig det.
>>>
>>> Däremot tycker jag inte man ska vara så rädd för gamla kartor. På 15 år
>>> har
>>> inte så mycket hänt, men för säkerhets skull bör man nog ändå kontrollera
>>> att vägnamnen fortfarande stämmer mot moderna källor innan man lägger in
>>> dem.
>>>
>>> /Andreas
>>>
>>>
>>> 2014-06-23 10:12 GMT+02:00 Fredrik Ramsberg >> >:
>>>
>>> Från vilka källor kan man tveklöst hämta gatunamn meda

Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?

2014-06-23 Thread Andreas Vilén
Jag håller med Emj om att man ska vara försiktig med allmänna handlingar,
för de är inte öppen data för det. Dock så är det fortfarande inte
upphovsrättsbrott att kolla en källa. Det man inte får göra är att
systematiskt kopiera från en viss källa.

/Andreas


2014-06-23 23:33 GMT+02:00 Erik Johansson :

> Vill säga två saker, eftersom Openstreetmap helst inte beblandar sig med
> grå zoner:
>
> 1. Offentligt betyder bara att du får läsa det i pappers form, det är inte
> fri data. Kommuners kartdata är ofta samkörd med data från Lantmäteriet
> vilket gör att LM lägger sin copyright  på det.
>
> 2. Att det står samma sak i Google + Lantmäteriet + Kommunala handlingar
> gör det inte till fakta som kan användas hur som helst. Det är fortfarande
> inte ok att använda i OSM.
>
> Vandra runt själv eller fri data är det enda som fungerar.
>
>
> 2014-06-23 17:06 GMT+02:00 Joel Grafström :
>
> En källa som jag ibland använder, särskilt i nya områden där det inte
>> kommit upp skyltar än, är kommunala handlingar. De är offentliga och får
>> användas. Även här är det väl en gråzon angående kartor i handlingarna så
>> det säkraste är att hitta gatunamnet i ren textform.
>>
>> Äldre kommunala handlingar, exempelvis detaljplaner (äldre än 15 år)
>> borde vara en guldgruva vad gäller att få ut gatunamn. Problemet är bara
>> att de troligtvis inte är publicerade på nätet.
>>
>> //Joel
>>
>> bengt bäverman skrev 2014-06-23 13:09:
>>
>>  Ja,
>>>
>>> det är självklart, tycker jag, att det är bättre att göra den del man
>>> kan än inget alls. Det ligger liksom i open-source-tankarna. Nu
>>> tolkade jag inte frågan som en undran om "hur gör ni", utan mer "hur
>>> borde man göra".
>>>
>>> Ur ett licensperspektiv är man ju centralt från OSM:s håll rätt noga
>>> med att inte använda t ex Google Maps som underlag p g a att det
>>> bryter mot Googles licenser. Bara Bing (tror jag) har givit OSM
>>> tillstånd att använda deras satellit-bilder. Använder man flera källor
>>> är det ju lätt upptäcka om de finns flera stavningar eller
>>> uppfattningar om vägar existerar eller inte.
>>>
>>> Gör det du kan. Är du osäker kan du kolla i flera källor eller skriva
>>> en kommentar om att informationen är osäker. Då kan någon annan som
>>> vet bättre komplettera. Open source som bäst!
>>>
>>> /B
>>>
>>>
>>>
>>> Den 23 juni 2014 11:48 skrev Jimmy Utterström :
>>>
 Jag håller med Fredrik här. Själv har jag försökt kartlägga lite stigar
 som
 inte funnits med i de områden jag vistas mest. Jag brukar skapa
 GPS-spår när
 jag är ute och cyklar MTB eller promenerar. Faktum är ju dock att så
 fort
 det börjar bli lite tätare med skog så är ju GPS spåren inte speciellt
 tillförlitliga. Men finns absolut inte stigen utmärkt sedan tidigare
 brukar
 jag ändå välja att lägga in den. För även om stigen ligger 20 meter fel
 på
 något ställe så är jag övertygad om att jag bidrar med ett större nöje
 genom
 att lägga till stigen istället för att strunta i det så att ingen vet
 att
 den finns. Sen kan man ju självklart justera den efter det att man har
 fått
 fler GPS-spår från samma ställe.

 /JImmy

 
 Date: Mon, 23 Jun 2014 10:48:53 +0200
 From: fredrik.ramsb...@gmail.com
 To: talk-se@openstreetmap.org
 Subject: Re: [Talk-se] Var hitta gatunamn?


 Jag har allmänt filosofin när jag karterar, och pratar om kartering, att
 eftersom vi aldrig kommer uppnå hundraprocentig datakvalitet ändå, så
 är det
 bättre att man karterar och får det 95% rätt, än att man helt avstår att
 kartera för att man har någon liten osäkerhet kring om det blir helt
 rätt.
 Är man alltför rädd för att få någon detalj fel, blir det inte mycket
 gjort.
 Och jag ser mycket hellre att en väg är halvfärdig och har en gissad
 typ, än
 att den inte finns med alls.

 På midsommarafton tog jag en promenad i ett område som är nytt för mig,
 och
 fann att en vägbit som fanns på kartan inte fanns och rimligen aldrig
 kan ha
 funnits i verkligheten. Det störde mig inte att det var fel på kartan,
 men
 jag rättade det förstås.

 I denna fråga innebär min filosofi att jag hellre lägger in ett gatunamn
 från en 15 år gammal källa, än avstår för att det kanske har ändrats. Om
 någon senare upptäcker att gatunamnet har ändrats får denna person
 förstås
 gärna uppdatera informationen.

 /Fredrik



 2014-06-23 10:25 GMT+02:00 Andreas Vilén :

 Det bästa är förstås att kolla i fält, dvs på vägskyltarna. Det
 förekommer
 dock fel på vägskyltar (mitt favoritexempel är Bachmans- resp
 Backmansgatan
 på två sidor av samma väg i Kävlinge), och då kan man ju konsultera
 flera
 andra källor för att reda ut vilken stavning som är korrekt.

 Att konsultera källor kan aldrig bli upphovsrättsbrott, men att ta fle