Kristoff Bonne wrote:

> Ik heb gemerkt dat het soms heel interessant is om een GPX bestand eens
> in-te-lezen in google-earth en die bovenop de fotokaart te leggen. Ik
> heb gemerkt dat een track soms wel eens een aantal meters verkeerd durft

Dit zegt helemaal niets. Ook de Google Earth beelden liggen weleens vele
(tientallen) meters verkeerd.

> zijn (mogelijk omdat ik mijn adapt gps-logger nog altijd niet in
> EGNOS-mode gekregen heb).

EGNOS is lastig, omdat je veel langer* op de juiste satelliet gericht
moet zijn om de juiste en volledige almanac binnen krijgen. Ook stapt
een ontvanger door alle mogelijke kanalen, dus ook van EGNOS satellieten
die aan de andere kant van de aarde hangen, waardoor je nog minder kans
hebt om op het juiste moment op het juiste kanaal naar de juiste
satelliet te luisteren. Een grafische weergave van de zichtbare
satellieten en een lijstje met de EGNOS-kanalen is zeer bruikbaar om de
synchronisatie mee te verrichten.

* De eerste keer, of als je zo lang geen EGNOS almanac update hebt
gekregen dat je feitelijk vanaf nul begint.

> Is dit dan "afgeleid werk"? Ik vermoed -als je dit strikt wettelijk
> neemt- waarschijnlijk wel.

Alleen als je jouw track een correctie geeft op basis van Google Earth.
Als je dit niet doet, is het nog steeds jouw eigen track, een origineel
product.

> De vraag is dan natuurlijk ook "wat is juist?", de GPS-track of de
> luchtfoto?

Zie boven. Ik heb officiƫle overheidsdata (ESRI shape, DXF, DWG) van
gemeentegrenzen (NL, niet Belgiƫ helaas) bekeken bovenop Google Earth,
en er zitten soms meters afwijking tussen. Het wisselt per gebied dat je
bekijkt.

> Misschien is het best om gewoon een 2de gps-toestelletje mee-te-nemen.
> Ik heb gezien dat er nu al zijn voor een 60 euro in gps-shop (inclusief
> egnos-support) en heb een freeware "gpslogger" gevonden voor symbian
> (die ik kan gebruiken op een oude nokia telefoon die ik nog liggen heb).

Ik durf te stellen dat hoe meer metingen je verricht, hoe vertwijfelder
je zult raken over welke nu de juiste is. :)

--
Lennard