Kristoff Bonne wrote:
>  Wel, ik zit daarmee eigenlijk met een vergelijkbare vraag.
>
>  Ik heb gemerkt dat het soms heel interessant is om een GPX bestand eens
> in-te-lezen in google-earth en die bovenop de fotokaart te leggen. Ik heb
> gemerkt dat een track soms wel eens een aantal meters verkeerd durft zijn
> (mogelijk omdat ik mijn adapt gps-logger nog altijd niet in EGNOS-mode
> gekregen heb).
>
>  Is dit dan "afgeleid werk"? Ik vermoed -als je dit strikt wettelijk neemt-
> waarschijnlijk wel.

De meningen verschillen naargelang de persoon aan wie je het vraagt. Langs één
kant heb je de mensen die zeggen dat je van luchtfoto's zonder meer mag
overtekenen, langs de andere kant mensen die zeggen dat het strikt verboden
is. Zoals gewoonlijk wordt dan meestal op veilig gespeeld, dus in OSM maken we
geen gebruik van luchtfoto's als daar geen toestemming voor is. Een keertje
iets aflijnen met een luchtfoto is waarschijnlijk niet zo'n groot probleem,
het systematisch doen vermoedelijk wel.

>  De vraag is dan natuurlijk ook "wat is juist?", de GPS-track of de
> luchtfoto?

De kans dat de foto juister is is groter, maar dat hangt van de situatie af
natuurlijk. Ik heb geen ervaring met hoe "juist" die foto's in googlemaps
liggen. Je zou het misschien eens kunnen testen door de geodetische punten
waarvan de exacte coördinaten geweten zijn te controleren. In Yahoo liggen de
foto's meestal juist op een paar meter na.

>  Misschien is het best om gewoon een 2de gps-toestelletje mee-te-nemen.
>  Ik heb gezien dat er nu al zijn voor een 60 euro in gps-shop (inclusief
> egnos-support) en heb een freeware "gpslogger" gevonden voor symbian (die
> ik kan gebruiken op een oude nokia telefoon die ik nog liggen heb).

Heb ik me ook al afgevraagd of dat zou helpen, maar ik denk dan dat als je ene
gps een moeilijk zicht heeft op een satelliet op een bepaalde plek en een
bepaald tijdstip, dat de tweede gps op een paar tientallen centimeter
daarvandaan ook wel dat probleem zal hebben. Maar ik heb er dus geen ervaring
mee, dus als iemand het eens heeft uitgetest...

Ben